Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 12, 2019 8:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 522 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 35  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 10, 2012 12:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1625
Ort: Skånska Landsbygden
Händer rmig ibland med, trots att man har bocken i rutan.
Ibland hostar forumet till, ibland är det nätverket, uppkopplingen eller ens egen dator som hänger sig eller får hosta...sånt händer tyvärr och det enda som finns att göra åt det är att vara flink med att markera och CTRL+C.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 10, 2012 3:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Lite off-topic möjligtvis, men vad tycker ni om topplockspackningspatenterna?
Erland Cox skrev:
Alternativen är:

1. Fortsätta åka med kopparringar och skärkantpackning. Då måste spåren i blocket ha lite spel, och motortemperaturen hållas under 100grader,- då vill troligtvis kopparringen inte forsöka å expandera mer än spåret i blocket. Efter våra kokningar har ringarna vikat lite innåt på ett stället, för at dom inte fick expandera ut över ringspåren.

2. Hård stålring, med kniv uppåt och neråt i stället för kopparringen. Detta vil troligen hålla helt tätt, men varje gång man lyfter toppen, måste den planas... man lyfter troligen bara toppen för å flytta den över till nästa bottendel, som vi gjor i sommar. Man beåller fortfarande skärkantpackningen utanför.

3. Kopparpackning och en eller två pianotråder. Mest service-vänligt, minst strul?

4. inga spår i block eller topp. Lösa kopparringar hållas på plats av papp-packning eller stålpackning. Olämpan är at då kan ringarna och packningen blåsas/haverera om packningen inte är kraftig nok. BMW-killarna i competition gjör visst så..?

5. mls. Jag tror inte den kommer till å hålla. Vi har höga sylindertryck. Endel strul med packnings-sement när man lyfter toppen.

6. Standard-packning med pianotråd. Svårt å hitta B20-packning med runda hål, så det utgår...

7. Kopparringar och spår i båda block och topplock. Stiller krav till CNC-bearbetning och nogranhet och styrstift till toppen. Pär Ericsson har denna patent vad jag vet. Om toppen måste planas, blir det strul. Frågan är om den nån gång måste planas? Ställer krav till maskineringen om man skal kunna flytta toppen till en annan bottendel.


Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 11, 2012 11:40 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Jag röstar på kopparpackning, trådar + igensvetsad topp. Keep it simple.

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 12, 2012 1:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Inlägg: 641
Ort: Harstad, Norge
Fredde:
Kjäns ut som det enklaste, ja :thumbright:
Jag har en hel del detalj-frågor:

Fräser du ringspåret med en mira, eller hemmagjort historia, för hand?
Hur tjock kopparpackning och använder du svetstråd eller pianotråd (vilken tjocklek)?
Åter-glödar du kopparpackningen och använder på nytt, eller måste man ha ett arsenal av kopparpackningar?
Hur långt ifrån sylinderen ligger första pianotråden (i topplocket??)
Och hur långt ut ligger andra tråden (i blocket)?
Uppstick 0,12-0,18mm?
Går kopparpackningen helt inn till kanten av cylinderen?

Hur mycket pyser det forbi hos dej, knappast märkbart?
Och sist, vilket packningsklister använder du, och har du klistret bara rundt oljekanalen?

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

_________________
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 08, 2013 5:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1582
Ort: Hässleholm
Hittade lite bilder på nätet
http://www.billzilla.org/engcombust.htm

Toyota 4a-ge 16V
Bild
Bild

Mazda V6
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 12:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1582
Ort: Hässleholm
Nu minns inte jag om SAAB 8v finns i tråden redan, men men.
Bild
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 12:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
Sätet på insug såg ju ut å passa bra? :shock:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 1:23 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6204
Ort: Lund
Är det nån som vet varför SAAB hade såna flödesovänliga sätesringar?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 10:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5506
Ort: Arvika
vad jag vet har saab valt att göra så för att medvetet sänka effekten. Topparna på EMS bilarna ser det inte ut så på. Mycket skrallig information så rätta mig om jag har fel.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 11:36 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 01, 2012 10:04 pm
Inlägg: 47
Ort: Dalarna
Tommy har rätt...dom är till för att vi som modifierar dessa ska kunna öka effekten...*asg*....det är för övrigt det "jävligaste" sätesmontag org jag sett...även Mazda 323 ser inge vidare ut...

_________________
Mvh// Tomas
www.gsonpower.n.nu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 12:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1625
Ort: Skånska Landsbygden
Mazda 323 Turbo har ju dessutom ingjutna restriktorklackar i kanalerna...som de själva kallar för just "restriktorer" i sin handbok. Bara att byta topp till en vanlig sugistopp släpper loss fantastiskt med effekt i de små motorerna.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 7:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1582
Ort: Hässleholm
Honda B-serie
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 7:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1582
Ort: Hässleholm
Man hittar en del på nätet
VW Golf 1990
Bild
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2013 8:23 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6204
Ort: Lund
loop skrev:
Honda B-serie
Bild



Nej men en bild från Superflow katalogen.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2013 4:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 529
Ort: Linköping
loop skrev:


Brorsan skulle lägga in de här bilderna i tråden, men jag vet inte om han gjort det.
Bra att de kom upp, är nog inte så många som surfar in på hans gamla 900 sida nu mer :)

/Karl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 522 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 35  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010