Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 1:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 487 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33
Författare Meddelande
InläggPostat: fre okt 10, 2014 10:10 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
flödes siffror är väl bara trams! :) lite intressant är det väl ändå? :)

T3 fyller

2 52

4 103

6 142

8 177

10 200

12 219

14 225

16 229

18 228

inga dippar nu har flödat på alla millimetrar.

detta är en väldigt bra turbo topp som inte behöver kosta en förmögenhet för kunden då den inte tar så extremt mycket tid att göra. räcker nog mot en 800+hk iallafall under 3 bar på E85 och en custom STS kam och turbo system!

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 10:15 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja jag struntar i siffrorna, bara det är förbättringar. om de visas i flödesbänk eller bromsbänk så är väl det senare bättre :)
Skulle tro den liknar den jag gjorde åt min brorson en hel del.
Den verkar också kunna klara 800hk ~3bar
Vi ska bara byta motorblock innan vi bromsar igen, det var lite 'folkrace' om man säger så.
Första underdelen som brorson bygger så han hade ingen aning om vikten att hena cylindrar korrekt.
Killen som borrat hade borrat till färdigt mått utan hening.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Senast redigerad av Kadett4wd fre okt 10, 2014 10:22 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 10:19 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
jag retas bara lite :lol:

hur skulle man se om man va på väg åt rätt håll utan flödesbänk? det är ett bra verktyg att ha i verktygs lådan då man utväcklar nya saker och ideer :thumbright: sen ska det fungera i dynon och i bilen den ska gå i också med allt vad det innerbär men det är skönt att bryta ned hela forskningen lite och sikta in sig lite i toppen först bara sen jobba vidare därifrån för en bättre slut resultat.

jag ser nu också i hastighets mätaren att kanalen börjar få rätt höga hastigheter inte bara på lokala ställen utan stort sätt överallt med några undantag. kommer bli svårt att öka flödet mycket mer nu utan att börja porta ute i kanalen. minsta aria är rätt liten nu samma som på en standard topp tror jag man kan säga

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 10:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9132
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
tja,, man får helt enkelt chansa lite, hittils verkar jag chansat rätt.
tur eller skicklighet får nån annan bedöma.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 10, 2014 5:36 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Du kan köra den raka delen i inloppet liten utan att direkt tappa flöde men du tappar massor av effekt när du kommer upp på varv.
Ju mer toppen ska varva desto lägre ska gashastigheten vara och definitivt inte över 260 fps i kanalen innan svängen.

Här är en 46-38 topp jag gjort från 2 till 20mm, 41,5mm under ventil in och 33,5mm under ventil ut flödad med insug och rör på avgas.

In: 48-95-137-178-210-220-232-238-239-240-bottnad styrning innan 20mm.

Ut: 42-82-109-137-157-168-171-172-bottnad styrning.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 16, 2018 5:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 171
Är det någon som har flödat en std 531 topp på alla kanaler, skiljer det något mellan kanalerna på samma topp och skiljer det mycket mellan två olika std 531 toppar?
/Jonas Enderlein


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 17, 2018 12:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 531
Ort: lycksele
Det skiljer lite på olika toppar dom som gör voctoppar brukar ju provflöda flera för att hitta den bästa annars skulle jag valt den med minsta bearbetningen på innerradiesidan.
Har sett större skillnader på 405er på hur kanalen är centrerad under ventilsätena vissa är mera bearbetade på olika sidor innan det övergår till jutet det är ju dock inga jätteskillnader.
tror skillnaderna blir av hur allt ligger när dom juts och ev var dom juts så skillnaden är mindre mellan olika kanaler på samma topp än på olika toppar.
Har inga data på 531er men på 530 som haft olika bearbetning i innerradien (tror även texten mm på dom varit lite olika och att jens skrivit något om det i tråden om CNC 530in) iaf flödade sämre toppen 151 och bättre 158 och stallade vid ett högre lyft


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 487 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 29, 30, 31, 32, 33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010