Olika topplock i genomskärning!
- Victor Heinerud
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
- Ort: Stockholm/Värmdö
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Hej!
Detta är mitt första inlägg på Sävarturbo Jag har läst i trådarna på detta trevliga forum ett tag. Men nu blev jag medlem och tänkte förgylla denna fredag med lite bilder på en isär sågad BMW M20B25 topp.
Jag håller på att bygga en smidd 2,7 liters maskin inför kompressormatning med Vortech V5 G-trim. Eftersom jag gillar att göra så mycket jag kan själv, så slutade mitt försök till portning av avgaskanalerna med hål i kanalen...... Jag gjorde sen ett par försök att TIGa ihop det, men det blev inte bra, ville bara spricka, så jag skrotar toppen och sågar isär den istället.
När jag ändå höll på så passade jag på att porta insugskanalen för att se hur mycket gods det blev kvar.
Insugsport före portningen
Efter testportning
I genomskärning, (avgasporten är portad på samma sätt)
Med ventiler och styrningar
Det vore roligt med respons angående portningen, men det kanske skall tas i en annan tråd, eftersom denna bara handlar om sågade toppar. Jag ska snart porta min nya topp men är osäker på vilket sätt som är bäst i min konfiguration med en centrifugalkompressor...
Detta är mitt första inlägg på Sävarturbo Jag har läst i trådarna på detta trevliga forum ett tag. Men nu blev jag medlem och tänkte förgylla denna fredag med lite bilder på en isär sågad BMW M20B25 topp.
Jag håller på att bygga en smidd 2,7 liters maskin inför kompressormatning med Vortech V5 G-trim. Eftersom jag gillar att göra så mycket jag kan själv, så slutade mitt försök till portning av avgaskanalerna med hål i kanalen...... Jag gjorde sen ett par försök att TIGa ihop det, men det blev inte bra, ville bara spricka, så jag skrotar toppen och sågar isär den istället.
När jag ändå höll på så passade jag på att porta insugskanalen för att se hur mycket gods det blev kvar.
Insugsport före portningen
Efter testportning
I genomskärning, (avgasporten är portad på samma sätt)
Med ventiler och styrningar
Det vore roligt med respons angående portningen, men det kanske skall tas i en annan tråd, eftersom denna bara handlar om sågade toppar. Jag ska snart porta min nya topp men är osäker på vilket sätt som är bäst i min konfiguration med en centrifugalkompressor...
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
innerradien på insug behöver mer kärlek, ev plasta upp kanalens botten för att få den rakare om du väljer att ta bort alu före styrningen (inte säker på att det är sättet för vinst i flöde, man brukar ju faktiskt vilja styra förbi luften smidigt vid ventilen..
Men jag ser vart du körde hål i avgas hehe.
Gjort samma på en 531:a, bara att slänga den toppen, gick aldrig att laga
Men jag ser vart du körde hål i avgas hehe.
Gjort samma på en 531:a, bara att slänga den toppen, gick aldrig att laga
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Jo innerradien har jag inte rört, bara tagit bort kammen innan ventilstyrningen. Ska kika på det
Det är inte denna avgasporten som jag portat sönder, så det är nog bara något skräp du ser, om du menar den svarta pricken man ser på en av bilderna.
Jag har läst så många förslag till portningar nu så jag har ingen aning vad som är bäst....? En del säger att man bara ska runda av lite här och var och inte gör något mer, andra säger att jag ska göra precis så som jag gjort på bilderna ovan, och en del säger att man ska slipa fram en vass kam före styrningen...???
Kul att diskutera är det i alla fall!
Det är inte denna avgasporten som jag portat sönder, så det är nog bara något skräp du ser, om du menar den svarta pricken man ser på en av bilderna.
Jag har läst så många förslag till portningar nu så jag har ingen aning vad som är bäst....? En del säger att man bara ska runda av lite här och var och inte gör något mer, andra säger att jag ska göra precis så som jag gjort på bilderna ovan, och en del säger att man ska slipa fram en vass kam före styrningen...???
Kul att diskutera är det i alla fall!
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag menade att jag ser vart det är lätt att slipa igenom på avgas, du har inte gjort det.
den ser fin ut toppen som den gör.
Kolla så areor stämmer över varvtal och motorvolym, ev resa kanalen lite.
den ser fin ut toppen som den gör.
Kolla så areor stämmer över varvtal och motorvolym, ev resa kanalen lite.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Jaha då är jag med
Dessa ca siffror fick jag fram, de har jag också diskuterat i min projekttråd på rejsa.nu
Insug:
1. 42mm ventil
2. 11mm lyft, 280grader duration, 112 graders lobseparation med tilltänkt Z45 turbokam, det är runt 108-110 grader på motsvarande sugkam
3. 37mm på minsta stället i ventilsätet
4. Den är ju inte rund, men om den varit rund skulle jag tippa på ca 42mm+
Avgas:
1. 36mm ventil
2. 11mm lyft, 280grader duration, 112 graders lobseparation
3. 31mm på minsta stället i ventilsätet
4. 32mm mot avgaspakningen
Dessa ca siffror fick jag fram, de har jag också diskuterat i min projekttråd på rejsa.nu
Insug:
1. 42mm ventil
2. 11mm lyft, 280grader duration, 112 graders lobseparation med tilltänkt Z45 turbokam, det är runt 108-110 grader på motsvarande sugkam
3. 37mm på minsta stället i ventilsätet
4. Den är ju inte rund, men om den varit rund skulle jag tippa på ca 42mm+
Avgas:
1. 36mm ventil
2. 11mm lyft, 280grader duration, 112 graders lobseparation
3. 31mm på minsta stället i ventilsätet
4. 32mm mot avgaspakningen
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nisse lägg upp huvud datan i en ny tråd här på avanserade sen diskuterar vi igenom dessa toppar.
jag har en del info och olika flödningar jag kan lägga in
jag har en del info och olika flödningar jag kan lägga in
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Ja då fortsätter diskussionen lämligast i följande tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 545#181545
Mvh Nisse
Mvh Nisse
Senast redigerad av Nisse977 den tor dec 04, 2008 7:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
stong skrev:Hur skulle nåt sånt här funka? värdelöst? Finns det nån generell regel om i vilken vinkel kanalerna ska träffa ventilen för optimal funktion?
Ja har grejat lite med det där för ett tag sen..
Avgas är rest och svetsad uppifrån..
Fast vill inte förstöra denna tråd för mkt
o tjöta om det mer så länkar dit istället..
För de e ju kap bilder vi vill ha här..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=165
Har lite egna B20 kap bilder med.. Ser dock ut som ja kapat fel,
missat kanalerna.. Och en avgas brun upptagen till 32mm ned
bullmill.. Dock ska nästa topp ja gör sättas upp i vinkel innan ja
grov portar avgas.. 2.5mm gods e lite onödigt klent..
Ford USA rak 6a 70-tal D7 topp
http://img178.imageshack.us/my.php?image=img0301bo2.jpg
http://img178.imageshack.us/my.php?image=img0302vz9.jpg
Hur dåligt tycker ni detta ser ut då?
Det är en sån topp med insuget sammangjutet med toppen.
[/img]
http://img178.imageshack.us/my.php?image=img0302vz9.jpg
Hur dåligt tycker ni detta ser ut då?
Det är en sån topp med insuget sammangjutet med toppen.
[/img]
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 63
- Blev medlem: lör apr 12, 2008 3:16 pm
- Ort: Ljungsbro