dubbla ventilfjädrar??
dubbla ventilfjädrar??
när behövs det i gentligen? en del säger ska man inte varva mer än 6500-7000varv räcker det med originalet
min teori säger om man ska ladda lite mer (1.4-1.6) så blir det ju "tyngre" för fjädern å dra tilllbaka ventilen??
min teori säger om man ska ladda lite mer (1.4-1.6) så blir det ju "tyngre" för fjädern å dra tilllbaka ventilen??
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Det är ju som du säger att ska man varva över 6500-7000varv behöver man dubbla fjädrar. Våra motorer varvas ju över det så därför använder vi oss av dubbla fjädrar. Skulle man bygga en motor som inte ska varvas mer 6500 varv, men ändå köra med höga laddryck så är det nog en god ide att ändå använda dubblafjädrar pga. den motverkande kraften när ventilen dras tillbaka. Det där är intressanta teorier som man inte tänkt så mycket på för att man bytt fjädrarna för att kunna varva mer.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ventil släpp
oftast får man ventilsläpp på avgas ventilen på en turbo motor
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag kan inte se varför höjt turbotryck skulle göra det svårare för ventilen att stänga?? Cylindertrycket "hjälper" ju i princip ventilen att stänga. Möjligen den högre densiteten på den komprimerade luften gör att det blir lite "trögare/långsammare" ungefär som att springa i vatten.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Det kan bli mycket hårda pulser i grenröret i bland i en turbo motor så att avgas ventilen tappar fäste. ofta kan man få bekymmer när motorn miständer eller går på tändnings varv regulator. därför brukar vi bryta sprutet i stället. det är lätt att montera dubbla fjädrar på B23 motorn då till och med retejnern är förberedd för inner fjäder. på B20 måste brunnen fräsas (jag har ett special verktyg). till vassa cammar 8v recomenderar jag ca 60kg sätes tryck och 120 kg max tryck. men det kan variera lite beroende på cam typ ventil vikt mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
sitter det samma fjädrar i både sugtopparna & turbotopparna? hur passa mycket mer slits kammen av att man har dubbla eller hårdare fjädrar? finns det några nackdelar med dubbla förutom slitaget? man kan väll inte säga ett visst laddtryck där det behövs dubbla det måste ju bero på mottrycket lika mycket? snarare en effektsiffra isåfall jämfört med grundeffekt, ex. mer än dubbel grundeffekt då kanske det är dags att sätta i dubbla?
om man tänkt hålla sig uppåt 6500-7000 varv & fördubbla en grundeffekt på ca 200 häst kan man köra med orginal isåfall eller ska man lika gärna byta?
om man tänkt hålla sig uppåt 6500-7000 varv & fördubbla en grundeffekt på ca 200 häst kan man köra med orginal isåfall eller ska man lika gärna byta?
det är ju mycket som påverkar vad man behöver för fjädrar, mest varvet men även stora ventiler blir ju tyngre och behöver hårdare fjädrar, likaså ventilhattar och shims finns i olika tyngder.
Kammen spelar ju med stor roll en vass kam (trubbiga nockar) gör ju att ventilen öppnar och stänger snabbare, då behövs kraftigare fjäder.
nackdelen med tyngre fjädrar är ju att det blir tungdrivet och man förlorar effekt, man ska alltså inte ha onödigt hårda fjädrar om det inte behövs, släpper ventilerna inte förrens 9000varv och man bara ska varva 6000 så har man ju valt för kraftiga fjädrar, enda fördelen där är att man sover bättre
Kammen spelar ju med stor roll en vass kam (trubbiga nockar) gör ju att ventilen öppnar och stänger snabbare, då behövs kraftigare fjäder.
nackdelen med tyngre fjädrar är ju att det blir tungdrivet och man förlorar effekt, man ska alltså inte ha onödigt hårda fjädrar om det inte behövs, släpper ventilerna inte förrens 9000varv och man bara ska varva 6000 så har man ju valt för kraftiga fjädrar, enda fördelen där är att man sover bättre
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Jonas
Prova att räkna vad 2 bar (200kPa) övertryck på ovansidan ventilen trycker med för kraft...
Blir ett tiotal kilon fort.
200*1000 (Pa)*Arean på ventilen (kvadratmeter) = Kraft i Newton
Dela med 9.82 (typ 10) och du har trycket i kilo.
Tänk dig då avgaspulserna som Jens pratade om. Tryckspikarna är säkert på åtskilliga bar!
Mats
Prova att räkna vad 2 bar (200kPa) övertryck på ovansidan ventilen trycker med för kraft...
Blir ett tiotal kilon fort.
200*1000 (Pa)*Arean på ventilen (kvadratmeter) = Kraft i Newton
Dela med 9.82 (typ 10) och du har trycket i kilo.
Tänk dig då avgaspulserna som Jens pratade om. Tryckspikarna är säkert på åtskilliga bar!
Mats