Sida 33 av 33

Re: Flödestest och experiment med Volvo (261cfm med 405)

Postat: fre okt 10, 2014 10:10 am
av Jens Gustavsson
flödes siffror är väl bara trams! :) lite intressant är det väl ändå? :)

T3 fyller

2 52

4 103

6 142

8 177

10 200

12 219

14 225

16 229

18 228

inga dippar nu har flödat på alla millimetrar.

detta är en väldigt bra turbo topp som inte behöver kosta en förmögenhet för kunden då den inte tar så extremt mycket tid att göra. räcker nog mot en 800+hk iallafall under 3 bar på E85 och en custom STS kam och turbo system!

mvh jens

Re: Flödestest och experiment med Volvo (261cfm med 405)

Postat: fre okt 10, 2014 10:15 am
av Kadett4wd
ja jag struntar i siffrorna, bara det är förbättringar. om de visas i flödesbänk eller bromsbänk så är väl det senare bättre :)
Skulle tro den liknar den jag gjorde åt min brorson en hel del.
Den verkar också kunna klara 800hk ~3bar
Vi ska bara byta motorblock innan vi bromsar igen, det var lite 'folkrace' om man säger så.
Första underdelen som brorson bygger så han hade ingen aning om vikten att hena cylindrar korrekt.
Killen som borrat hade borrat till färdigt mått utan hening.

Re: Flödestest och experiment med Volvo (261cfm med 405)

Postat: fre okt 10, 2014 10:19 am
av Jens Gustavsson
jag retas bara lite :lol:

hur skulle man se om man va på väg åt rätt håll utan flödesbänk? det är ett bra verktyg att ha i verktygs lådan då man utväcklar nya saker och ideer :thumbright: sen ska det fungera i dynon och i bilen den ska gå i också med allt vad det innerbär men det är skönt att bryta ned hela forskningen lite och sikta in sig lite i toppen först bara sen jobba vidare därifrån för en bättre slut resultat.

jag ser nu också i hastighets mätaren att kanalen börjar få rätt höga hastigheter inte bara på lokala ställen utan stort sätt överallt med några undantag. kommer bli svårt att öka flödet mycket mer nu utan att börja porta ute i kanalen. minsta aria är rätt liten nu samma som på en standard topp tror jag man kan säga

mvh jens

Re: Flödestest och experiment med Volvo (261cfm med 405)

Postat: fre okt 10, 2014 10:24 am
av Kadett4wd
tja,, man får helt enkelt chansa lite, hittils verkar jag chansat rätt.
tur eller skicklighet får nån annan bedöma.

Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Postat: fre okt 10, 2014 5:36 pm
av Erland Cox
Du kan köra den raka delen i inloppet liten utan att direkt tappa flöde men du tappar massor av effekt när du kommer upp på varv.
Ju mer toppen ska varva desto lägre ska gashastigheten vara och definitivt inte över 260 fps i kanalen innan svängen.

Här är en 46-38 topp jag gjort från 2 till 20mm, 41,5mm under ventil in och 33,5mm under ventil ut flödad med insug och rör på avgas.

In: 48-95-137-178-210-220-232-238-239-240-bottnad styrning innan 20mm.

Ut: 42-82-109-137-157-168-171-172-bottnad styrning.

Erland

Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Postat: fre nov 16, 2018 5:26 pm
av Jonas Enderlein
Är det någon som har flödat en std 531 topp på alla kanaler, skiljer det något mellan kanalerna på samma topp och skiljer det mycket mellan två olika std 531 toppar?
/Jonas Enderlein

Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Postat: lör nov 17, 2018 12:02 am
av
Det skiljer lite på olika toppar dom som gör voctoppar brukar ju provflöda flera för att hitta den bästa annars skulle jag valt den med minsta bearbetningen på innerradiesidan.
Har sett större skillnader på 405er på hur kanalen är centrerad under ventilsätena vissa är mera bearbetade på olika sidor innan det övergår till jutet det är ju dock inga jätteskillnader.
tror skillnaderna blir av hur allt ligger när dom juts och ev var dom juts så skillnaden är mindre mellan olika kanaler på samma topp än på olika toppar.
Har inga data på 531er men på 530 som haft olika bearbetning i innerradien (tror även texten mm på dom varit lite olika och att jens skrivit något om det i tråden om CNC 530in) iaf flödade sämre toppen 151 och bättre 158 och stallade vid ett högre lyft

Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Postat: tor dec 27, 2018 7:51 am
av Tommy Luhr
531 topparna har ganska så spritt flöde från början beroende på gjutning.
Dom flödar mellan 165 cfm-195cfm beroende på gjutning.

Det står en bokstav med en siffra på avgassidan längst upp till vänster.
Topparna som heter H1 och H4 är dom dom jag alltid får aningens bättre resultat med varje gång.
Men när man verkligen bygger om dom så spelar detta heller ingen roll visserligen!

Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Postat: tor dec 27, 2018 4:38 pm
av Erland Cox
Är det toppar tillverkade i olika länder?
Det finns väl dom som är gjutna i Norge?

Erland

Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Postat: ons mar 27, 2019 8:49 pm
av Baxman
Har laget ett par skjema basert på opplysninger i denne tråden.

Bild

Bild

Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Postat: mån apr 29, 2019 11:38 am
av p.hedman
jens du har pm