Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 11:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: lör aug 06, 2016 10:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 166
På vår rallymotor b230 evo som erland filat på åker vi standardvev o varvar 8300. Lilltobbe, en rallyförare i 240 varvar bortåt 9000

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: lör aug 06, 2016 8:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
Det är verkar vara lite missuppfattningar (som jag tolkar det) angående svängningsdämpare och varvtal. Svängningsdämparen har inget att göra med om man kan varva 6000 eller 8000 rpm.

Svängningsdämparen är anpassad för att självsvänga vid det mest kritiska varvtalet (alltså bara ett varvtal) för vevaxeln och dämpa svängningarna i veven vid det varvtalet. Slipar man om veven som erland nämnde på långloppsbilar så får man ett annat kritiskt varvtal och då blir svängningsdämparen felanpassad och veven kan gå av efter ett tag eftersom långloppsbilarna ligger långa tiden på höga och relativt konstanta varv.
Det är tiden och amplituden på svängningarna vid det kritiska varvtalet som bestämmer när veven går av om man ser till utmattning/brott pga självsvängningar.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: sön aug 07, 2016 8:44 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 166
Va de jag ville påvisa!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: sön aug 07, 2016 8:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
:-)

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: ons feb 01, 2017 9:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jul 19, 2016 9:02 am
Inlägg: 28
kör lättad / yxad std b230 vev i min busmotor , halva vikten på motvikter , lätta h- profil och gasportade JE kolvar , 4,3kg svänghjul och 120mm alu remskiva i andra änden , varvar 10700v/m och har aldrig haft problem med vevaxlarna , lagren ser som nya efter ett år när motorn ses över , detta är en sugmotor på bromsade 267hp , nästa motor går jag ner till 2lit för att kunna varva mer :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: fre feb 03, 2017 6:33 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
Det skulle vara kul att höra mer om den motorn. Varför ska du varva så mycket?

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010