Grundkomp
Grundkomp
Är det någon av er som har laborerat mycket med olika kompförhållanden? jag har ca:6.5 i min B20 turbo och tycker att den känns lite slö innan laddtrycket kommer. Har en förändring till 7-7.5 stor inverkan på gången?
Mvh / Martin.
Mvh / Martin.
6,5:1 är ju jättelågt!!?
en B21ET har nått på 7 i komp & det är ju såpassa lågt att man kan köra med fast tändning utan att det spikar.. nått på 8:1 är väll mer normalt på en turbomotor
men va har du för turbo & laddtryck?
om du t.ex. kör med en td03 turbo skulle nog byte till någon mindre mitsubishi snurra göra dig nöjd, dom laddar i princip från tomgång.. vet en som hade 1,2 bars laddtryck vid 2000 varv med en sådan snurra med 740 motor 8V topp.. har själv köpt en 16t turbo nu som jag tänker testa på B20..
det borde finnas att köpa vevar med 92mm slag billigt, då kunde man borra till 92mm och köra med smidda VW mahle kolvar.. då skulle man få ut 2,5 liter ur motorn det vore grejjor det för en gammel b20, om man dessutom hade rätt vevtappsstorlek kunde man köra med parners h-profilstakar fast då måste man ju ha en bussning till kolvbulten.. möjligen kan man få specialbeställda verdi stakar som är 5,5mm längre och med 22mm kolvbult så att VW kolvarna passar.. vore som sagt riktigt fränt med en fullrace B20 motor
en B21ET har nått på 7 i komp & det är ju såpassa lågt att man kan köra med fast tändning utan att det spikar.. nått på 8:1 är väll mer normalt på en turbomotor
men va har du för turbo & laddtryck?
om du t.ex. kör med en td03 turbo skulle nog byte till någon mindre mitsubishi snurra göra dig nöjd, dom laddar i princip från tomgång.. vet en som hade 1,2 bars laddtryck vid 2000 varv med en sådan snurra med 740 motor 8V topp.. har själv köpt en 16t turbo nu som jag tänker testa på B20..
det borde finnas att köpa vevar med 92mm slag billigt, då kunde man borra till 92mm och köra med smidda VW mahle kolvar.. då skulle man få ut 2,5 liter ur motorn det vore grejjor det för en gammel b20, om man dessutom hade rätt vevtappsstorlek kunde man köra med parners h-profilstakar fast då måste man ju ha en bussning till kolvbulten.. möjligen kan man få specialbeställda verdi stakar som är 5,5mm längre och med 22mm kolvbult så att VW kolvarna passar.. vore som sagt riktigt fränt med en fullrace B20 motor
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kompa
kompan har stor betydelse på hur bra motorn fungerar. vad är det för typ av motor du har? vi kör oftast med komperatoner kring 7.5:1-8.5:1 när höga laddtryck(1.3-1.5) och vassa cammar används på 98 oktan.när snälla camar och små turbos andvänds måste antigen kompan eller ladtrycket sänkas om inte rikligt med vatten insprutning används.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
varför måste man sänka kompet vid små turboagg och snälla kammar?
om man tänker köra på 98 oktanig soppa och vill klara sig utan vatteninsprutning till att börja med vad är ett rimligt laddtryck att börja med? kan väll säga att min motor kommer hamna nånstans mellan "liten & stor" turbomotor.. men utan vattensprut till en början för att öka efter hand..
om man tänker köra på 98 oktanig soppa och vill klara sig utan vatteninsprutning till att börja med vad är ett rimligt laddtryck att börja med? kan väll säga att min motor kommer hamna nånstans mellan "liten & stor" turbomotor.. men utan vattensprut till en början för att öka efter hand..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Små turboagregat har myket avgas tryck, det för med sig spikningar. Att man kan ha högre kompa eller laddtryck med vass cam beror på mindre cylinder tryck, jämför med en trimmad sugmotor. exempel 270 graders kam=max 9.5:1 och en 320 grader= max kompa ca 12:1 med 98 oktan...
ett bra grund laddtryck är ett lågt laddtryck(jag har till och med grund bestyckat med sug motor grenrör), sedan ökar man laddtrycket lite eftersom man lär sig vilka tändinställningar och bestykningar som är lämpliga.
ett bra grund laddtryck är ett lågt laddtryck(jag har till och med grund bestyckat med sug motor grenrör), sedan ökar man laddtrycket lite eftersom man lär sig vilka tändinställningar och bestykningar som är lämpliga.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag har 10.2 i komp och laddar 0.8bar. Detta är finlir på tändningen för att grejerna inte ska spika. Turbon är en Mitsu TD04-18T. Jag har 240graders kammar. Jag tänker dock kompsänka i vinter till ca 9-9.5
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har som mest laddat 1.7 bar med 8.5:1 och 98 oktan som mest i B20! jag håller med crx jonas att det är tändning och bränslet som måste vara optimalt för att det ska fungera.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Komp
Då känns det som man har ganska mycket tillgodo innan det spikar i alla fall! Har ännu inte fått några spikningar med T3 turbon, K-jetinsprutningen klarar ju bara 190 hk. Min motor är på 2.1 liter, GIK turbokam och insprutning. Dock utan IC. Vi får se om jag höjer kompet senare om IC och Schwitzer S2 monteras.
Antagligen har inte komp förhållandet inte så jättestor inverkan på effekten om man justerar in tändningen optimalt. Men en viss skillnad borde det bli ändå.
Antagligen har inte komp förhållandet inte så jättestor inverkan på effekten om man justerar in tändningen optimalt. Men en viss skillnad borde det bli ändå.
åhå du kör k-jet.. humzi
ja skulle iaf testa en annan turbo, motorvolymen är inte allt, en volkswagen passat 1,8 liters turbo laddar hela tiden och drar på alla växlar, jätteskön växellåda oxå..
med större turbo kan du nog aldrig få bättre bottenvrid utan att öka motorvolymen, men ska man komma snabbast från punkt A till punkt B på en raksträcka funkar det nog finfint
varför monterar du inte IC? vet inte om du har sett men JT säljer en helalu IC under köp/sälj den måste passa i p1800an oxå.. den lär kyla kanon!! mycket bättre än en 740 intercooler & dom räcker till över 1 bars laddtryck sedan kan gavlarna flyga dän, men dom räcker till mer om man sätter buntband runt.. och dom är större till ytan där är till 240/740 som har mycket större framvagn..
för att öka soppaflödet på k-jet sprutet kan man gnista upp soppahuvvet.. det kostar ca 3500 om trendAB gör det, men ja ska försöka forska lite i hur mkt dom tar upp kanalerna, jag har lite kontakter till företag som sysslar med gnistning, kanske kan få det gjort mycket billigare.. isåfall ska sprutet räcka till 280 häst på en B23ET motor enligt nån som testat det..
hur mycket laddar du nu förresten? 0,5 bar?
ja skulle iaf testa en annan turbo, motorvolymen är inte allt, en volkswagen passat 1,8 liters turbo laddar hela tiden och drar på alla växlar, jätteskön växellåda oxå..
med större turbo kan du nog aldrig få bättre bottenvrid utan att öka motorvolymen, men ska man komma snabbast från punkt A till punkt B på en raksträcka funkar det nog finfint
varför monterar du inte IC? vet inte om du har sett men JT säljer en helalu IC under köp/sälj den måste passa i p1800an oxå.. den lär kyla kanon!! mycket bättre än en 740 intercooler & dom räcker till över 1 bars laddtryck sedan kan gavlarna flyga dän, men dom räcker till mer om man sätter buntband runt.. och dom är större till ytan där är till 240/740 som har mycket större framvagn..
för att öka soppaflödet på k-jet sprutet kan man gnista upp soppahuvvet.. det kostar ca 3500 om trendAB gör det, men ja ska försöka forska lite i hur mkt dom tar upp kanalerna, jag har lite kontakter till företag som sysslar med gnistning, kanske kan få det gjort mycket billigare.. isåfall ska sprutet räcka till 280 häst på en B23ET motor enligt nån som testat det..
hur mycket laddar du nu förresten? 0,5 bar?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag kör med ca 36 grader vid ATMbar och ca 28 grader vid 1.2 bar. på 98 oktan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kompet har en avgörande invärkan på motorns värknings grad/effekt. larsat vad har du imot lite större turbos? små agregat suger svårt! Att prata om småa turbos är som att svära i kyrkan i sävar!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jo självklart har kompressionen avgörande inverkan, men det finns ju 100 olika lösningar, man kanske väljer en funktionell lösning framför den ultimata om man på så sätt tjänar en massa kosing, d känns som ni försöker spara pengar hit och dit genom att köra med orginalunderdelar och dopade förgasare osv.. har inget emot större turbos men varför överdimensionera? ska man ladda 1,2 ser jag ingen anledning att inte vilja ha fullt laddtryck vid 2000 varv om det är en bruksbil man pratar om.. sedan vart gränsen för bruksbil/strippenbil går är ju ganska svår, bara för att en bil är bes betyder det inte att man åker till jobbet i den?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
bara ladda 1.2 säger inte så mycket, hörde Marcus Sundsten bromsar 700 hk vid 1 bar i nya motorn...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!