Sida 3 av 35

Postat: tis apr 10, 2007 4:52 pm
av Kadett4wd
kastar upp ett par biler på en opeltopp.( motorkod:C20ne,sitter i alla möjliga oplar 2.0 8v)
ganska fin topp att gå vidare på faktiskt.
jag hittade bilderna på opelsportclub.com så de röda linjerna ska ni ignorera(en kille som undrade om modifiering mm mm)

Bild
Bild

Postat: tis apr 17, 2007 7:28 am
av njutarn
stoffehansson skrev:vilken årsmodell av 405 toppen har dom tjocka kanalerna???
Sugis varianten, dvs Den från B23E mellan 79-83(vissa 84)
småa kanalerna= B23ET från 83-84

Postat: tis apr 17, 2007 6:14 pm
av Jens Gustavsson

Postat: lör apr 21, 2007 11:20 am
av Fredrik Forsberg
det fanns ganska mycket biler liggandes hos folk :lol:

själv tycker jag att bilden på b20UT är rätt skrämmande att det ens kan komma ut några avgaser där :shock:

Postat: lör apr 21, 2007 11:44 am
av Richard
Inte för att det är så många folkamänniskor här, men jag kan iaf bidra med två bilder från
en vw typ4. Det här är 1.7liters modellen som återfinns på vissa vw transporter.

insug

Bild

och sen utblåset, som man börjar undra hur de tänkte när de designades...

Bild

Jag har en sån spis bultad bak i buggyn, men då med portade avgaskanaler ;)

Postat: lör apr 21, 2007 1:38 pm
av jonas_linder
den där har jag jobbat lite med..inneradien är hopplös :/

I den här tråden finns de fler genomskärningar av typ4toppar (typ4 kallas de här motorerna som från början fanns i vw411/412 och senare hamnade i porsche 914 samt vw bussar/pickuper)

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 23&start=0

Lägger en länk till tråden om lite fix jag gjorde med en topp

Bild

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=106831

Vad tror ni om det? naturligtvis är det bara en prototyp för att jag ville se vad som gick att göra :)

Postat: sön apr 22, 2007 7:57 pm
av Fredrik Grönlund
Ja no finns det en å anna vw skäl här också.

Här e några bilder på en org vw typ1 topp.
Insuget fick ja inte någon vettig sågning på men avgas kanalen så lyckades ja lite bättre med.
avgas kanalen
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

insug
Bild
Bild
Bild
Bild

Förbränningsrum (toppen är en 1300 topp)
Bild

Postat: lör sep 01, 2007 8:27 am
av Fredrik Forsberg
Har en del frågor angående Audi 10v toppen..
någon som har en sådan som vill/kan såga isär? vore guld! :D

sen undrar jag hur man kan göra med ventilstyrningen? kan man ta der den en bit och eventuelt göra den lite smalare?

om man vill göra egna styrningar, vilket material ska man då anävnda? några tips? :) sökte lite på google och kom fram till 3 material som nämdes mest:
*fosforbrons
*aluminiumsilikonbrons
*stål

är något att föredra?


mvh Fredrik

Volvo 16v B234

Postat: tor nov 01, 2007 8:20 pm
av Järnet
Undertecknad fotograferade "Lackes" experimenttopp som Evert "turbo" Stohne och Lars-Olov "lacke" Lundquist sågade isär på lunchen.
Gav svar på ett och annat tycker vi väl.
/Järnet
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/img]

isärsågad 234f

Postat: sön nov 04, 2007 2:01 pm
av Lacke
lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke

Re: isärsågad 234f

Postat: sön nov 04, 2007 4:32 pm
av Tommy Luhr
Lacke skrev:lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke
menar du att arean lite längre ner i kanalen är god för att flöda 325hk?

Postat: sön nov 04, 2007 5:01 pm
av Järnet
Nä, han menar "stora rummet" innan delningen till 2 portar, där finns kvadratarea tillräckligt för 325hk förutsatt 146cfm/sq in och .257*CFM@28" H2O =HK(motsvarar .43*CFM@10" H2O=HK)
Ganska "fult" abrubta areaskillnader i den toppen.

Re: isärsågad 234f

Postat: sön nov 04, 2007 7:14 pm
av Jens Gustavsson
Lacke skrev:lite fakta på 234an

ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft

häls.lacke
hej och välkommen hit lacke, intresant med infon.

jag kommer med lite frågor sen. (stressigt)

Postat: sön nov 04, 2007 8:32 pm
av Tommy Luhr
Järnet: Det var så jag menade.
Ja den är ju konstigt formad kanalen egentligen om man jämför med andra 4 ventils toppar.

Postat: mån nov 05, 2007 10:17 pm
av Lacke
Tack för välkommandet jens järnet vill att jag ska skriva men jag är lite
dålig på dator men jag är en motor dåre jätte roligt forum
mycke matnyttit här

vänl. hälsn lacke