Vatteninsprutnings fråga
Kom och köp konserverad gröt...!
Firmor kan ju påstå vad som helst för att sälja sina prylar. Jag försöker basera mina svar på vad den samlade forskningskåren anser vara rätt och riktigt.....
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: Kom och köp konserverad gröt...!
ja men man måste ju ta in info från alla hållJ.Lundin skrev:Firmor kan ju påstå vad som helst för att sälja sina prylar. Jag försöker basera mina svar på vad den samlade forskningskåren anser vara rätt och riktigt.....
turbo for life
Vatten kan även vara bra för bränsleförbrukningen.
Man kan köra snålare bränsleblandning med vatten.
Vilket finns forskat på.
Kanske är det dom baserar effekten på.
Istället för att köra extremt mkt bensin av ngn anledning(tappad effekt).
Kör man mindre bränsle + vatten.
Vilket inte är en lösning med dagens sprut och Intercoolers,
Niklas
Man kan köra snålare bränsleblandning med vatten.
Vilket finns forskat på.
Kanske är det dom baserar effekten på.
Istället för att köra extremt mkt bensin av ngn anledning(tappad effekt).
Kör man mindre bränsle + vatten.
Vilket inte är en lösning med dagens sprut och Intercoolers,
Niklas
Niklas
Har for meg at problemene med spikning ble VERRE hvis man la til vann og ikke tok vekk fuel..? Har sett en graf som beskrev det der i en eller annen bok av Ricardo...J.Lundin skrev:Använder man vatten för att bromsa spikningar så bör man av naturliga skäl inte dra ner på bränsleförbrukningen, eller hur eftersom detta kan förvärra problemen.....
-Bjørn
Har den grafen i en bok skriven av Ricardo.Den visar att det finns en gräns
för hur mycket man kan feta upp bränsle blandningen (60% över grundinställningen som var 10% snål,Lamda 1,1?), över det spikade det mer.Med vatten
insprutning så kunde man snåla ned bränsleblandningen och lägga på laddtryck tills bromsbänken tog slut.
Max bmep med 10% snål blandning=168 lb/in2
Max bmep med 60% mer bränsle=237 lb/in2
Max bmep med vatteninsprutning=290 lb/in2
Bränslet var 87 oktan ock test motorn någon
flygmotor från WW2.
för hur mycket man kan feta upp bränsle blandningen (60% över grundinställningen som var 10% snål,Lamda 1,1?), över det spikade det mer.Med vatten
insprutning så kunde man snåla ned bränsleblandningen och lägga på laddtryck tills bromsbänken tog slut.
Max bmep med 10% snål blandning=168 lb/in2
Max bmep med 60% mer bränsle=237 lb/in2
Max bmep med vatteninsprutning=290 lb/in2
Bränslet var 87 oktan ock test motorn någon
flygmotor från WW2.
Kanske förklarade dåligt.
Om man kör extremt fett för att förhindra spik.
Då vet vi att effekten minskar.
Men om vi backar på bränslet och tillsätter vatten kanske vi hittar lite effekt, mot lägre bränsleförbrukning.
Tror att saab har lagt ner några timmars forskning på vatteninsprutning.
Niklas
Om man kör extremt fett för att förhindra spik.
Då vet vi att effekten minskar.
Men om vi backar på bränslet och tillsätter vatten kanske vi hittar lite effekt, mot lägre bränsleförbrukning.
Tror att saab har lagt ner några timmars forskning på vatteninsprutning.
Niklas
Niklas
Fri tolkning...?
Tja, det var väl en ganska fri tolkning av vad bilden egentligen säger. Min tolkning är en helt annan dvs. att upptill en viss gräns så hjälper det med att feta på med soppa för att minska spiknings benägenheten. Däröver är det vatten som gäller och man behöver då inte köra med den uppfetade bränsleblandningen, den tillför inget. Detta är dock inte samma sak som att man kan minska ner den blandning man körde på innan man når gränsen där spikningar startar och det är en helvetisk skillnad. Man skall alltså inte magra ner en redan bra inställd blandning då man tillsätter vatten. .
Bilden är förövrigt tagen från Hugh MacInnes bok ”Turbochargers”.
Är man intresserad av att tillägna sig vetenskapliga fakta vad gäller vatteninsprutning och inte den sörja av ovetenskapliga tyckanden och påståenden som sprids på nätet så kan jag rekommendera följande SAE rapport 820314 "Water addition to gasoline- effect on combustion, emission, performance, and knock" Den rapporten samt fyra andra till låg till grund för den artikel om vatteninsprutning jag publicerade i Bilsport 1984...
Bilden är förövrigt tagen från Hugh MacInnes bok ”Turbochargers”.
Är man intresserad av att tillägna sig vetenskapliga fakta vad gäller vatteninsprutning och inte den sörja av ovetenskapliga tyckanden och påståenden som sprids på nätet så kan jag rekommendera följande SAE rapport 820314 "Water addition to gasoline- effect on combustion, emission, performance, and knock" Den rapporten samt fyra andra till låg till grund för den artikel om vatteninsprutning jag publicerade i Bilsport 1984...
Antikvariat fynd...?
Den boken har jag försökt att få tag i under många år, men inte lyckats med. Det är en bok som jag skulle vilja ha i min boksamling, kanske inte för den information som den ger, det finns mer modernt och matnyttigt att få tag i idag, utan mer som ett historiskt dokument över de tester man gjort tidigt i motorns barndom.
Vet du ngt mo vatten i lean burn applikationer.
Då man kör blandningsförhållanden på 20 - 25 afr.
Effekt kontra vatten tror jag vi menar samma sak (Lundin).
Vatten ger aldrig mer effekt. Det är bara ett sätt att förhindra detonation.
Men det finns bättre sätt.
Iofs är jag sugen på att göra ett eget test. Mest pga av liten yta för all form av kylning. Samt kunna använda erfarenheterna till historskt tävlande.
Niklas
Då man kör blandningsförhållanden på 20 - 25 afr.
Effekt kontra vatten tror jag vi menar samma sak (Lundin).
Vatten ger aldrig mer effekt. Det är bara ett sätt att förhindra detonation.
Men det finns bättre sätt.
Iofs är jag sugen på att göra ett eget test. Mest pga av liten yta för all form av kylning. Samt kunna använda erfarenheterna till historskt tävlande.
Niklas
Niklas