Sida 28 av 35

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån dec 10, 2012 12:28 pm
av Pacman
Händer rmig ibland med, trots att man har bocken i rutan.
Ibland hostar forumet till, ibland är det nätverket, uppkopplingen eller ens egen dator som hänger sig eller får hosta...sånt händer tyvärr och det enda som finns att göra åt det är att vara flink med att markera och CTRL+C.

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: mån dec 10, 2012 3:00 pm
av PerAage
Lite off-topic möjligtvis, men vad tycker ni om topplockspackningspatenterna?
Erland Cox skrev: Alternativen är:

1. Fortsätta åka med kopparringar och skärkantpackning. Då måste spåren i blocket ha lite spel, och motortemperaturen hållas under 100grader,- då vill troligtvis kopparringen inte forsöka å expandera mer än spåret i blocket. Efter våra kokningar har ringarna vikat lite innåt på ett stället, för at dom inte fick expandera ut över ringspåren.

2. Hård stålring, med kniv uppåt och neråt i stället för kopparringen. Detta vil troligen hålla helt tätt, men varje gång man lyfter toppen, måste den planas... man lyfter troligen bara toppen för å flytta den över till nästa bottendel, som vi gjor i sommar. Man beåller fortfarande skärkantpackningen utanför.

3. Kopparpackning och en eller två pianotråder. Mest service-vänligt, minst strul?

4. inga spår i block eller topp. Lösa kopparringar hållas på plats av papp-packning eller stålpackning. Olämpan är at då kan ringarna och packningen blåsas/haverera om packningen inte är kraftig nok. BMW-killarna i competition gjör visst så..?

5. mls. Jag tror inte den kommer till å hålla. Vi har höga sylindertryck. Endel strul med packnings-sement när man lyfter toppen.

6. Standard-packning med pianotråd. Svårt å hitta B20-packning med runda hål, så det utgår...

7. Kopparringar och spår i båda block och topplock. Stiller krav till CNC-bearbetning och nogranhet och styrstift till toppen. Pär Ericsson har denna patent vad jag vet. Om toppen måste planas, blir det strul. Frågan är om den nån gång måste planas? Ställer krav till maskineringen om man skal kunna flytta toppen till en annan bottendel.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis dec 11, 2012 11:40 pm
av Fredde Holmgren
Jag röstar på kopparpackning, trådar + igensvetsad topp. Keep it simple.

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: ons dec 12, 2012 1:31 am
av PerAage
Fredde:
Kjäns ut som det enklaste, ja :thumbright:
Jag har en hel del detalj-frågor:

Fräser du ringspåret med en mira, eller hemmagjort historia, för hand?
Hur tjock kopparpackning och använder du svetstråd eller pianotråd (vilken tjocklek)?
Åter-glödar du kopparpackningen och använder på nytt, eller måste man ha ett arsenal av kopparpackningar?
Hur långt ifrån sylinderen ligger första pianotråden (i topplocket??)
Och hur långt ut ligger andra tråden (i blocket)?
Uppstick 0,12-0,18mm?
Går kopparpackningen helt inn till kanten av cylinderen?

Hur mycket pyser det forbi hos dej, knappast märkbart?
Och sist, vilket packningsklister använder du, och har du klistret bara rundt oljekanalen?

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tis jan 08, 2013 5:46 pm
av loop
Hittade lite bilder på nätet
http://www.billzilla.org/engcombust.htm

Toyota 4a-ge 16V
Bild
Bild

Mazda V6
Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 12:13 am
av loop
Nu minns inte jag om SAAB 8v finns i tråden redan, men men.
Bild
Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 12:20 am
av Robert Markström
Sätet på insug såg ju ut å passa bra? :shock:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 1:23 am
av Erland Cox
Är det nån som vet varför SAAB hade såna flödesovänliga sätesringar?

Erland

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 10:50 am
av Tommy Luhr
vad jag vet har saab valt att göra så för att medvetet sänka effekten. Topparna på EMS bilarna ser det inte ut så på. Mycket skrallig information så rätta mig om jag har fel.

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 11:36 am
av Gson-Power
Tommy har rätt...dom är till för att vi som modifierar dessa ska kunna öka effekten...*asg*....det är för övrigt det "jävligaste" sätesmontag org jag sett...även Mazda 323 ser inge vidare ut...

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 12:24 pm
av Pacman
Mazda 323 Turbo har ju dessutom ingjutna restriktorklackar i kanalerna...som de själva kallar för just "restriktorer" i sin handbok. Bara att byta topp till en vanlig sugistopp släpper loss fantastiskt med effekt i de små motorerna.

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 7:32 pm
av loop
Honda B-serie
Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 7:47 pm
av loop
Man hittar en del på nätet
VW Golf 1990
Bild
Bild

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: tor jan 24, 2013 8:23 pm
av Erland Cox
loop skrev:Honda B-serie
Bild

Nej men en bild från Superflow katalogen.

Erland

Re: Olika topplock i genomskärning!

Postat: fre jan 25, 2013 4:38 pm
av Karl V
loop skrev:Nu minns inte jag om SAAB 8v finns i tråden redan, men men.
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo ... topp21.jpg
http://www.vestgote.se/saab/t8silver/mo ... topp22.jpg
Brorsan skulle lägga in de här bilderna i tråden, men jag vet inte om han gjort det.
Bra att de kom upp, är nog inte så många som surfar in på hans gamla 900 sida nu mer :)

/Karl