Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Det är mycket jobb med att räta ut insug sidan så där...men det flödar nog bättre än orginal iaf.
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

Är också nybörjare inom detta men något sånt här kanske?

Bild
Antar att man inte behöver fila neråt i avgasporten då avgaserna bör gå i taket på porten? :wink:

Bild
Kanske inte ska ta så mycket vid början av porten :?:

//Victor
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

Någon som tittat på mitsubishis 1,8 liters GDI motor? Sitter inte den i vissa S och V40?

Oberoende så har den ju en väldigt intressant insugskanal, borde ju vara möjligt att få världsrekord i flöde i den :)

Bild
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Hej!

Detta är mitt första inlägg på Sävarturbo :roll: Jag har läst i trådarna på detta trevliga forum ett tag. Men nu blev jag medlem och tänkte förgylla denna fredag med lite bilder på en isär sågad BMW M20B25 topp.

Jag håller på att bygga en smidd 2,7 liters maskin inför kompressormatning med Vortech V5 G-trim. Eftersom jag gillar att göra så mycket jag kan själv, så slutade mitt försök till portning av avgaskanalerna med hål i kanalen...... Jag gjorde sen ett par försök att TIGa ihop det, men det blev inte bra, ville bara spricka, så jag skrotar toppen och sågar isär den istället.

När jag ändå höll på så passade jag på att porta insugskanalen för att se hur mycket gods det blev kvar.


Insugsport före portningen
Bild

Efter testportning
Bild

I genomskärning, (avgasporten är portad på samma sätt)
Bild

Med ventiler och styrningar
Bild

Det vore roligt med respons angående portningen, men det kanske skall tas i en annan tråd, eftersom denna bara handlar om sågade toppar. Jag ska snart porta min nya topp men är osäker på vilket sätt som är bäst i min konfiguration med en centrifugalkompressor...

:thumbright:
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

innerradien på insug behöver mer kärlek, ev plasta upp kanalens botten för att få den rakare om du väljer att ta bort alu före styrningen (inte säker på att det är sättet för vinst i flöde, man brukar ju faktiskt vilja styra förbi luften smidigt vid ventilen..

Men jag ser vart du körde hål i avgas hehe.

Gjort samma på en 531:a, bara att slänga den toppen, gick aldrig att laga
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Jo innerradien har jag inte rört, bara tagit bort kammen innan ventilstyrningen. Ska kika på det :)

Det är inte denna avgasporten som jag portat sönder, så det är nog bara något skräp du ser, om du menar den svarta pricken man ser på en av bilderna.

Jag har läst så många förslag till portningar nu så jag har ingen aning vad som är bäst....? En del säger att man bara ska runda av lite här och var och inte gör något mer, andra säger att jag ska göra precis så som jag gjort på bilderna ovan, och en del säger att man ska slipa fram en vass kam före styrningen...???

Kul att diskutera är det i alla fall!
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag menade att jag ser vart det är lätt att slipa igenom på avgas, du har inte gjort det.

den ser fin ut toppen som den gör.
Kolla så areor stämmer över varvtal och motorvolym, ev resa kanalen lite.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Jaha då är jag med :D

Dessa ca siffror fick jag fram, de har jag också diskuterat i min projekttråd på rejsa.nu


Insug:
1. 42mm ventil
2. 11mm lyft, 280grader duration, 112 graders lobseparation med tilltänkt Z45 turbokam, det är runt 108-110 grader på motsvarande sugkam
3. 37mm på minsta stället i ventilsätet
4. Den är ju inte rund, men om den varit rund skulle jag tippa på ca 42mm+

Avgas:
1. 36mm ventil
2. 11mm lyft, 280grader duration, 112 graders lobseparation
3. 31mm på minsta stället i ventilsätet
4. 32mm mot avgaspakningen
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nisse lägg upp huvud datan i en ny tråd här på avanserade sen diskuterar vi igenom dessa toppar.

jag har en del info och olika flödningar jag kan lägga in
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Ja då fortsätter diskussionen lämligast i följande tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 545#181545

Mvh Nisse :thumbright: :wink:
Senast redigerad av Nisse977 den tor dec 04, 2008 7:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

stong skrev:Hur skulle nåt sånt här funka? värdelöst? Finns det nån generell regel om i vilken vinkel kanalerna ska träffa ventilen för optimal funktion?


Bild
Bild


Ja har grejat lite med det där för ett tag sen..
Avgas är rest och svetsad uppifrån..
Fast vill inte förstöra denna tråd för mkt
o tjöta om det mer så länkar dit istället..
För de e ju kap bilder vi vill ha här.. :)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=165


Har lite egna B20 kap bilder med.. Ser dock ut som ja kapat fel,
missat kanalerna.. :) Och en avgas brun upptagen till 32mm ned
bullmill.. Dock ska nästa topp ja gör sättas upp i vinkel innan ja
grov portar avgas.. 2.5mm gods e lite onödigt klent..

Bild

Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Ford USA rak 6a 70-tal D7 topp

Inlägg av loop »

http://img178.imageshack.us/my.php?image=img0301bo2.jpg

http://img178.imageshack.us/my.php?image=img0302vz9.jpg

Hur dåligt tycker ni detta ser ut då?
Det är en sån topp med insuget sammangjutet med toppen.

Bild
Bild[/img]

Bild
Bild
Austin
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 08, 2005 3:26 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Austin »

Skulle vilja se b20 topplock i genomskärning om någon har bild!
Ford Thundebird -68 429ci
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Austin skrev:Skulle vilja se b20 topplock i genomskärning om någon har bild!




Kolla lite längre upp :wink:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
cykel_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 12, 2008 3:16 pm
Ort: Ljungsbro

Inlägg av cykel_freak »

vad säger ni om dessa kanaler? något sätt att förbättra dem? har tyvär inga bättre bilder då jag fick dem av en på engelskspråkiga sr500 forumet..
sr/xt/tt 500/400 är toppen till, skilljer knappt något mellan de olika motorerna på sr xt tt.

insug
Bild
avgas
Bild

/AD
Skriv svar