pulssplitt???

Diskussioner för erfaret folk
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

pulssplitt???

Inlägg av Babs »

har en b20turbo som jag åkt me i sommar,tänkte nu utveckla den lite i vinter med bla större turbo,åkte med en rayaj 302(typ trim60)
ska nu ha en to4b eller kanske en gt37,vi får se
frågan är då nu när jag ändå ska bygga grenrör ska man bygga sk. pulssplitt??om jag inte e tappad så är väl meningen med det att det ska "slå" igång turbon snabbare eller?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

helt rätt, man kan ochså köra med lite större avgas hus=lägre avgas tryck. hur stor är gt37/T04 ingångs hålet? vilken cam har du? kolla på mitt nya grenrör eller Boströms.
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

cam

Inlägg av Babs »

jag tänkte åka med giks 004cam nån som har erfarenhet av den?hur stor den e vet jag ej då jag ännu inte köpt nån,gt37 e ju lite mindre än gt40
jens du har nog pm om allt funkar,babs
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har provat en sådan cam. den är lite vassare än F camen 292grader 7.8 mm cam lyft 113 grader nock. har du ett grenrör som jag eller boström och en turbo som har mer än 56mm in hål så finns det bättre(vassare) den är dock ok på en lite snällare motor.
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

cam

Inlägg av Babs »

Jens Gustavsson skrev:jag har provat en sådan cam. den är lite vassare än F camen 292grader 7.8 mm cam lyft 113 grader nock. har du ett grenrör som jag eller boström och en turbo som har mer än 56mm in hål så finns det bättre(vassare) den är dock ok på en lite snällare motor.
10,8 i lyft har jag fått uppgift på, läste om den vita pv på sävarsidan,han skrev hela speccen på cammen??vem har fel??jag ska åka antingen med en t04 eller gt37, t04 har 55m.m inlopp gt37an vet jag inte,ska jag hellre ta den vassare då eller?det är ju meningen att det ska bli en hyfsat snabb sugturbo(280-300hk)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag mäter alltid B20 camars lyft på cammen. för att få ventil lyft så gångrar du cam lyftet med vipparms utväxlingen(1.4-1.5) sedan drar du bort ventilspelet.
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

cam

Inlägg av Babs »

ok,vad heter den lite vassare cammen från gik då?säljer dom fortfarande?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är den vassare gik 004 .den snällare hette 003
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

cam

Inlägg av Babs »

HETTE!?,säljer inte gik dessa cammar längre? är det en bra cam,märks det nån skillnad mot en d-cam?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gik cammarna är i grunden special slipade Nisse Hedlund profiler, ska man trimma på allvar finns det bättre profiler att slipa fram, typ sådana som jag och boströms specialare.
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

cam

Inlägg av Babs »

ok,och dom camtiderna lämnas förstås inte ut??:)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har inga hemlisar i sävar, om allt intresant skulle va hemligt skulle vi alla måsta göra alla mistag själv, och då skulle vi inte orka hålla i gång bilarna och utväcklingen skulle stanna. därimot är turbo cammar mycket olika från motor till motor så det är inte säkert att min cam är bäst för dig. jag har bra kontakt med ett par cam slipare så behöver du en spesial cam kanse jag kan hjälpa dig. en utförlig genomgång på min nya motor kommer nästa vecka på hemsidan.
Skriv svar