Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Devil1l
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:42 pm
Ort: Kristianstad

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Devil1l »

Kan tillägga att jag bromsa motorn på ett ställe först. Sen bromsa jag den på hjulen på ett annat ställe. Så siffrorna litar jag på
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Jens Gustavsson »

häftiga tryck och effekter där :thumbright: jag kan nog hjälpa dig med lämplig kam om du hör av dig med motordata och vad du ska ha motorn till.

mvh jens
Devil1l
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön apr 21, 2013 12:42 pm
Ort: Kristianstad

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Devil1l »

Haha ja som sakt jag provar mig fram har rullat 500 mil nu fullt tryck en hel dag på superstage. Ja jag skickar ett pm låter intressant
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av crillevolvo »

Hej . jag ska renovera en Vr6 topp och tänker göra portning på den med då jag ändå har den nere.
så min fråga blir ju om någon har några bra tips å dela med sig av eller har en bilder på itusågad topp.

ska köra med stdkam
toppen blir med mirade säten å ventiler med backcut.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av wuffee »

Har inte vr6sn olika form å längd på några portar på insug me?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Tre portar av var sort, långa och korta. Det finns mycket att hämta på portning av dom.

Erland
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av wuffee »

Måste väl vara ett helsike å få de å stämma av korrekt då eller? Hur räknar msn så de blir rätt? Eller kör man tills de är samma flöde i alla?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Kadett4wd »

Längdkompensering kan göras på 'utsidan' av toppen med olika långa insug.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Det funkar jättebra med original insug, det blir mycket effekt över ett brett register.
Första kunden jag hade med en VR6 hade tänkt turbomata den också men tyckte att den
gick så pass bra att det räckte med kammar och portning.
Visst, alla har ju olika krav men mycket finns det att hämta.

Erland
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av loop »

Vad är det för VR6 2- eller 4-ventilare? Och vad väger en sån?
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av MrPete »

Fråga den här snubben om hur han har byggt. 690hk och 755nm är ju ändå ett godkänt resultat på en vr6-motor :)

http://www.garaget.org/?car=36764
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Christoffer dan erik
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor aug 01, 2013 2:10 am

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Christoffer dan erik »

Läste tidigare i tråden angående saab 8v toppar, vore väldigt intressant att få lite mer förslag på hur man ska fila kanalerna och liknande.
Har nyligen börjat fila toppar till mig själv som jag använder i folkrace.

Alla tips är välkomna :)
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erik Persson »

Hittade denna tråd på annat forum som innehåller bra bilder på Golf 16v topp som är sågad. Det är motorkod 6a, alltså 2-liters. Frågan är hur stor skillnad det är mot de "vanliga" 1,8 med motorkod kr?

http://www.clubgti.com/showthread.php?1 ... ons-thread
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av effe »

Daniel 850 skrev:Kalle P började göra sånna toppar till b18/b20 på 70talet om inte ännu tidigare, ja vet de va mycket strul med reglemente om ja kommer ihåg rätt att man inte fick tillsätta material i vissa klasser men insugningsröret var fritt så han gjöt upp insug som som pluggade igen orginal hålet å matade in luften som på ford toppen

//Wigge

en sån topp från kalle p har jag med just det insuget du beskriver nån som kan lägga in bild åt mej får gärna skicka ett pm tror säkert här finns nåra som vill se

och så skulle jag vilja se hur treans avgas ser ut i genomskärning på b20

har en steg 4 som spruckit just där in till ventilstyrningen
hadde tänkt svetsa men vill se innan hur det ser ut har ingen annan topp som jag vill kapa i

mvh effe
Skriv svar