dubbla ventilfjädrar??

Diskussioner för erfaret folk
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

dubbla ventilfjädrar??

Inlägg av Babs »

när behövs det i gentligen? en del säger ska man inte varva mer än 6500-7000varv räcker det med originalet
min teori säger om man ska ladda lite mer (1.4-1.6) så blir det ju "tyngre" för fjädern å dra tilllbaka ventilen??
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Det är ju som du säger att ska man varva över 6500-7000varv behöver man dubbla fjädrar. Våra motorer varvas ju över det så därför använder vi oss av dubbla fjädrar. Skulle man bygga en motor som inte ska varvas mer 6500 varv, men ändå köra med höga laddryck så är det nog en god ide att ändå använda dubblafjädrar pga. den motverkande kraften när ventilen dras tillbaka. Det där är intressanta teorier som man inte tänkt så mycket på för att man bytt fjädrarna för att kunna varva mer.
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

ventil släpp

Inlägg av Jens Gustavsson »

oftast får man ventilsläpp på avgas ventilen på en turbo motor
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

ere en stor operation att få till dubbla fjädrar ? eller man kanske ska sikta på starkare fjädrar bara ?
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag kan inte se varför höjt turbotryck skulle göra det svårare för ventilen att stänga?? Cylindertrycket "hjälper" ju i princip ventilen att stänga. Möjligen den högre densiteten på den komprimerade luften gör att det blir lite "trögare/långsammare" ungefär som att springa i vatten.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det kan bli mycket hårda pulser i grenröret i bland i en turbo motor så att avgas ventilen tappar fäste. ofta kan man få bekymmer när motorn miständer eller går på tändnings varv regulator. därför brukar vi bryta sprutet i stället. det är lätt att montera dubbla fjädrar på B23 motorn då till och med retejnern är förberedd för inner fjäder. på B20 måste brunnen fräsas (jag har ett special verktyg). till vassa cammar 8v recomenderar jag ca 60kg sätes tryck och 120 kg max tryck. men det kan variera lite beroende på cam typ ventil vikt mm.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

sitter det samma fjädrar i både sugtopparna & turbotopparna? hur passa mycket mer slits kammen av att man har dubbla eller hårdare fjädrar? finns det några nackdelar med dubbla förutom slitaget? man kan väll inte säga ett visst laddtryck där det behövs dubbla det måste ju bero på mottrycket lika mycket? snarare en effektsiffra isåfall jämfört med grundeffekt, ex. mer än dubbel grundeffekt då kanske det är dags att sätta i dubbla?
om man tänkt hålla sig uppåt 6500-7000 varv & fördubbla en grundeffekt på ca 200 häst kan man köra med orginal isåfall eller ska man lika gärna byta?
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

det är ju mycket som påverkar vad man behöver för fjädrar, mest varvet men även stora ventiler blir ju tyngre och behöver hårdare fjädrar, likaså ventilhattar och shims finns i olika tyngder.

Kammen spelar ju med stor roll en vass kam (trubbiga nockar) gör ju att ventilen öppnar och stänger snabbare, då behövs kraftigare fjäder.

nackdelen med tyngre fjädrar är ju att det blir tungdrivet och man förlorar effekt, man ska alltså inte ha onödigt hårda fjädrar om det inte behövs, släpper ventilerna inte förrens 9000varv och man bara ska varva 6000 så har man ju valt för kraftiga fjädrar, enda fördelen där är att man sover bättre :lol:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kommer nog köra med orginalfjädrar, k-kam tänkte ja använda mig av den är ju inte så vass, och som jag sa inte så höga varvtal till att börja med, hur mycket effekt skulle man förlora med dubbla ventilfjädrar?
Användarvisningsbild
mighty_fc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:06 pm
Ort: köping

Inlägg av mighty_fc »

har snackat lite med pacman om just detta och kör man med k-kam varvar under 7000 och siktar runt 290hk så räcker det bra med orginal, men de kan väl aldrig va fel att införskaffa ett nytt set
det MÅSTE rasa så man vet gränsen!! *s*
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

380 häst ska man ha
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Jonas

Prova att räkna vad 2 bar (200kPa) övertryck på ovansidan ventilen trycker med för kraft...

Blir ett tiotal kilon fort.

200*1000 (Pa)*Arean på ventilen (kvadratmeter) = Kraft i Newton

Dela med 9.82 (typ 10) och du har trycket i kilo.

Tänk dig då avgaspulserna som Jens pratade om. Tryckspikarna är säkert på åtskilliga bar!

Mats
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Har kört med dalhems bugpack enkelfjädrar på min b-20 tycker de funkar bra har aldrig upplevt ventilsläpp med dem. fast jag kör dock utan turbo med bara vanlig sugmotor . Fast det sitter s-kam på den så den varvas rätt hårt. med ventilbrunnarna måste tas upp med dessa fjädrar
Skriv svar