Olika topplock i genomskärning!
Re: Olika topplock i genomskärning!
Förr i tiden tog man ju avstöpningar av kanalerna.
Lundin hadde ju gjutet av sina kanaler i nån form för gel, men hittar inte bilderna nu...
Om du gjuter av kanalerna, så använder scanning på dom, så blir juh allt rätt. Så får du rita/klippa inn scanningen av kanalerna så dom passar inn i scanningen av topplocket...
Så får man porta som man vill i datoren, och åka till en 5-axig CNC.
Hadde varit kul å experimentera lite själv.
En kompis är professor i flow-beräkningar, typ flow-3D-expert. Och jag har diskutterat flöde med honom över dom sista 10 åren.
Skulle avgjuta och scanna inn kanalerna i cad och rita det över i flow 3D.
Så kjör man några millioner runs, så man får flow-3D's version av flödet, så åker man i en flödesbänk, typ hos Jens, och testar värkligheten.
Man använder då reella flödesmätningarna för å "kalibrera" flow-3D. Då måste flödesbänken vara "rätt".
Så ritar man inn säten och ventilerna.
Så kommer det interessanta:
I flow-3D kan man lägga inn funktioner av kam-profilen och därmed få en exact flow-mätning på vilket "varv" och med vilken kamprofil som hälst...Flödet gjes då respektivt varv och sylindervolym, och inte bara på olika lyft.
Alltså flow-beräkning MED alla pulser.. Blir som å kjöra flowmätning i kanalen med motoren i gång.
Inte säckert at bästa topplocket i en flödesbänk kommer bäst ut i värkliga livet.
När man då åker på bromsning med motoren, kan man montera flödes-sensorer tex. före spjäldet och titta på totalflödest inn i motoren, eller i ena innsugsrunneren.
Då hadde man sett exact RAM-effekter och annat samtidigt som man ser effekt och vrid.
Jag funderar seriöst på et sådant prosjekt. Kjäns så man hadde fått et lite försprång framför alla världens flödes-killar..men Formel 1-teamen håller väl på redan...
MVh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Lundin hadde ju gjutet av sina kanaler i nån form för gel, men hittar inte bilderna nu...
Om du gjuter av kanalerna, så använder scanning på dom, så blir juh allt rätt. Så får du rita/klippa inn scanningen av kanalerna så dom passar inn i scanningen av topplocket...
Så får man porta som man vill i datoren, och åka till en 5-axig CNC.
Hadde varit kul å experimentera lite själv.
En kompis är professor i flow-beräkningar, typ flow-3D-expert. Och jag har diskutterat flöde med honom över dom sista 10 åren.
Skulle avgjuta och scanna inn kanalerna i cad och rita det över i flow 3D.
Så kjör man några millioner runs, så man får flow-3D's version av flödet, så åker man i en flödesbänk, typ hos Jens, och testar värkligheten.
Man använder då reella flödesmätningarna för å "kalibrera" flow-3D. Då måste flödesbänken vara "rätt".
Så ritar man inn säten och ventilerna.
Så kommer det interessanta:
I flow-3D kan man lägga inn funktioner av kam-profilen och därmed få en exact flow-mätning på vilket "varv" och med vilken kamprofil som hälst...Flödet gjes då respektivt varv och sylindervolym, och inte bara på olika lyft.
Alltså flow-beräkning MED alla pulser.. Blir som å kjöra flowmätning i kanalen med motoren i gång.
Inte säckert at bästa topplocket i en flödesbänk kommer bäst ut i värkliga livet.
När man då åker på bromsning med motoren, kan man montera flödes-sensorer tex. före spjäldet och titta på totalflödest inn i motoren, eller i ena innsugsrunneren.
Då hadde man sett exact RAM-effekter och annat samtidigt som man ser effekt och vrid.
Jag funderar seriöst på et sådant prosjekt. Kjäns så man hadde fått et lite försprång framför alla världens flödes-killar..men Formel 1-teamen håller väl på redan...
MVh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Olika topplock i genomskärning!
Jag har ju denna men Jansberg på MJP dyno har så man kan ta ett foto och räkna ut arean: http://www.mjpdyno.com/mjp_areacalc_setup.exe" onclick="window.open(this.href);return false;Tommy Luhr skrev:Finns det inte en app till telefon som klarar av att mäta area när man tar ett kort? Antagligen en sämmre variant av ögonmåtts gissning men ändå.
Erland, ta innermicrometer och mät många ställen och ta medelvärdet där du har minsta arean. funkar bra.
Även på kanaler som är ovala och konstiga
Erland
Re: Olika topplock i genomskärning!
En ritning på downdraft baserad på Ford Kent icke-crossflow. Anglia, Cortina osv
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Olika topplock i genomskärning!
Kul ritning, var hittade du den?
Något liknande gjorde man på B20 toppar, tror det var Kalle P på Växjö bildelar som började.
Jag provade med såna när jag började om med B20 för några år sen men kom till min förväning fram till att dom flödade som original.
Konfunderad så gjorde jag en massa tester: http://www.topplocksverkstan.se/FLODESMODULEN.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag kom fram till där var att det inte blev någon vinst i flöde på en B20 topp genom att höja kanalen med bibehållen radie.
Jag gjorde en ny topp med större radie och med den fick jag upp flödet från 205 till 225 CFM vid 16mm.
Det tar hemskt mycket tid bara tyvärr.
Erland
Något liknande gjorde man på B20 toppar, tror det var Kalle P på Växjö bildelar som började.
Jag provade med såna när jag började om med B20 för några år sen men kom till min förväning fram till att dom flödade som original.
Konfunderad så gjorde jag en massa tester: http://www.topplocksverkstan.se/FLODESMODULEN.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag kom fram till där var att det inte blev någon vinst i flöde på en B20 topp genom att höja kanalen med bibehållen radie.
Jag gjorde en ny topp med större radie och med den fick jag upp flödet från 205 till 225 CFM vid 16mm.
Det tar hemskt mycket tid bara tyvärr.
Erland
Re: Olika topplock i genomskärning!
JPM har väl gjort nån Ford Pinto downdrafttopp?
Ritningen kommer från
http://www.spannerfodder.com/the_works_ ... -xflow.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en bild på en topp. Det är toppen innan crossflow som man utgår ifrån.
Ritningen kommer från
http://www.spannerfodder.com/the_works_ ... -xflow.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en bild på en topp. Det är toppen innan crossflow som man utgår ifrån.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Olika topplock i genomskärning!
Jag har renoverat några såna men det är alltid kul att läsa om sånt.
Johannes har gjort såna och på KG trimning gjorde vi flera stycken.
Vi gjorde t.o.m. en med höjda avgaskanaler genom rör som var inpressade.
Hur vi exakt gjorde på avgas för att få det tätt minns jag inte men det fungerade.
På min KG tid gav den höjda toppen ca 10 hk mer effekt än en vanlig topp.
Erland
Johannes har gjort såna och på KG trimning gjorde vi flera stycken.
Vi gjorde t.o.m. en med höjda avgaskanaler genom rör som var inpressade.
Hur vi exakt gjorde på avgas för att få det tätt minns jag inte men det fungerade.
På min KG tid gav den höjda toppen ca 10 hk mer effekt än en vanlig topp.
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Olika topplock i genomskärning!
Jädrar vad lika det var en b20 topp. Trodde först det var det.
Någon som provat samma koncept fast på b230 motorer?
Någon som provat samma koncept fast på b230 motorer?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Olika topplock i genomskärning!
det va väl westlake som byggde sånna toppar med på 60 talet till 105E cortinan?
jag och magnus söderlund byggde en liknade 531 för 20 år sen den ligger kvar på vindan än tror jag. vart väll inte riktigt som man skulle vilja ha allt i dag och aldrig riktigt klar men en härlig satsning iallafall
jag och magnus söderlund byggde en liknade 531 för 20 år sen den ligger kvar på vindan än tror jag. vart väll inte riktigt som man skulle vilja ha allt i dag och aldrig riktigt klar men en härlig satsning iallafall
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Olika topplock i genomskärning!
Broadspeed tror jag började med dem, men sen har det byggts likadana av andra. Det är folk som bygger dem fortfarande. Det ser ju väldigt koolt ut.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Olika topplock i genomskärning!
jag har sett pintomotorer med likadan lösning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Olika topplock i genomskärning!
A.G. Bell skriver att han sett upp till 12% effektökning med resta kanaler på en Ford Anglia 105E topp = Escort 1300. 143 bhp med förgasare. Orsaken är att den sida av kanalen som vi brukar kalla korta radien då kan fås att flöda betydligt mer, skriver han.
Samma effektuttag på en B20 2 liter skulle bli 220 bhp.
Kommer ihåg att det fanns en kille som åkte rally med en metallicgrön Amazon för 5-6 år sen (kallades Tigern) där i princip allt gjöts av i kolfiber - huset för kupéfläkten, handbromsspaken, mm. - han hade Öhlinsdämpare ovan på övre länkarmen i fram, fjäderbenstorn i bak, 4-link, ventilerade skivor även i bak, mm. Han hade KG steg 5 topp, tror jag med resta kanaler genom en platta som bultades ovanpå toppen. Han redovisade 223 bhp i motorn, och kanske tom något mer innan han sålde den o byggde en BMW istället.
Det skrevs en artikel om bilen i Motorsportbörsen, minns jag.
Lindqvist hade ju också en sån topp på en 2,5 liters B20. Bromspappren sa 261,9 bhp vid 6250 rpm. Motsvarar 209,5 bhp på 2 liter. Flödet räckte väl inte riktigt till samma litereffekt på den cylindervolymen. TG984-kam, Weber 50, TG vipparmsbrygga med rullvippor 1,6:1. Även avgas var höjda något.
Samma effektuttag på en B20 2 liter skulle bli 220 bhp.
Kommer ihåg att det fanns en kille som åkte rally med en metallicgrön Amazon för 5-6 år sen (kallades Tigern) där i princip allt gjöts av i kolfiber - huset för kupéfläkten, handbromsspaken, mm. - han hade Öhlinsdämpare ovan på övre länkarmen i fram, fjäderbenstorn i bak, 4-link, ventilerade skivor även i bak, mm. Han hade KG steg 5 topp, tror jag med resta kanaler genom en platta som bultades ovanpå toppen. Han redovisade 223 bhp i motorn, och kanske tom något mer innan han sålde den o byggde en BMW istället.
Det skrevs en artikel om bilen i Motorsportbörsen, minns jag.
Lindqvist hade ju också en sån topp på en 2,5 liters B20. Bromspappren sa 261,9 bhp vid 6250 rpm. Motsvarar 209,5 bhp på 2 liter. Flödet räckte väl inte riktigt till samma litereffekt på den cylindervolymen. TG984-kam, Weber 50, TG vipparmsbrygga med rullvippor 1,6:1. Även avgas var höjda något.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Olika topplock i genomskärning!
Kalle P började göra sånna toppar till b18/b20 på 70talet om inte ännu tidigare, ja vet de va mycket strul med reglemente om ja kommer ihåg rätt att man inte fick tillsätta material i vissa klasser men insugningsröret var fritt så han gjöt upp insug som som pluggade igen orginal hålet å matade in luften som på ford toppen
//Wigge
//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Olika topplock i genomskärning!
Om jag inte minns fel så bromsade tigern 234-236hk innan han sålde den.. Den gick ju riiktigt fint, inte sett den i skogen sedan han sålde den dock!
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Olika topplock i genomskärning!
För att en B20 ska kunna lämna över 230 hästar krävs att den har max effekt vid ca 8200 varv och över 14mm lyft på en 46 ventil.
Det krävs ett flöde på runt 210 CFM med förgasare och luftfilter för att lämna den effekten.
En KG steg 6 flödar runt 205 CFM med bar topp vid 16mmoch vi fick aldrig ut mer än runt 210 hästar ur en 2 liters motor.
Det var med DCOE48 så DCO 50 borde kunna ge 10 hästar till men samtidigt så var nog KG:s bänk lite glad.
Enligt Dan visade varvräknaren 500 varv för mycket vid 7000 varv så 210 hästar var 195 i verkligheten.
Jag har gjort en rest B20 topp som flödar 225 CFM vid 16 mm och 217 vid 12mm men den ser inte alls ut som den på bilden.
Istället har den samma ingångsvinkel som ett Ronwill insug och mycket längre radie ner till ventilen.
Med KG:s och de andra topparna hade först förgasarna en vinkel på ca 10 grader, sen vinklade porten
ner 30 grader i insugningsplanet och radien var lika liten som på en vanlig icke höjd topp.
Jag får lika mycket flöde som KG:s steg 6 toppar utan att höja kanalen med de toppar som jag gör idag.
Höjer jag kanalen som på steg 6 ger det inget extra flöde men det är möjligt att bränslet klarar svängen bättre.
Ska man sen plocka ut den där höga effekten så får man ha kammar med 14+ mm i lyft på ventilen och var finns dom?
Agaps rullkam är den enda jag vet, då ska man i bästa fall kunna få ut 245 hästar med 40mm stor insugningskanal
och 220 CFM med förgasare och filter.
Sen vill det till helt omsvetsade kanaler som den Motorpuls topp Jens har.
Finns det någon som vet om den gjutna trimtoppen från Volvo hade andra vattenkanaler
eller om de var standard och godset i kanalerna redan från början var tunnare?
Om den hade annorlunda vattenkanaler så är det nog möjligt att få till insugningskanaler som är större än 40mm.
Erland
Det krävs ett flöde på runt 210 CFM med förgasare och luftfilter för att lämna den effekten.
En KG steg 6 flödar runt 205 CFM med bar topp vid 16mmoch vi fick aldrig ut mer än runt 210 hästar ur en 2 liters motor.
Det var med DCOE48 så DCO 50 borde kunna ge 10 hästar till men samtidigt så var nog KG:s bänk lite glad.
Enligt Dan visade varvräknaren 500 varv för mycket vid 7000 varv så 210 hästar var 195 i verkligheten.
Jag har gjort en rest B20 topp som flödar 225 CFM vid 16 mm och 217 vid 12mm men den ser inte alls ut som den på bilden.
Istället har den samma ingångsvinkel som ett Ronwill insug och mycket längre radie ner till ventilen.
Med KG:s och de andra topparna hade först förgasarna en vinkel på ca 10 grader, sen vinklade porten
ner 30 grader i insugningsplanet och radien var lika liten som på en vanlig icke höjd topp.
Jag får lika mycket flöde som KG:s steg 6 toppar utan att höja kanalen med de toppar som jag gör idag.
Höjer jag kanalen som på steg 6 ger det inget extra flöde men det är möjligt att bränslet klarar svängen bättre.
Ska man sen plocka ut den där höga effekten så får man ha kammar med 14+ mm i lyft på ventilen och var finns dom?
Agaps rullkam är den enda jag vet, då ska man i bästa fall kunna få ut 245 hästar med 40mm stor insugningskanal
och 220 CFM med förgasare och filter.
Sen vill det till helt omsvetsade kanaler som den Motorpuls topp Jens har.
Finns det någon som vet om den gjutna trimtoppen från Volvo hade andra vattenkanaler
eller om de var standard och godset i kanalerna redan från början var tunnare?
Om den hade annorlunda vattenkanaler så är det nog möjligt att få till insugningskanaler som är större än 40mm.
Erland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons feb 09, 2011 11:24 am
Re: Olika topplock i genomskärning!
jag har en såndär r-sport topp, det är en vanlig topp med grövre gjutna kanaler med katastrofal form på kanalen!
godset är samma som en vanlig b20topp tyvärr... jag har portat hål in min tyvärr i inneradien. skulle försöka få till en "värsting topp" av den.
tror den flödade 195 på 10mm,205på 12mm å höll i till 16mm.. men då har den virka 39,5mm kanal. tror den flödade 158 ut med 38,5 på 14mm.
efter jag flödat den hos jens skulle jag finslipa kanalen i inneradien för den var lite ojämn... vips hade jag ett hål iställe!
men de va nog lika bra annars hade den förmodligen jävlats ändå..
så dom topparna är inget att leta efter, förutom nostalgivärdet då
om jag ändå intevasåförbannat mongo på datorer skulle jag kunna lägga upp bilder på en massa toppar jag gjort, endel med hål,endel bara dåliga,
endel dyra köpes topplock som flödar dåligt, endel riktigt bra som jag gjort(215hk+ bromsade hk i bänk),endel gamla exklusiva toppar typ r-sport..
å jag säjer de igen, köp dej en nh155 kam!
minns tyvärr inte 1,27 lyftet iu skallen men de va nånstans runt 264, 300gr säte säte dur, å 9,7 kam lyft.
lägger man vippan så den ligger längst ut på spetsen på vippan på ventilen får man 1,5 utväxling! kolla gamla tråden lindqvist gjorde om stötstång/vippa/justerskruv.. jag VET att man har minst 14mm i lyft med den kammen )
annars finns en mycket fin profil som heter nh113, tror den har 8,95 i lyft,runt 285-290 säte säte å ungerfär 254-1,27.
å med 1,6 vippor in så bli ju lyftet ännu bättre
mvh richard
godset är samma som en vanlig b20topp tyvärr... jag har portat hål in min tyvärr i inneradien. skulle försöka få till en "värsting topp" av den.
tror den flödade 195 på 10mm,205på 12mm å höll i till 16mm.. men då har den virka 39,5mm kanal. tror den flödade 158 ut med 38,5 på 14mm.
efter jag flödat den hos jens skulle jag finslipa kanalen i inneradien för den var lite ojämn... vips hade jag ett hål iställe!
men de va nog lika bra annars hade den förmodligen jävlats ändå..
så dom topparna är inget att leta efter, förutom nostalgivärdet då
om jag ändå intevasåförbannat mongo på datorer skulle jag kunna lägga upp bilder på en massa toppar jag gjort, endel med hål,endel bara dåliga,
endel dyra köpes topplock som flödar dåligt, endel riktigt bra som jag gjort(215hk+ bromsade hk i bänk),endel gamla exklusiva toppar typ r-sport..
å jag säjer de igen, köp dej en nh155 kam!
minns tyvärr inte 1,27 lyftet iu skallen men de va nånstans runt 264, 300gr säte säte dur, å 9,7 kam lyft.
lägger man vippan så den ligger längst ut på spetsen på vippan på ventilen får man 1,5 utväxling! kolla gamla tråden lindqvist gjorde om stötstång/vippa/justerskruv.. jag VET att man har minst 14mm i lyft med den kammen )
annars finns en mycket fin profil som heter nh113, tror den har 8,95 i lyft,runt 285-290 säte säte å ungerfär 254-1,27.
å med 1,6 vippor in så bli ju lyftet ännu bättre
mvh richard