Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Daniel 850 »

här kommer bilderna på Kalle P toppen som Effe har

Bild

Bild


Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av wuffee »

Fan vilken fräsig topp :)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Roger Persson »

Snabb provar nickel pinnar och är ganska nöjd med resultatet, bästa hittills... 15 minuter tog det... Det är våld det men det tenderar inte spricka... Bild
Senast redigerad av Roger Persson den lör aug 17, 2013 6:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av SWR »

På kald topp? TIG?
-Bjørn
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Roger Persson »

Ingen förvärmning... Blåste bara på med 100 amper och väntade lite mellan svetsningen...
Ja ska kapa och titta hur det ser ut i snittet om det blir nått hårt osv...
Elektroden heter OK92.78 och är till för kall svetsning med 45 graders vinkel från svets strängen...
Svetsade ca 3cm åt gången vilket nog är lite för mkt och väntade nog lite för lite mellan varje sträng...
Men detta är ett rent test om det känns troligt att det skulle gå göra en svetsad topp...
Det är viktigt att inte slipa innan man svetsar, fick ett bra råd av en duktig smed
att man ska köra rent med HM fil innan pg av att det inte smetar oren heter i ytan...
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av SWR »

Ah, elektrode-sveis... trodde du TIG'et. Jeg har brukt tilsats med 99% Ni,1% Ti til TIG på støpejern, uten sprekker.. Ikke forvarmet, men pakket inn toppen etterpå for å holde på varmen så lenge som mulig. :)
-Bjørn
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av hauge »

Esab rekommenderar svetsning med nickelpinne för rep av motorblock/topplock som beskrivits av roger enl ovan.. svetsa lite, picka mens det svalnar... svetsa lite till. Nickel har en värmeexpansionskoefficient som är lik gjutjärn
Jag har fått stag påsvetsade på bakaxelhuset med den metoden
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av wuffee »

När ja svetsade lite alutoppar förvärmde jag ju en del, men fick även tipset från min gamla öststats jobbarkompis att jag skulle lägga dem på tegelstenar då tegelstenar håller värmen bra.. Borde ju funka på b20in me.. Har själv planer på å testa framöver..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Roger Persson »

Rest b20 sönderportad i avgasbrunnen därav slaktad... Den första resta ja gjorde av ett tidigare dåligt portat ämne mest för test... Notera hur sjukt mkt gods det är uppåt där det är rest... Går säker ha 45mm i utgången utan att det ens är nära att gå hål, måste kapa mitten biten som är snedkapad en gång till för där gömmer det sej lite mer hemligheter..... Denna var 42.5mm i utgången och lite dåligt centrerad... Notera också hur lite gods det är där pluggarna sitter... Kört 41mm för att bli samma diameter som styr kanten... Men borde nog köra 39 istället och göra en plugg med fläns... 1.5mm gods ca som minst skulle bli 2.5 och ganska mkt bättre..... Såg kalle p toppen var körd så med... Riktigt kul få se en sån raritet... Fast den är ganska mkt mer rest än min prov topp såg ja, sen är kanalerna lite isär dragna i slutänden... :) Man kan tacka volvo att dom satt skruv hålen där dom sitter helt enkelt...
Bild
Senast redigerad av Roger Persson den sön aug 18, 2013 7:29 am, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Roger Persson »

Snitten...
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Tack för bilderna. Uträtning av kanalen har inte gett något i min flödesbänk men om jag gör radien större på svängen
och apex på korta radien högre så ökar flödet en hel del. Jag har fått 225CFM på 16mm med 46 ventil på en B20 topp.
Max 205 CFM utan höjning.

Erland
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Roger Persson »

Har du testat med lera nån gång göra om rummet mer fördelaktigt, som man svetsar upp tex 531..? Problemet med b20 är väl att inner radien är för snäv? Ja skulle ju kunna kapa loss ett segment av den andra halvan av det resta ja skrotat och segment från det resta kapade ämnet och skicka så får du kolla vad den flödar och se om man kan tjäna på det eller inte? Det finns gott med gods kvar... Ett till snitt kvar att kapa bara, finns ett ställe där man får passa sej lite, där ska kapa precis där bult förstärkningen slutar, då kommer man även se hur mkt till man kan resa med 42.5 diameter på utgången... Denna är rest 30 grader... 35 grader borde nog gå med... Kommer inte ihåg vad ja körde för säten, antagligen 46 38.5...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

På 230 motorer har jag testat massor med att flöda förbränningsrummet genom att blåsa från insugningssidan.
Jag kom fram till att det bildades en vak ovanför ventilsätet vid lyft över 10mm.
Blir vaken större än arean ökar med lyftet så stallar toppens flöde.
Det hjälpte att lägga modellera på tändstiftssidan av toppen.
Jag provade på en topp med 48 ventil som flödade 257 CFM vid 16mm att flytta toppen i sidled först 1,5mm.
Flödet upp till 12mm ökade men toppen stallade nu vid 18mm vilket den inte gjort innan.
Sen flyttade jag toppen 1,5mm till, totalt 3mm och nu stallade toppen vid 16mm.
Jag tog upp förbränningsrummet vid sidan av ventilen mot cylindern varje gång.
Modellera på tändstiftssidan fixade stallningen och flödet blev nu bättre än innan, 272CFM vid 16mm och 276CFM vid 18mm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det finns en tråd på Speedtalk om det: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=34978

En annan tråd med CFD tester på en 531 topp med svetsat förbränningsrum: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... peg+to+cad

Jag flödar gärna din topp. Jag ska ta bilder på min resta topp, har du en email adress så jag kan skicka dom till dig.
Jag brukar länka bilder från min hemsida men jag behöver hjälp för att lägga upp dom där.

Erland

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Kadett4wd »

Har du testat köra väldig oversize på ventilen(men inte kanalen) för att flytta säteskanten närmre förbräningsrumskanten och ignorera skärmingen mot cylinderväggen i sidled?
Det blir väl typ 50-52mm ventil då antar jag.
Och sedan porta kanalen så den skruvar flödet över ventilen mer än std.

Jag vet en professionell trimmare som plockar väldigt med effekt i bromsbänk på detta vis på just 531 ämnet, hur än motsägelsefullt det verkar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av loop »

Erland
Läste lite i speedtalktråden och hemiförbränningsrum nämndes där som typ icke-stallande. Då undrar jag över sådana här förbränningsrum?
Bild
Skriv svar