Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 18, 2017 10:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 522 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån sep 23, 2013 12:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Erik Persson skrev:
Här kommer några bilder på en Golf GTI 1800 med mekaniska lyftare. Den kom senare med hydrauliska men jag vet inte hur stor skillnad det är.
Det är alltså den så kallade counterflow-toppen där insug och avgas går ut på samma sida.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Erland Cox höll tidigare på att varna för tunt material i insugskanalerna på dessa toppar. Jag borrade ett par hål och precis som jag mindes så är det extremt tunt precis där hålet för topplocksbulten passerar. Det är det högra hålet i denna bild och materialet är inte tjockare än ca.2mm där.
Bild

Kanske svårt att se godstjockleken på denna bilden men det är ett försök i alla fall.
Bild



Vet du vad som skiljer gti topparna å vanliga 1800 topparna?

Med vänlig hälsning,

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 23, 2013 3:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Inlägg: 340
Ort: Östersund
lyyski skrev:
Vet du vad som skiljer gti topparna å vanliga 1800 topparna?

Med vänlig hälsning,


Nej, men tidigare i denna tråd finns bilder och länk till en finsk sida där man sågat en "vanlig" 1,8 CL-topp. Ska se om jag kan lyckas göra lite hokuspokus med photoshop så kan man lägga ihop bilderna och se om det är någon skillnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 25, 2013 2:58 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Det vore trevligt! :)

Mvh

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 25, 2013 6:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Inlägg: 340
Ort: Östersund
Det gick inte så bra. De foton jag har av CL-toppen är förvrängda så det är så svårt att få till det i Photoshop. Skulle behöva en egen sågad CL-topp så jag kan lägga en linjal och skala rätt. Ska se om jag kan få tag på en sådan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 18, 2013 12:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1556
Ort: Hässleholm
Jag har tittat på lite olika VW 1.8 toppar, dock har alla haft 40x33 ventiler. Tycker dom ser likadana ut. En topp från en 2.0 VW Passat med motorbeteckning AGG, såg annorlunda ut, men den finns inte längre i min ägo.

Här är en bild på en Ford CVH topp med hemisfäriskt förbränningsrum. 42x37mm ventiler. 1,6l motor 80mm borr. Toppen går dock att montera på en 2.0 Zetec med 84.8mm borr.
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 14, 2014 1:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1556
Ort: Hässleholm
Fiat TC. Finska folkraceåkares favorit
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Senast redigerad av loop fre feb 14, 2014 3:37 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 14, 2014 2:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1556
Ort: Hässleholm
Fiat SOHC 1,1 typ Fiat 127 motor
Bild
icke originalventiler
Bild
från
http://www.netikka.net/ville.vieri/eengine.htm#kansi

från t124.com. SOHC 1500
Bild
Bild
Bild
Bild
Orkar inte lägga in fler om en motor som jag knappt sett i verkligheten :mrgreen:
Här är tråden med skitmycket information och bilder
http://www.turbo124.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=5772

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Senast redigerad av loop fre feb 14, 2014 3:48 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 14, 2014 3:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1556
Ort: Hässleholm
Ford CVH
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 15, 2014 5:36 am 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4491
Ort: Boden
Ny skanningsutrustning på jobbet, måste ju träna lite..



Bild

Lätt portad B20F topp, eller rättare sagt kanalerna från den.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 15, 2014 11:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Hur lång tid tar det att scanna det där? Med riggning och allt.

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 15, 2014 2:26 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4491
Ort: Boden
Hmm tja. ca 2-3h
Tar något längre tid ifall man verkligen anstränger sig för att få det "så bra som möjligt". Nu gjorde jag det mest för att testa nya utrustningen mot den gamla.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 15, 2014 8:52 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Den ser fin ut den toppen, har du bild framifrån eller bakifrån också?
Gärna lös insug och avgas.
Sätter man dit insuget också ser man hur man ska porta vidare på toppen för att få långa snygga svängar.
Dessa bilderna blir precis som avgjutningar fast mindre sladdriga.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 16, 2014 2:53 am 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4491
Ort: Boden
Du menar såhär?
Bild

Blir lite kantigt och "fel" precis i innerradien då det är lite luckor som är igenfyllda i efterskott. Trots ny utrustning kommer man ju inte ifrån att den måste se för att kunna läsa in :)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 19, 2014 6:38 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Fantastiska bilder, tack!

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 20, 2014 12:41 am 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4491
Ort: Boden
Är det något speciellt du vill ha/se så fixar jag det om möjligt. :-)

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 522 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010