Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 3:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 487 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 02, 2009 2:47 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Det är nog ide' att köpa riktiga kalibreringsplattor. De man gör själv blir sådär men inte helt perfekta. Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 08, 2009 11:30 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Jag har kört en orörd 531 topp i min flödesbänk som ni kan jämföra mot.
Flöde vid 28 tum på 95mm:s cylinder 2 till 14 mm:s lyft med 2mm mellan.
Rör efter avgasporten, gör mycket på flödet.
Insug. Avgas
39.7 - 28,1
82,7 - 59,6
120,3 - 87,3
150,8 - 104,5
166,2 - 114,7
170,1 - 121,9
176,9 - 124,6

Erland.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 06, 2014 4:39 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
Hej jag dammar av en gammal favorit tråd med en bild på ett snabb expriment jag länge tänkt göra men alldrig haft tid med... har inte tid nu men det va i ren avslapnings syfte jag tvär greja en stund.

vad är fel med 405 toppen? nån som redan testat detta med mirra ned ventilen ordäntligt (ca 3.5mm djupare än standard avgas)? inte helt rätt stål och inte så noga gjort men lite kul snabb test bara.

46mm ventil och stort sätt standard kanal under bara tagit bort stora kanten som blir.

stål 4043 30/45/60 sen ett 75 längst ned ....

Bild

[url=http://s31.photobucket.com/user/142volvo/media/PICT0014_zps6beeec12.jpg.html]Bild

[/img]

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 06, 2014 7:23 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Jag har haft en topp som hade bronssäten och lite mjuka ventilfjädrar på renovering, sätena hade gått ner sig rejält in.
Jag flödade den innan jag bytte säten och flödade igen efter och oj vad mycket sämre flödet blev.
Krävdes rätt mycket jobb att få till toppen så att den flödade lika bra som det nersänkta sätet.
Det borde inte kunna flöda bra alls som det såg ut.
Sänka ventilen är egentligen det samma som att slipa i kortradien men det går att få till en 531 riktigt bra.
Standard flödar de bästa exemplaren strax under 190 CFM och efter det testet ovan så började vi köra med
test plattor så min bänk visar nog lite mer nu.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 06, 2014 7:39 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
jo tanken är att innerradien blir bättre och kanalen mer rakt på sak så det finns mindre utryme för turbulens/vakar samt bättre difution eller hur man stavar i förbänings rummet.


första flödes testet med en B20 ventil på 46mm lite back cut och med portat förbränings rum (utan att flytta toppen i sidled) så ser man att flödet på låga lyft blir mycket bättre än vanligt på en så milt modifierad topp och den flödar skapligt på högre lyft än fast den är helt orginal i kanalens ingång och igenom svängen bara taget bort lite kanter vid mirra fräsningen.

toppen hadde helt klart turbulens problem på högre lyft och gick upp och ned ca 6cfm över 11mm jag har tagit medel värdet där eller där men det vart ändå skapliga flöden upp mot 200cfm på 12mm

mm/cfm/cfm2


2 52 52

4 101 102

6 138 140

8 170 176

10 190 196

11 195 206

12 198 215

13 193 217

14 190 217

15 191 213

16 191 215

17 193 217

18 196 218

cfm 2 grov portad i svängen standard i raka delen




som jämförelse en planad 3.5mm 531 med standard ventil och standard förbränings rum (92mm borr) från 2150RC projektet

Jens Gustavsson skrev:
avslutar dagen med ett flödes test på första 531 toppen som är helt standard förutom att den är planad till 142.08mm (36cc)

weber 40mm tratt som insug.

92mm borr

test 2 med "back cut ventil" samma gjutning i övrigt. stor skilnad vist men vad är bäst i slutändan?

mm/cfm/28"
2 45 48
4 84 94
6 123 134
8 139 161
10 165 176
12 178 183
14 181 180
16 183 182

va en sån topp som flödar mer med mera undertryck med std ventil. körde 16mm på 50" vattenpelare omräknat till 28" och då vart det 186cfm :thumbright:

test 2 med back cut så sjönk flödet till 179cfm på 50" och 16mm lyft. intressant test i dynon sen kanske?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 06, 2014 7:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
erland vad tror du man ska ha för topp vinkel på sätet i mot förbränings rummet? mer än 30 grader bruka väll du köra? nu har jag porta den typ 10 grader mer än 30 graders toppvinkel skulle jag gissa?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 06, 2014 8:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
lite snabb/ grov portad i inner radien men std i raka delen. inte portad så det blir farligt. la siffrorna i inlägget över så man ser skilnaden (cfm2)

renare ljud och stabilare siffror nu men lite flaxande vid 15-16mm lyft men det går bort om man fin putsar lite.

ca 0.87 under ventilen

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 07, 2014 8:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
testa öka diam på grytan till 0.9 och lägg sätet längre ut på ventilen samt smalare säte.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 07, 2014 8:16 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
jo jag ska öka arian under ventilen och även på andra ställen men jag gör en sak i sänder så långt det går för att lära mig.

lite lurigt hur breda säten man ska ha nu har jag 1.5mm och 45 graders tätnings vinkel nu och att gå ned till jätte smala säten brukar inte va så bra. då börjar lyften se sätet som en vass kant istället för en försiktig ändring i riktningen genom sätes området tror jag.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 07, 2014 8:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jag kör 1.15mm som smalast, men jag har även då ett specialstål som har små små radier mellan vinklarna, finns inte i katalogen.
Man ser dem knappt, men de finns där, dessa små radier hjälper att 'dölja' det du pratar om samt minskar risken sätet gräver ned sig i ventilen.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 07, 2014 11:31 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
hur flödar det special stålet mot ett vanligare stål?

sen är ju frågan hur det sätet hanterar bränsle/luft blandning? på insug brukar det va vinklar oftast som ger mest effekt har jag hört av många racing motor byggar experter i usa. man kan tydligen se de i wet flow flödes bänkar också.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 07, 2014 11:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Vet inte om bilden kommer synas, men jag vill tro att det är så liten betydelse mot ett vanligt stål att man märker det knappt.

Bild

Nu har inte jag 60 och 30 grader, men jag ritade hur det skulle kunna se ut.
Jag har radie 0.5 som på bilden bredvid 45 gradaren på båda sidorna.
Längden på bågarna (i radierna) är kring 0.1-0.15mm långa.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 07, 2014 4:16 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Jag brukar få bra flöde med ett 1,5mm:s säte och jag använder inte smalare än 1,27mm på såna här toppar.
Tanken bakom det är att vinklarna, 75-60-45-30 t.ex. ska vara ungefär lika breda för att det ska bli bäst aerodynamiskt.
Sätet blir lite smalare än de undre vinklarna men ju smalare själva sätet blir desto mer verkar det som en skarp kant.
Om man har 60 under och 30 över så blir det en skarp knyck över ett smalt säte.
jag brukar inte fräsa någon toppvinkel på osvetsade toppar.
jag kör bara så att jag ser ett blänk av toppvinkeln runt om sen får luften släppa.
Inte optimalt men avgas får man absolut inte sänka, radien på svängen är redan så liten.
Sänker man ventilen så får man ha väldigt liten bascirkel på kammen för att kunna få spel.
Det blir problem bara man lägger ventilsätet längst ut på på ventilen med standard bascirkel och man kan nog bara ta av en halv mm på toppen av skaftet.
Om jag skulle gjort som du och fräst ner ventilen så skulle jag kört mellan 38 och 40 grader på toppvinkeln.
Det finns ett radiestål för förbränningsrum som har 39 grader (356) som jag brukar använda i svetsade förbränningsrum.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 9:22 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
T3 jag gav toppen en liten stund i dag. lite större under ventil och lite mer portning på brädden igenom svängen på inner sidan lixom?

har kortat bort lite av styrningen också för att komma åt bättre se bild men inte så mycket tagit i taket ännu.

Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 9:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ok,, förbättring?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 487 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010