Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av PerAage »

Erland: Har provat ringa dej flera kväller dom sista veckorna, innom din telefontid, för å diskuttera R-sport-toppen.
Om du ser ett norskt nummer, så är det troligen mej...
Jag har lite idéer som jag tror du skulle gilla, vad jag vet har jag nånting "nytt" å komma med :shock:
Hadde varit kul å bolla lite teorier på telefonen först så man slipper sabba ner exempelvis den här tråden .

Enligt Jens går det å få r-sport-toppen till å flöda 205cfm/150cfm relativt enkelt, men som Richard säjjer, innerradien sätter även på r-sport-toppen begränsningen.
Men dom bästa flödesdata från B20-toppar som spriker från 230-249cfm skulle ha varit interessant å åka turbo på, men om kanalen tåler det eller det börjar läcka vatten är ju frågan...
Gamla Rullarn-toppen som var kappat upp och svetsat ga enligt Jens 249cfm på innsuget :shock: , alltså bättre än toppar med ipressade rör som har gjett 230-240cfm som mäst men oftast kring 215-220cfm.
(Alla flödesdata är hämtat från Jens).

På en turbomaskin på 3-3,5 bar kan skillnaden i flöde från en 205cfm-topp till en 220-230cfm topp, gje från 60-100hk.
Enligt Jens är det bättre å låta kanalerna vara lite mer tjock i väggarna och heller ladda 0,2-0,3 bar mer, man skal ju ha en topp som håller.
Enligt mej hadde det varit kul med en maskin där man hadde tangerat alla gränser och hadde en topp som gav en högre teoretisk max-effekt. MEN den skal ju hålla också. Frågan är ju också om en 92mm borr sylinder tar emot flödet kanalen kan gje, som sugmotor, och om eventuellt turbon gjer en liten möjlighet för å bättra flödet när man åker riktig höga tryck... 8)
Rullarn-toppen var visst bygt för 2,8 liter.
Jag tycker Jens skulle montera och åka med denna toppen, men troligen är han rädd om den ....
Hadde varit kul å svetsa en topp på samma sätt, men mycket jobb.
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Richard Gustafsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 09, 2011 11:24 am

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Richard Gustafsson »

per-åke, ja visst hade de varit härligt å se vad en sån "allout" topp kan prestera på en turbo! :))
över 210cfm in tror jag att toppen börjar bli ganska tunn på vissa ställen. kanske funkar för turbo ändå? vill ni testa så gör jag en åt er!
vist skulle ni bromsa hos jens??
ut är inga problem å få mer än 150 på avgas.. med 39 mm minsta area in orkar dom med 210+ men då är dom ganska tunna i godset.

som jens säjer så äre nog bättre å "säjfa" å gå på en kanal som ä lite tjockare å håller bättre.
har funderat på å fräsa hål från packningsplan sidan på r-sport toppen å svetsa på inneradien från det hållet å sen testa på nån turbo med 40mm+ kanal å se va som händer :)
håller den inte så gör de ju ingenting!!!

har även börjat med en special topp som jag tror ska flöda mycket bra! 220+ iaf :)

btw, ingen annan än jag som sett att viktigast är att man har rätt area/hastighet i toppen för effektens skull? både på in å ut sidan alltså..
jag har sett att på sånna gosiga toppar som b20 där de finns endel tråkigheter ingjutna så mår dom bäst av att hellre ha stor area in än liten iaf..
har sett bromsningar med allt lika förutom topp, där toppen med mer flöde å mindre area gett lägre effekt över hela användbara registret än en topp med mer area å lite mindre flöde!.. mer vrid osv.
mvh richard
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av PerAage »

Vi har hatt problemer med turbotryck i kylvattnet för at dom lösa kopparringarna inte håller 100% tätt, och framme mot termostathuset ser man kanten på kopparringen om man skruvar ut termostaten. Dvs. at bara 1-1,2mm av kopparringen håller tätt på detta stället, och at metallringen på skärkantpackningen ligger midt i vattenhålet.
Våran packningspatent håller helt enkelt inte tätt till 100%, något som är rapporterat från alla andra som kjör dragrace med 4cylindriga motorer, turbo, pianotråd och kopparpackning också.
Dom mer moderna motorerna har ju igensvetsade vattenhål vid det här läget, och nu har vi lödt igjen hålen på B20-topparna också.
Om det kommer tryck i vattnet nu, är det spricka i toppen.!
En av dom svetsade topplocken som vi har är en R-sport topp, obearbetad, och vi tänker gjöra i ordning den, med typ 39,5-40mm innsugskanal.
Skulle även gjort som på rullarn-toppen, svetsat i från baksidan på innerradien på innsugskanalerna. Då hadde man klarat riktig bra flöde.....

Frågan blir ju vad som gjer mest effekt från 6-8000varv, en kanal som är lite större, eller en mer "normal" kanal. På en sugmotor ville jag hatt en mer normal kanal, men när man tänker ladda på det som går, kan troligtvis en modifierat R-sport-topp bli en vinnare. Vi skiter ju i mellanregistret. Och jag håppas at en topp med mer flöde, också gjer mer effekt.. :shock:

Om nån vet hur man svetsar utan å få porigt stål, och utan å spricka nånting, så skrik ut. Skal det hända bör det bli före midten av januari...
Jag skulle gillat å åka med en "rullarn-topp".
MVH
Per-Åge Nygård
team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Att du inte fått tag i mig beror på att jag varit i garaget bredvid och lagat min vardagsbil.
Enda riktigt bra sättet att svetsa gjutjärn utan att få spänningar är att värma toppen till ca 600 grader innan svetsning.
Sen ska den helst flamsprutas med nickel.
En höjd topp kan jag få ur 225 CFM på vid 16mm in och med sätesring på avgas 145 CFM och utan sätesring 155 CFM.
Det är vad det är gods till i en standard topp och då är det material i den så den håller.
En topp med vanlig höjd får jag ur 205 CFM sen går det inte att få mer i min flödesbänk.
Som jämförelse flödar en riktigt bra 46mm:s 531 topp också 225 CFM i min bänk så det är väldigt mycket för en B20.
Ingen 48 kanal från nån kundtopp som jag har testat har flödat över 230 CFM.
En 46 kundtopp har flödat 235 CFM vid 16mm men var helt kass på alla andra lyft, den hade ett väldigt annorlunda förbränningsrum.

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av nkro »

Hur har du gjort med topp packningen. Kör du både med skärring och kopparingar?
Det kan inte vara mer cylindertryck än vad bränslet tillåter.
Niklas
Niklas
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av PerAage »

Plockar bort kniv-ringen, det som kvarstår är då en original liknande packning gjort för 96mm i borr. Bara å sätta kniven mot skärringen, så ramlar den ur. Spår fräst i blocket för kopparring. Yd kopparring=96mm. Skärkantpackning utan kniv-rand går presis utanför kopparringen. Blir en "dubbel" packning.

Bild

Vad vi har fått lära, vill det alltid pysa lite forbi, ref Escape-kanaler på samma patent i formel1. Spesielt om inte toppen står på styrstift, då kan den "flyta" lite på blocket. Nu blir vattenhålen i toppen lödt med silverlod.

Mvh
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av nkro »

Är du säker på att du har tillräckligt med tryck på kopparringen. Har inte sett ngn som gjort sådär.
Sen värkar ringen rätt smal.

PPF har pyramidringar som kanske löser ditt problem, om det nu går att använda på gjutjärn.

Niklas
Niklas
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av PerAage »

satan när man skriver långt, och forumet har tappat innloggingen.Loggar man då inn, är allt borta.
Fan jag skulle gått bakåt et steg och kopierat, men efter innloggningen var det för sent.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Det brukar gå att backa tillbaka ändå.

Erland
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av PerAage »

Ja, kopparringen gjer inte nok klämkraft!
Mässing funkar inte, blir för hårdt, har provat.
Möjligtvis man skulle prova oglödjat kopparring?

Nya topparna blir aldrig å få tryck i vattnet, dom är silverlodat i kylvattenhålen (gjutjärnstopp)

Fredrik Holmgren säjjer det pyser lite forbi även hos han, och han kjör kopparpackning med en pianotråd i toppen och en i blocket, ena utanför den andra, blir som en liggande "S". Jag anser at dom flesta patenten pyser forbi efter några repor, och at den patenten man väljer måste vara enkel och bra.

Våran kopparring är ungefär 2mm bred, och det skal hålla. Packningen utanför funkar som dubbel säckerhet. Vi skulle nmog haft escape-kanal till friluft som formel1-turbo-motorerna, men på våran B20 är vattenkanalerna så nära at det måste vara helsvetsade hål i alla fall i toppen för at det inte skal pysa forbi till vatten...

Alternativen är:

1. Fortsätta åka med kopparringar och skärkantpackning. Då måste spåren i blocket ha lite spel, och motortemperaturen hållas under 100grader,- då vill troligtvis kopparringen inte forsöka å expandera mer än spåret i blocket. Efter våra kokningar har ringarna vikat lite innåt på ett stället, för at dom inte fick expandera ut över ringspåren.

2. Hård stålring, med kniv uppåt och neråt i stället för kopparringen. Detta vil troligen hålla helt tätt, men varje gång man lyfter toppen, måste den planas... man lyfter troligen bara toppen för å flytta den över till nästa bottendel, som vi gjor i sommar. Man beåller fortfarande skärkantpackningen utanför.

3. Kopparpackning och en eller två pianotråder. Mest service-vänligt, minst strul?

4. inga spår i block eller topp. Lösa kopparringar hållas på plats av papp-packning eller stålpackning. Olämpan är at då kan ringarna och packningen blåsas/haverera om packningen inte är kraftig nok. BMW-killarna i competition gjör visst så..?

5. mls. Jag tror inte den kommer till å hålla. Vi har höga sylindertryck. Endel strul med packnings-sement när man lyfter toppen.

6. Standard-packning med pianotråd. Svårt å hitta B20-packning med runda hål, så det utgår...

7. Kopparringar och spår i båda block och topplock. Stiller krav till CNC-bearbetning och nogranhet och styrstift till toppen. Pär Ericsson har denna patent vad jag vet. Om toppen måste planas, blir det strul. Frågan är om den nån gång måste planas? Ställer krav till maskineringen om man skal kunna flytta toppen till en annan bottendel.

Vad tycker ni?

Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av PerAage »

Erland, gick inte, inte fan... har man först loggat inn hittar man tilbaka till "tomt ark".
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av nkro »

Kollade lite mått från ringar jag använt. Välanvänt av många.

Diametern får jag återkomma med.

Men spåret i blocket är 1 mm djupt. Ringen är 2,3 mm hög ny. Gammal packning är 1,3 mm hög.

Nya ringar ska var 4-5 hundradelar under ny packning vid montage.

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Kadett4wd »

långa inlägg skriver jag först i notepad.
sen kopierar jag och klistrar in.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av PerAage »

Tar kopia, stort sätt alltid av det jag har skrivit. Bortsätt från den här gången..
Har lärt av gamla mistag.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av The »

Hmm.
Klickar man i "kom ihåg mig" rutan vid inloggningen så slipper man väl helt sådana problem?
Aldrig varit med om det.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar