Vatteninsprutnings fråga
Mr leanburn...!
Nej, leanburn applikationer har jag aldrig varit intresserad av. Dom i min omgivning som sysslat med "leanburn" har fått äta upp det ganska rejält i form av kostsamma motorhaverier, ingen nämd och ingen glömd....
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
- Ort: Slidell. LA. USA.
Re: Antikvariat fynd...?
Janne, den ar inte billig, men svar att hitta var den inte.J.Lundin skrev:Den boken har jag försökt att få tag i under många år, men inte lyckats med.
http://www.amazon.com/High-Speed-Intern ... t_ep_dpt_3
http://cgi.ebay.com/Ricardo-F-R-S-Harry ... 1e5cbdc82f
Kostsamt intresse...!
Okej, jag har inte jagat boken på många år nu. Det här med att söka efter böcker och annat var betydligt krångligare innan internet blev tillgängligt. I forntiden fick man nöja sig med att skicka snigelpost eller i bästa fall fax till olika bokförlag.... Priset är nog inte så mycket att säga om, gamla utgångna böcker brukar vara dyra spciellt om dom kommer ut på auktionssajter. Det finns ju en hel del andra samlare där ute, inte bara lilla jag....
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Denna är billig och verkligen läsvärd: http://www.weltbild.de/3/13648177-1/buc ... motor.html .
Det finns en massa kul böcker på tyska.
Erland.
Det finns en massa kul böcker på tyska.
Erland.
I böckernas värld.
Jag vet, jag fick boken tillsänd mig av en polare då den kom ut i tyskland. Den var snudd på varm från tryckeriet....
Problemet med just den här boken är att den är skriven på högtravande tyska, en del ord finns inte ens med dom tekniska ordböcker som jag har... Boken har varit en stor inspirationskälla under åren och det har varit kul då man med egna ögon sett en del av dom toppar som herr Apfelbeck designat... Speciellt den BMW 4V topp med diagonalt ställa ventiler, den såg jag på Goodwood 1996.
En annan tysk författare/forskare som är intressant att läsa är Fritz Indra.
Är man intresserad av Sachs utveckling av 2-takts motorer så kan jag rekommendera Hans Ansorgs skrifter, det är lite av Alfred Jante över hans publikationer dvs. mycket tänkvärda ting han berättar om...
Problemet med just den här boken är att den är skriven på högtravande tyska, en del ord finns inte ens med dom tekniska ordböcker som jag har... Boken har varit en stor inspirationskälla under åren och det har varit kul då man med egna ögon sett en del av dom toppar som herr Apfelbeck designat... Speciellt den BMW 4V topp med diagonalt ställa ventiler, den såg jag på Goodwood 1996.
En annan tysk författare/forskare som är intressant att läsa är Fritz Indra.
Är man intresserad av Sachs utveckling av 2-takts motorer så kan jag rekommendera Hans Ansorgs skrifter, det är lite av Alfred Jante över hans publikationer dvs. mycket tänkvärda ting han berättar om...
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Hittade en fin bild på en BMW m12 motor med detta ventil arrangemang.
Missa inte att den har grenrör på båda sidorna nu
Bmw har nu ventilerna placerade i liknande vinklar "mer hemisfäriskt" på sina senaste boxer motorer på MC sidan, dock inte "diagonalt" med varannan insug/avgas.
Kamaxlelnockarna blir lite speciella när ventilerna "pekar isär"
Missa inte att den har grenrör på båda sidorna nu
Bmw har nu ventilerna placerade i liknande vinklar "mer hemisfäriskt" på sina senaste boxer motorer på MC sidan, dock inte "diagonalt" med varannan insug/avgas.
Kamaxlelnockarna blir lite speciella när ventilerna "pekar isär"
Senast redigerad av Daniel-635 den lör jul 17, 2010 9:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Olika sprut
Exakt en sådan motor som dom tävlade med på Goodwood. På bilden verkar det sitta ett Lucassprut monterat. På den motor jag såg har jag för mig att det satt ett Kugelfishersprut monterat...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
- Ort: örnsköldsvik
Re: Que...?
Borde väl vinna effekt på den värme som vattnet "suger upp" från insugstempen?ellerJ.Lundin skrev:På vilket sätt skulle vatteninsprutning ge mer effekt på en standardmotor...
Det är helt korrekt uppfattat... Vatteninsprutning möjliggör att man kan ha högre laddtryck än vad bränslet annars normalt tål att utsättas för. Vattnet bromsar effektivt flamfrontens utbredningshastighet inne i förbränningsrummet, vilket gör att de mer lättantändliga komponenterna i bränslet har svårt att skena iväg och ge upphov till spikningar.
Med hjälp av en laddluftkylare så kan man packa in mer luft i motorn per tidenhet vilket leder till att man når samma effekt som samma motor utan laddluftkylare ger, fast vid ett längre varvtal. Kort sagt, med laddluftkylare så flyttas tillgänglig effekt ner i varvtalsregistret vilket ger upphov till högre vridmoment ur motorn. Detta resultat kan man inte uppnå med vatteninsprutning hur gärna man än vill....
Med hjälp av en laddluftkylare så kan man packa in mer luft i motorn per tidenhet vilket leder till att man når samma effekt som samma motor utan laddluftkylare ger, fast vid ett längre varvtal. Kort sagt, med laddluftkylare så flyttas tillgänglig effekt ner i varvtalsregistret vilket ger upphov till högre vridmoment ur motorn. Detta resultat kan man inte uppnå med vatteninsprutning hur gärna man än vill....
Det är bra att kunna byta storlek på munstycket
Vad är det för fel på att använda bränslemunstyckena från ett NOS lustgassystem om man nu inte klarar av att tillverka egna munstycken....
Re: Det är bra att kunna byta storlek på munstycket
Ja det låter inte helt dumt. Vad tror du på för tryck i systemet? Och har du några tips om man skall svarva egna munstycken?J.Lundin skrev:Vad är det för fel på att använda bränslemunstyckena från ett NOS lustgassystem om man nu inte klarar av att tillverka egna munstycken....
Till att börja med så måste du ju ha ett högre tryck än det laddtryck du tänkt köra med eftersom vatteninsprutningen skall ske efter laddluftkylaren. Jag antar att du tänkt använda någon typ av pump för att fixa detta. Vilket tryck man sedan väljer kommer att bero på hur mycket vatten man vill spruta in per minut samt hur mycket soppa motorn matas med dvs. indirekt hur mycket effekt du tänker ta ut ur den. Så som frågan är ställd är det mao omöjligt att ge ett bra svar.
Eftersom du inte kommer att spruta vattnet mot kompressorhjulet så kan det duga med samma design som Hilborn använder dvs. strålen träffar en vinklad yta och böjs av 90 grader och det är samma design som NOS använder till bränslemunstycket
Eftersom du inte kommer att spruta vattnet mot kompressorhjulet så kan det duga med samma design som Hilborn använder dvs. strålen träffar en vinklad yta och böjs av 90 grader och det är samma design som NOS använder till bränslemunstycket
Okej, så det är alltså bättre att spruta vattnet rakt in i tryckröret och inte med luftströmmen? Det förenklar ju monteringen väldigt mycket. = )
Jag tänkte ladda 1.5kg och det med en 16T kopia från Biltema. Så inga monstereffekter alltså! Får den inte att sluta spika vid laddtryck över 1kg nu, kan ej justera tändningen tyvärr.
Jag tänkte ladda 1.5kg och det med en 16T kopia från Biltema. Så inga monstereffekter alltså! Får den inte att sluta spika vid laddtryck över 1kg nu, kan ej justera tändningen tyvärr.