Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 12:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 522 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 35  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 10, 2007 4:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9076
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kastar upp ett par biler på en opeltopp.( motorkod:C20ne,sitter i alla möjliga oplar 2.0 8v)
ganska fin topp att gå vidare på faktiskt.
jag hittade bilderna på opelsportclub.com så de röda linjerna ska ni ignorera(en kille som undrade om modifiering mm mm)

Bild
Bild

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 17, 2007 7:28 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån feb 12, 2007 1:02 am
Inlägg: 8
Ort: Härnösand
stoffehansson skrev:
vilken årsmodell av 405 toppen har dom tjocka kanalerna???


Sugis varianten, dvs Den från B23E mellan 79-83(vissa 84)
småa kanalerna= B23ET från 83-84


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 17, 2007 6:14 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
så här ska det va :) http://www.competitionplus.com/2006_04/ ... WAY-03.JPG

gämför med denna :? http://toax.free-bsd.org/vm/topplock/53 ... cut_16.jpg

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 21, 2007 11:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Inlägg: 549
Ort: Örebro
det fanns ganska mycket biler liggandes hos folk :lol:

själv tycker jag att bilden på b20UT är rätt skrämmande att det ens kan komma ut några avgaser där :shock:

_________________
Bygger modern flakmoped;
viewtopic.php?f=8&t=82228


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 21, 2007 11:44 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Inlägg: 3596
Ort: Skellefteå
Inte för att det är så många folkamänniskor här, men jag kan iaf bidra med två bilder från
en vw typ4. Det här är 1.7liters modellen som återfinns på vissa vw transporter.

insug

Bild

och sen utblåset, som man börjar undra hur de tänkte när de designades...

Bild

Jag har en sån spis bultad bak i buggyn, men då med portade avgaskanaler ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 21, 2007 1:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
Inlägg: 150
Ort: Göteborg
den där har jag jobbat lite med..inneradien är hopplös :/

I den här tråden finns de fler genomskärningar av typ4toppar (typ4 kallas de här motorerna som från början fanns i vw411/412 och senare hamnade i porsche 914 samt vw bussar/pickuper)

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 23&start=0

Lägger en länk till tråden om lite fix jag gjorde med en topp

Bild

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=106831

Vad tror ni om det? naturligtvis är det bara en prototyp för att jag ville se vad som gick att göra :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 22, 2007 7:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
Inlägg: 132
Ort: Vasa/Finland
Ja no finns det en å anna vw skäl här också.

Här e några bilder på en org vw typ1 topp.
Insuget fick ja inte någon vettig sågning på men avgas kanalen så lyckades ja lite bättre med.
avgas kanalen
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

insug
Bild
Bild
Bild
Bild

Förbränningsrum (toppen är en 1300 topp)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 01, 2007 8:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Inlägg: 549
Ort: Örebro
Har en del frågor angående Audi 10v toppen..
någon som har en sådan som vill/kan såga isär? vore guld! :D

sen undrar jag hur man kan göra med ventilstyrningen? kan man ta der den en bit och eventuelt göra den lite smalare?

om man vill göra egna styrningar, vilket material ska man då anävnda? några tips? :) sökte lite på google och kom fram till 3 material som nämdes mest:
*fosforbrons
*aluminiumsilikonbrons
*stål

är något att föredra?


mvh Fredrik

_________________
Bygger modern flakmoped;
viewtopic.php?f=8&t=82228


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Volvo 16v B234
InläggPostat: tor nov 01, 2007 8:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Inlägg: 180
Ort: Piteå
Undertecknad fotograferade "Lackes" experimenttopp som Evert "turbo" Stohne och Lars-Olov "lacke" Lundquist sågade isär på lunchen.
Gav svar på ett och annat tycker vi väl.
/Järnet
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/img]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: isärsågad 234f
InläggPostat: sön nov 04, 2007 2:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 349
Ort: Piteå
lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: isärsågad 234f
InläggPostat: sön nov 04, 2007 4:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5494
Ort: Arvika
Lacke skrev:
lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke


menar du att arean lite längre ner i kanalen är god för att flöda 325hk?

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 04, 2007 5:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Inlägg: 180
Ort: Piteå
Nä, han menar "stora rummet" innan delningen till 2 portar, där finns kvadratarea tillräckligt för 325hk förutsatt 146cfm/sq in och .257*CFM@28" H2O =HK(motsvarar .43*CFM@10" H2O=HK)
Ganska "fult" abrubta areaskillnader i den toppen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: isärsågad 234f
InläggPostat: sön nov 04, 2007 7:14 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20536
Ort: Tomterna/sävar
Lacke skrev:
lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke


hej och välkommen hit lacke, intresant med infon.

jag kommer med lite frågor sen. (stressigt)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 04, 2007 8:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5494
Ort: Arvika
Järnet: Det var så jag menade.
Ja den är ju konstigt formad kanalen egentligen om man jämför med andra 4 ventils toppar.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 05, 2007 10:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 349
Ort: Piteå
Tack för välkommandet jens järnet vill att jag ska skriva men jag är lite
dålig på dator men jag är en motor dåre jätte roligt forum
mycke matnyttit här

vänl. hälsn lacke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 522 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 35  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010