Sida 1 av 5

Vatteninsprutnings fråga

Postat: fre nov 24, 2006 9:30 pm
av K.jonsson
Hej
Jag undrar går det bra att pumpa vatten med en soppa pump, blir det samma sak som men bensin, skadas pumpen på någon sett?

Och Går det att spruta vatten med bränslespridare, blir det samma flöde?

Jag funderar på hur man kan få vatten insprut att funka på trycksidan av turbon.

/kj

Postat: fre nov 24, 2006 10:36 pm
av Jens Gustavsson
intresant fråga, just detta håller peter högdal på att forska i , vi har nog svaren innom nån vecka.

lite som jag har hört så värkar spridarens spridnings vinklar(bilden) inte fungera med vatten men det är inte testat riktigt seriöst än.

tror inte heller att en typ vanlig bränsle pump där motorn badar i vätskan den pumpar trivs i vatten :?

men som sakt var vi vet mer nästa vecka.

Postat: lör dec 02, 2006 3:36 pm
av K.jonsson
Hur går det?
Har ni kommit fram till något nytt?

/kj

Postat: lör dec 02, 2006 3:59 pm
av Jens Gustavsson
vi har iallafall kommit fram till att vatten inte finfördelas på 3 bar i vanliga bränsle spridare, varför kan jag inte svara på men det måste ha med vattnets egenskaper.

just nu lutar det mor att bygga med 4st oljepanna munstycken och en soleneoid.

sen så har peter testat nåra olika spolarpumpar och de värkar pumpa ca 2.5-4 bar med lite flöde.

återkommer om nåra dar med mer info.

Postat: lör dec 02, 2006 4:14 pm
av Tommy Luhr
testa pumpen till stålkastarspolarna på en golf 4 eller audi senare modell..

Den trycker nått djävulskt..

Men varför vatten?

Det finns ju fin fina ic nu till rätt pris....

Postat: lör dec 02, 2006 5:15 pm
av Eric Wiklund
för att öka volymen samtidigt som det kyler...
98oktan klarar inte mer, och race soppa är för dyrt att curisa till å från jobbet med.

Postat: lör dec 02, 2006 5:24 pm
av Tommy Luhr
hehe ja det är klart..

För att öka volymen så är det riktigt smart..

vet en del som kör det i avgasröret för att få med gas till turbinen..

Postat: lör dec 02, 2006 5:59 pm
av Jens Gustavsson
Eric Wiklund skrev:för att öka volymen samtidigt som det kyler...
98oktan klarar inte mer, och race soppa är för dyrt att curisa till å från jobbet med.
jo vitsen är att kunna ladda vidare med 98 oktan.

Apsolut max tryck på peters 8v BMW motor med snäll 304 kam och 8.5:1 komp ligger runt 2.0bar nu med 18grader förtändning över hela registret.

den motorn har fin laddkylare, fint grenrör, fint insug mm och för att öka effekten mer så krävs antigen en vassare kam som förstör bruksvärdet lite eller ännu mer tryck på den snälla motorn han har.


med vatten insprutning på ca 20% av bränsle mängden så kan man snåla ned lite på soppa och kyla med vatten istället och på såvis vinna spikningstålighet utan att byta till race soppa.

vi skissar på laddtryck upp mot 2.2-2.4bar till sommaren med preem 98oktan och den snälla kamen om allt går som det ska.


så här fungerar vattnen insprutning lite förenklat! vattnet kyler bränsle luftblandningen och lungnar förbräningshastigheten och sänker max cylindertrycket när kolven är högt uppe i cylindern sen när kolven har hunnit ned en bit där inte trycket är så högt så ökar det trycket mot om man inte hadde vatteninsprutning.

vissa skeptiker säger att man bara kyler bort effekt med vatten men det är inte sant.

Postat: sön dec 03, 2006 1:10 pm
av Tommy Luhr
jag tror att vatten är en bra grej att köra på en överladdad motor.
Tror att diesel raggarna typ tracktorpulling kör med 50%vatten 50% diesel.

Det blir ju så fruktansvärt mycket gas med av så lite vatten..

En grej som ni skulle pröva är att köra metanol och vatten i tillägget.

Tydligen ett vinnande koncept:)
Har för mig att gruppa volvorna fuskade lite med det..


Hur styr ni vattnet? med sprutet eller tryckgivare?

Postat: sön dec 03, 2006 1:57 pm
av Kadett4wd
Volvo GrA turbo bilarna vill jag betämt komma ihåg körde med vanliga Bosch spridare.

Postat: sön dec 03, 2006 5:43 pm
av Rogge
volvo140turbo skrev: En grej som ni skulle pröva är att köra metanol och vatten i tillägget.
vad jag har för mej från janne lundins b20 turbo (enligt reportaget i bilsport) så funkade det inge vidare med metanol o vatten, det blev myrsyra som frätte sönder o höll på.. men sannings halten kan jag inte bekräfta

Postat: sön dec 03, 2006 10:01 pm
av Jens Gustavsson
Kadett4wd skrev:Volvo GrA turbo bilarna vill jag betämt komma ihåg körde med vanliga Bosch spridare.
K-jet spridare skulle jag tro isåfall?

Postat: sön dec 03, 2006 10:58 pm
av Tommy Luhr
jo metanolen har ju en frätande egenskap på aluminium, men det är inte något jag märk under alla mina år med experiment med metanol:)

Postat: sön dec 03, 2006 11:05 pm
av Ante Karlsson
Hej!

GrA bilarna körde mettisen och vattnet genom elektroniska spridare.

Mvh Ante

Postat: tis dec 05, 2006 11:52 am
av Jens Gustavsson
ok. men det var nog nåra special anpassade för vatten/metanol då finfördelningen av vattnet värkar skita sig med vanliga spridare.