Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lacke skrev:Tack för välkommandet jens järnet vill att jag ska skriva men jag är lite
dålig på dator men jag är en motor dåre jätte roligt forum
mycke matnyttit här

vänl. hälsn lacke
nästan alla motor mäniskor jag känner är dålig på datorer det är inget att skämas för :hihi:

skälv kan jag knappt skicka ett mail eller stava :doh:

skulle va intresant att höra vad du tror om mina portnings expriment på volvo 8v topparna här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

första sidorna handlar om 530 toppar sen 531 topparna som jag inte blir riktigt klok på, mycket problem med turbulens över 10mm :( tips ideer?
Jonas O
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 11, 2007 6:07 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Hej

Lägger upp ett par bilder på en topp från Saab 900/9000 årsm 94-98 (kortmotor T5)
Kommer fler bilder i veckan.

Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Hittade bilder på en topp från en Cosworth V10 Formel 1 från 2005.
Varför är portarna ovala i början? Kan det vara för att ge mer material runt styrningen utan att lägga kanalen ner? Tvärsnittsarean ser ut att vara samma genom hela porten. Kamprofilen på insug är rätt vass, ser nästan ut som om den är osymmetrisk också?

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Jonas O skrev:Hej

Lägger upp ett par bilder på en topp från Saab 900/9000 årsm 94-98 (kortmotor T5)
Kommer fler bilder i veckan.
Tack Jonas, jobbar på en liten tråd om bla. Saab 16v toppar där de kommer att finnas en del info, kommer upp inom kort.

/Gustav
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:11 pm
Ort: Ekerö

Inlägg av M3 JONAS »

F1 toppen ser spännande ut. Insugskanalen är ju rätt rak, inte mycket böjar där inte.
Känns rätt extremt när kamnockarna är urfrästa för att spara vikt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Kolla noga på kamaxelprofilen.

Som jag ser det har de nyttjat ventillyftet för att skapa 'lagom' gashastighet genom hela kolvrörelsen.
Ponera insugskammen på bilden går i högervarv(som det brukar)
då har vi aggressiv öppning på ventilen som sedan planar ut med en ganska mjuk stängningsramp som går över och blir brantare på slutet.

mao,, när kolven är upptill i cylindern orkar den pumpa igång gasmassan, och för att inte släppa tillbaka luften upp i insuget stryper de av lite så hastigheten ökar för att tyngden i luften ska orka skjuta in lite mera.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Kolla noga på kamaxelprofilen.

Som jag ser det har de nyttjat ventillyftet för att skapa 'lagom' gashastighet genom hela kolvrörelsen.
Ponera insugskammen på bilden går i högervarv(som det brukar)
då har vi aggressiv öppning på ventilen som sedan planar ut med en ganska mjuk stängningsramp som går över och blir brantare på slutet.

mao,, när kolven är upptill i cylindern orkar den pumpa igång gasmassan, och för att inte släppa tillbaka luften upp i insuget stryper de av lite så hastigheten ökar för att tyngden i luften ska orka skjuta in lite mera.
jag tror ögat blir lurat lite då det är en vippa imellan kam och ventil det gör att loben ser konstigare ut än vad ventilens rörelser är.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det tror faktiskt inte jag..

jag har kollat på bilden både tre och fyra ggr innan jag skrev förra inlägget.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:det tror faktiskt inte jag..

jag har kollat på bilden både tre och fyra ggr innan jag skrev förra inlägget.

ok inget illa menat, jag menade bara att om du kollar på den lilla vippans krokiga form sen tänker du hur cammen sveper över dens form så blir inte öppnings gemetrin(eller ventilens hastighet) lika om kammen vore helt symetrisk (alltså evakt samma öppnings form som stängnings form) därför kompenseras det med en konstigt utformad profil.

nu är säkert ventilens rörelser inte symetriska vid öppning och stägning på en F1 motor men man kan bli lurad att saker är konstigare än vad de ser ut när man bara ser hur kammen ser ut.

fins andra motorer med liknande system tex små kina fiddy, monky motorer.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

jävla ford!! var e ventilfjädrarna???

Inlägg av calle Bengtsson »

Hehe Kul med sånna här bilder, Jag ska titta extra på ventil Pneumatiken inte ofta man får se sånt på bild trots att det funnit ett tag, tycker att ventilerna ser klumpiga ut! men visst inga nybörjare som har designat dendär motorn

Tackar för alla fina bilder,


MVH calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Kristoffer skrev:Hittade bilder på en topp från en Cosworth V10 Formel 1 från 2005.
Varför är portarna ovala i början? Kan det vara för att ge mer material runt styrningen utan att lägga kanalen ner? Tvärsnittsarean ser ut att vara samma genom hela porten. Kamprofilen på insug är rätt vass, ser nästan ut som om den är osymmetrisk också?
Hej jag läste i tidningen Race engine där en motortekniker
berättade att årets v8 motorer likadana som v10 bara 2cyl mindre
att dom har 98 borr och 39,7 i slag och ger mellan 755-765 bhp
vid 19000 rpm 2400cc .Men jag undrar är det inte en Honda

Vänl. Häls Lacke
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Lacke skrev: Hej jag läste i tidningen Race engine där en motortekniker
berättade att årets v8 motorer likadana som v10 bara 2cyl mindre
att dom har 98 borr och 39,7 i slag och ger mellan 755-765 bhp
vid 19000 rpm 2400cc .Men jag undrar är det inte en Honda

Vänl. Häls Lacke
Det blir 300cc per cylinder, tydligen det optimala. Har också läst en artikel om det, men kommer inte ihåg varför men där var en anledning till att dem ville ha så stort borr som möjligt. tror 98 var max enligt reglerna?

Jag hittade bilderna här http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... 8&start=75
Det är scannat från race-car enigneering, han som posta bilderna skrev att det var från en cosworth iaf.

Många intressanta diskussioner där! :thumbright:
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:11 pm
Ort: Ekerö

Inlägg av M3 JONAS »

Mycket borr medför ju möjligheten till stor ventilarea, tror att mycket hänger på det.
Sen är det begränsat till max 8 cylindrar, kanske vore bättre med flera?
Tittar man på gamla GP motorcyklarna, som oxå är extremt högtrimmade maskiner med ca 300hk per liter, så körde Yamaha mfl med 4 cylindrar och Honda med 5. Då blir det mao 200cc resp 250cc per cylinder.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Kristoffer skrev: Det blir 300cc per cylinder, tydligen det optimala. Har också läst en artikel om det, men kommer inte ihåg varför men där var en anledning till att dem ville ha så stort borr som möjligt. tror 98 var max enligt reglerna?
Jag tror Jag kan svar på det 98borr är det störst man få ha.
slaget 39,7 är beroende på kolvhastighet 39,7x2 är 79,400x19000rpm
är 1508600,000 div med 60sek. är25143,333 flytta komma tre gånger
till vänster är 25,143 meter per sek.Dom kan inte gå över det
för att få kolvarna att hålla.

Vänl.Häls. Lacke
Bojan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons nov 14, 2007 6:10 pm

Inlägg av Bojan »

Kan inte någon lägga upp bilder på en isärsågad 2.0i cih-topp? dom bilder som är på en opeltopp här funkar inte :( :?

Vore tacksam, portning står för porten så att säga :wink: :D
Opel Rekord -72 Trimningsdags ;)
Skriv svar