Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

kastar upp ett par biler på en opeltopp.( motorkod:C20ne,sitter i alla möjliga oplar 2.0 8v)
ganska fin topp att gå vidare på faktiskt.
jag hittade bilderna på opelsportclub.com så de röda linjerna ska ni ignorera(en kille som undrade om modifiering mm mm)

Bild
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
njutarn
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån feb 12, 2007 1:02 am
Ort: Härnösand

Inlägg av njutarn »

stoffehansson skrev:vilken årsmodell av 405 toppen har dom tjocka kanalerna???
Sugis varianten, dvs Den från B23E mellan 79-83(vissa 84)
småa kanalerna= B23ET från 83-84
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

det fanns ganska mycket biler liggandes hos folk :lol:

själv tycker jag att bilden på b20UT är rätt skrämmande att det ens kan komma ut några avgaser där :shock:
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Inte för att det är så många folkamänniskor här, men jag kan iaf bidra med två bilder från
en vw typ4. Det här är 1.7liters modellen som återfinns på vissa vw transporter.

insug

Bild

och sen utblåset, som man börjar undra hur de tänkte när de designades...

Bild

Jag har en sån spis bultad bak i buggyn, men då med portade avgaskanaler ;)
jonas_linder
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jonas_linder »

den där har jag jobbat lite med..inneradien är hopplös :/

I den här tråden finns de fler genomskärningar av typ4toppar (typ4 kallas de här motorerna som från början fanns i vw411/412 och senare hamnade i porsche 914 samt vw bussar/pickuper)

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 23&start=0

Lägger en länk till tråden om lite fix jag gjorde med en topp

Bild

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=106831

Vad tror ni om det? naturligtvis är det bara en prototyp för att jag ville se vad som gick att göra :)
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Ja no finns det en å anna vw skäl här också.

Här e några bilder på en org vw typ1 topp.
Insuget fick ja inte någon vettig sågning på men avgas kanalen så lyckades ja lite bättre med.
avgas kanalen
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

insug
Bild
Bild
Bild
Bild

Förbränningsrum (toppen är en 1300 topp)
Bild
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Har en del frågor angående Audi 10v toppen..
någon som har en sådan som vill/kan såga isär? vore guld! :D

sen undrar jag hur man kan göra med ventilstyrningen? kan man ta der den en bit och eventuelt göra den lite smalare?

om man vill göra egna styrningar, vilket material ska man då anävnda? några tips? :) sökte lite på google och kom fram till 3 material som nämdes mest:
*fosforbrons
*aluminiumsilikonbrons
*stål

är något att föredra?


mvh Fredrik
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Volvo 16v B234

Inlägg av Järnet »

Undertecknad fotograferade "Lackes" experimenttopp som Evert "turbo" Stohne och Lars-Olov "lacke" Lundquist sågade isär på lunchen.
Gav svar på ett och annat tycker vi väl.
/Järnet
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/img]
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

isärsågad 234f

Inlägg av Lacke »

lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: isärsågad 234f

Inlägg av Tommy Luhr »

Lacke skrev:lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke
menar du att arean lite längre ner i kanalen är god för att flöda 325hk?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Nä, han menar "stora rummet" innan delningen till 2 portar, där finns kvadratarea tillräckligt för 325hk förutsatt 146cfm/sq in och .257*CFM@28" H2O =HK(motsvarar .43*CFM@10" H2O=HK)
Ganska "fult" abrubta areaskillnader i den toppen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: isärsågad 234f

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lacke skrev:lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke
hej och välkommen hit lacke, intresant med infon.

jag kommer med lite frågor sen. (stressigt)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Järnet: Det var så jag menade.
Ja den är ju konstigt formad kanalen egentligen om man jämför med andra 4 ventils toppar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Tack för välkommandet jens järnet vill att jag ska skriva men jag är lite
dålig på dator men jag är en motor dåre jätte roligt forum
mycke matnyttit här

vänl. hälsn lacke
Skriv svar