Vatteninsprutnings fråga

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Mr leanburn...!

Inlägg av J.Lundin »

Nej, leanburn applikationer har jag aldrig varit intresserad av. Dom i min omgivning som sysslat med "leanburn" har fått äta upp det ganska rejält i form av kostsamma motorhaverier, ingen nämd och ingen glömd.... :D :D
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: Antikvariat fynd...?

Inlägg av nalletill1000 »

J.Lundin skrev:Den boken har jag försökt att få tag i under många år, men inte lyckats med.
Janne, den ar inte billig, men svar att hitta var den inte.
http://www.amazon.com/High-Speed-Intern ... t_ep_dpt_3
http://cgi.ebay.com/Ricardo-F-R-S-Harry ... 1e5cbdc82f
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Kostsamt intresse...!

Inlägg av J.Lundin »

Okej, jag har inte jagat boken på många år nu. Det här med att söka efter böcker och annat var betydligt krångligare innan internet blev tillgängligt. I forntiden fick man nöja sig med att skicka snigelpost eller i bästa fall fax till olika bokförlag.... :D Priset är nog inte så mycket att säga om, gamla utgångna böcker brukar vara dyra spciellt om dom kommer ut på auktionssajter. Det finns ju en hel del andra samlare där ute, inte bara lilla jag.... :D
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Denna är billig och verkligen läsvärd: http://www.weltbild.de/3/13648177-1/buc ... motor.html .
Det finns en massa kul böcker på tyska.

Erland.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

I böckernas värld.

Inlägg av J.Lundin »

Jag vet, jag fick boken tillsänd mig av en polare då den kom ut i tyskland. Den var snudd på varm från tryckeriet.... :D
Problemet med just den här boken är att den är skriven på högtravande tyska, en del ord finns inte ens med dom tekniska ordböcker som jag har... :D Boken har varit en stor inspirationskälla under åren och det har varit kul då man med egna ögon sett en del av dom toppar som herr Apfelbeck designat... :D Speciellt den BMW 4V topp med diagonalt ställa ventiler, den såg jag på Goodwood 1996.
En annan tysk författare/forskare som är intressant att läsa är Fritz Indra.
Är man intresserad av Sachs utveckling av 2-takts motorer så kan jag rekommendera Hans Ansorgs skrifter, det är lite av Alfred Jante över hans publikationer dvs. mycket tänkvärda ting han berättar om... :D
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Hittade en fin bild på en BMW m12 motor med detta ventil arrangemang.

Bild

Missa inte att den har grenrör på båda sidorna nu :wink:

Bmw har nu ventilerna placerade i liknande vinklar "mer hemisfäriskt" på sina senaste boxer motorer på MC sidan, dock inte "diagonalt" med varannan insug/avgas.

Bild

Kamaxlelnockarna blir lite speciella när ventilerna "pekar isär"
Senast redigerad av Daniel-635 den lör jul 17, 2010 9:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Olika sprut

Inlägg av J.Lundin »

Exakt en sådan motor som dom tävlade med på Goodwood. På bilden verkar det sitta ett Lucassprut monterat. På den motor jag såg har jag för mig att det satt ett Kugelfishersprut monterat... :)
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Re: Que...?

Inlägg av Hammarström »

J.Lundin skrev:På vilket sätt skulle vatteninsprutning ge mer effekt på en standardmotor... :?:
Borde väl vinna effekt på den värme som vattnet "suger upp" från insugstempen?eller
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Om det finns en IC som är lagom stor och man inte behöver feta på soppa för kylning.

Då tillför vatteninsprutningen int ngn effekt, om jag förstått Lundin rätt.

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Det är helt korrekt uppfattat... :D Vatteninsprutning möjliggör att man kan ha högre laddtryck än vad bränslet annars normalt tål att utsättas för. Vattnet bromsar effektivt flamfrontens utbredningshastighet inne i förbränningsrummet, vilket gör att de mer lättantändliga komponenterna i bränslet har svårt att skena iväg och ge upphov till spikningar.

Med hjälp av en laddluftkylare så kan man packa in mer luft i motorn per tidenhet vilket leder till att man når samma effekt som samma motor utan laddluftkylare ger, fast vid ett längre varvtal. Kort sagt, med laddluftkylare så flyttas tillgänglig effekt ner i varvtalsregistret vilket ger upphov till högre vridmoment ur motorn. Detta resultat kan man inte uppnå med vatteninsprutning hur gärna man än vill.... :D
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Inlägg av -TLM- »

Nån som kan tipsa om var jag köper en nice nossel att sätta efter intercoolern till min B230FK motor? Hörde nåt om något oljepannamunstycke?
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Det är bra att kunna byta storlek på munstycket

Inlägg av J.Lundin »

Vad är det för fel på att använda bränslemunstyckena från ett NOS lustgassystem om man nu inte klarar av att tillverka egna munstycken.... :?:
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Re: Det är bra att kunna byta storlek på munstycket

Inlägg av -TLM- »

J.Lundin skrev:Vad är det för fel på att använda bränslemunstyckena från ett NOS lustgassystem om man nu inte klarar av att tillverka egna munstycken.... :?:
Ja det låter inte helt dumt. Vad tror du på för tryck i systemet? Och har du några tips om man skall svarva egna munstycken?
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Till att börja med så måste du ju ha ett högre tryck än det laddtryck du tänkt köra med eftersom vatteninsprutningen skall ske efter laddluftkylaren. Jag antar att du tänkt använda någon typ av pump för att fixa detta. Vilket tryck man sedan väljer kommer att bero på hur mycket vatten man vill spruta in per minut samt hur mycket soppa motorn matas med dvs. indirekt hur mycket effekt du tänker ta ut ur den. Så som frågan är ställd är det mao omöjligt att ge ett bra svar.

Eftersom du inte kommer att spruta vattnet mot kompressorhjulet så kan det duga med samma design som Hilborn använder dvs. strålen träffar en vinklad yta och böjs av 90 grader och det är samma design som NOS använder till bränslemunstycket
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Inlägg av -TLM- »

Okej, så det är alltså bättre att spruta vattnet rakt in i tryckröret och inte med luftströmmen? Det förenklar ju monteringen väldigt mycket. = )

Jag tänkte ladda 1.5kg och det med en 16T kopia från Biltema. Så inga monstereffekter alltså! Får den inte att sluta spika vid laddtryck över 1kg nu, kan ej justera tändningen tyvärr.
Skriv svar