B20turbo!!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

B20turbo!!

Inlägg av larsat »

ok nu tänker ja fan i mig bygga ihop en B20 turbomotor! ja ska samla ihop grejjor sen tänker ja slänga ut brorsans pingisbord om det krävs!
det är lite saker som saknas.. men antagligen måste ja få tag i förstärkta grejjor.. ni som kan B20 trimning får tipsa!

ok detta är vad jag har just nu:
- B20 block borrat till 92mm vet ej årsmodell men spelar det stor roll? tänkte skaffa smidda mahle VW kolvar 92mm och köra ihop med boforsstakar & 6-bultade veven ev. stiftat svänghjul om det behövs & en sachs 654 tryckplatta och någon lämplig växellåda.. stakar & vev finns..
- en timo840 kam finns som är lite lagom vass tror den kan funka bra med turbo oxå!
- topp har jag ingen men har ev. en B20 topp på G som är portad av KG 7,5:1 i komp & 38mm avgasventiler.. den kostar 2800 spänn men finns en bit härifrån.. vet inte om ja ska köpa den va tycker ni?
- stötstänger & sånt, krävs det förstärkta grejjor? har läst om att man kan täppa vissa oljekanaler med vanliga 24mm vinkorkar för att öka trycket & därgenom kylningen av kolvarna? brukar ni göra detta?
- vipparmsbryggor brukar man ju se förstärkta lite här och där.. är det nått att satsa på eller funkar org bra?
- kan ju ev. köra med 8-bultad vev och m-stakar om detta funkar bättre.. då behöver ja sådana bussningar.. till stakarna
- behövs det ståldrev eller något annat förutom standard? jag har tillgång till ett par B20 block & ett B18 block att ta grejjor från..
lite allmänna tips och funderingar är välkomna.. ge gärna synpunkter på toppen.. skall man satsa på den eller försöka porta en egen topp? om jag ska toppdecka kan ja lika gärna o-ringa & då kan man ju samtidigt köra med en CU-packning..
mvh
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

b20 turbo

Inlägg av Magnus »

tycker att du ska bygga en sån här motor.det har funkat bra för mig iallafall.tror inte man ska krångla till det för mycket

block:b20 borrat till 92mm (gärna 74 års modell)
vevaxel:b20/b21 8 bult
svänghjul:8bult ngt lättat behöver ej stiftas om det är i bra skick
koppling:saab 900 turbo med 215 mm sinter 4 puck
kolvar:b21 turbo 92mm (ev viktjusterade)
vevstakar:m-stakar (ev viktjusterade)
kamaxel:timo 840 eller liknande
lyftare:nya volvo original
stötstänger:9.5mm chrome moly från dalhems
stålkamdrev
Topp:senare modell med 46-38.5 ventiler alt 44-38.5 seriöst portad
vippställ:standard räcker långt
toppackning:elring med skärkant för 92 borr.

skit i vinkorkarna.det är överkurs.sen går det givetvis att oringa blocket och balansera motorn mm mm men det här är ett grundrecept som funkar.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ska man köra med B21 veven då eller är det samma balansering på B20 veven? hur får du saab 900 turbo tryckplattan att passa? tror att om man kör som du sa så är nog kolvarna svagaste länken i motorn men det funkar ju säkert ganska långt vad kör du för laddtryck? ska kolla mer på din sida nu.. tack
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag tror nog det blir bra med B21ET kolvar och sådan skärmpackning, tänkte köra med en mitsu 16t snurra som jag har hemma.. en stooor aluintercooler har jag redan.. block har jag, kolvar har jag, M-stakar har jag inte mer än att jag har diverse B23or stående så ja får väll plocka isär ett sådant ev. topp kan ja ju fixa.. sedan är det inte så mkt som behövs, kolvringar och stötstänger typ..
ska ringa killen me toppen ikväll så kanske ja kan få han att holla på den ja vill hellst inte köpa genom bussgods, jag blev lurad för ett par veckor sen av att en snubbe inte skickade med alla grejjor vi hade kommit överens om i paketet :cry:
jäjä låter ju bra detta.. vill veta mer hur mkt du laddar och om du tycker man behöver vatteninsprutning? mvh
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

b20 turbo

Inlägg av Magnus »

alla volvos vevaxlar är balanserade från fabrik.kör med b21 vevaxeln.det blir enklast.saabtryckplattan passar rakt av på svänghjulet.jag körde med 1,3 i laddtryck i somras.b21 kolvarna håller bra så länge det inte tokspikar i motorn,men vilka kolvar går det..vatteninsprutning är alltid bra som säkerhet och går att bygga enkelt.det är bäst att justera in motorn på ett laddtryck som inte spikar och sen montera v.insprut och jobba sig uppåt mot högre laddtryck.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

då tar jag en B21 eller B23 vev ihop med M-stakar sedan sätter ja på mina B21ET kolvar. jag tror att jag har 4st som är ok. annars finns det nog att få tag i ganska lätt!
ja tänkte köra med förgasare ev. skall jag köpa förgasare byggda för tryck direkt eller bygga om själv? behöver en tryckbox? hur stor ska den va? måste även bestycka om förgasarna? vad behöver man för soppapump? vad vill förgasarna ha för soppatryck? jag har en elektrisk soppapump som satt på en B20A (sugmotor) liggandes den kan nog funka? ev. kan jag ju köra parallella soppaledningar fram till förgasarna alltså även köra med inbyggda pumpen i blocket...
detta är ju ingen brådska med förrens ja fått ihop blocket men kan va kul att veta vad man ska satsa på.... turbon klarar att ge 1,2-1,4bar ungefär tror jag..
jag måste bygga mig ett eget grenrör, passar bra eftersom turbon är från en impreza och inte passar på volvos grenrör, behöver även en hemmabyggd avgasfläns, vad tycker ni man ska köra med.. 2,5" avgassystem eller 3"? vad kör ni med?
vad bör man betala för en komplett fin turbotopp med helt nya grejjor i? (44-38 ventiler 7,5:1 komp)
hur bra är saab tryckplattan? har aldrig hört talas om att den skulle passa på volvo :shock: är dom mycket hårdare än volvos egna? mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag recomenderar inte timo840 cammen med väldigt mycke överlap på en motor med så liten turbo( T16). kör med en K eller F cam i stället.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har du siffror på kammen? jag har själv inga nämligen..
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

b20 turbo

Inlägg av Magnus »

kör med insprutarpump från 740 turbo eller liknande.soppaledningen/returen ska ha min 10 mm innerdiameter.dellorto/weber behöver olika soppatryck.det står i kg katalogen hur mycket.sen behöver du en malpassi tryckregulator oxå.finns i kg.saab turbo plattan funkar mycket bra med sinter.vet ej hur mycket tryck den har.ev kommer min förra topp att bli till salu senare.den har 46-38.5 ventiler och är maximalt preppad.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

timo 840

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har värderna hemma i performens permen ,men jag är ganska säker på att det va 316 grader ,8.4 i cam lyft därav namnet 840 ,och 98-103 graders nock vinkel=mycket överlapp, beroende på aplikation.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm timo-kammen låter värre än jag trodde.. kanske ska kolla att det verkligen sitter sådan kam i motorn innan jag säger nått men det är vad förra ägaren sa...
vilken är vassast av k & f -kammarna?
timo kammen kanske funkar bra ihop med en lastbilsturbo? man vet ju aldrig vad man bygger vidare på sedan, kanske skall spara den ifall man bygger värre motor..
skall beställa KG katalogen imorgon.. vad kan man räkna med att ge för en soppa pump & en tryckregulator? det skall väll inte vara så högt soppatryck?
toppen kan man ju ev vänta lite med.. skulle isåfall skaffa mig stötstänger & topplockspackning så länge, boström vad har du för komp på din topp?
när du säger saab 900 turbo vilken bilmodell menar du då? menar du den gamla modellen eller den nyare? :roll:
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

En glt-turbo pump kostar ca 1800:- ny på volvo.Kan ev få tag i nya pumpar till mycket bättre pris . Håller på forska i det , försöker få ihop flera på beställning =billigare . kan dock inte ge pris ännu
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det var ju inte gratis.. är det allt man behöver för att köra turbomotor? är det samma om man byter till insprutning sedan? :roll:
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

b20 turbo

Inlägg av Magnus »

soppapump kan du få tag på på skroten.kostar runt 500.saabturbo tryckplattan passar från alla 900 turbo modeller även 16v.du kan ju fortsätta att köra samma pump om du skaffar insprutn. sen.jag hade 8.5 i komp i min förra motor.det är ruskigt viktigt att allt funkar speciellt förgasarna och b.system om man ska köra med "hög" komp och ganska högt laddtryck.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok!
det är alltså inte den här modellen du menar?
http://www.saab-team.de/db_0051.jpg
utan den efter 1994?
Skriv svar