Vevaxlar rödblock

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Lacke skrev:
Fredde Holmgren skrev:Har en b234 motor här och randen på den veven är ca 2mm bred.
Hej Fredde och alla andra Jag var i dag och syna 234 kontra230
veven med min motorkompis Brage R, Skillnaden var att
230 veven hade en gjutskarv på 1mm och 234 veven var 3,5mm
bred och 230veven var mycke slätare i ytan än 234 det såg ut som
den var blästrad med typ kopparslagg plus att den var slipad längst ut
på varje motvikt det var inte 230veven plus att den hade innstansat
massa siffror som intr 234veven hade,gjutskarven var på ett ställe
ca5mm bred,vi tror faktisk den är smidd kanske med en förfinad
smideverktyg för att spara material som gör att den inte blir lika
bred som typ b20-b21-b23,Vi skulle lägga ut bilder om någon vill
men vi glömde kameran,Jag återkommer sedan.

Häls Lacke
Lurigt dedära. Känner igen de du sett men jag tycker båda ser otroligt gjutna ut.. Känns inte som någon av de vackla smidda vevarna man annars träffar på. Även den sjungande klangen som man finner i en smidd vev tycker jag ej efterspeglar sig alls i B234f veven. Ne jag tror på gjutet även i B234f. Vore iofs kul om någon kunde bevisa motsatsen givetvis.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej Sniffer Jag pratade med Evert Turbo Stonhe som är verktygsmakare
han sa att jag skulle svarva motvikterna på 234an och om det vart
långa spåner efter du gått genom härdningen då är det en smidd
axel trodde han, Så det är väl bara att krypa till korset.

Vänl,Häls,Lacke
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det har ju med hastighet och matning att göra med :shock:

eller skall man testa alla hastigheter osv..

hur mycket hårdare är en smidd bit än en gjuten.

En hårdhets testare?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Lacke skrev:GOD JUL på er alla motornissar!!
234f motor kan man sse att veven är smidd genom att titta på
sömmen på motvikterna smal söm gjuten vev ,bred söm smidd
vev, Jag har volvo org,verkstadshandbok,den heter TP31310/1
AVD2(20-22,25-27) B204,234 ,740 1988-19,,,
Gemensamman kännetecken b204 och b234är
Rak fyrcylindrig väskekyld motor
Lutar 20 grader till höger
Cylinderblock i gjutjärn lopp borrar direkt i block
Gjuta kolvar i lättmetall
Vevstakar och vevaxel smidd i stål
cylinderhuvud i lättmetall
Crossflow
Dubbla överliggande kamaxlar
Fyra ventiler per cyl,
Dubbla balansaxlar
Kuggremdrift av kamaxel

B204
cylindervolym 2 liter
Kolvar mindre dia,
ventiler mindre dia,
Balansaxlar mindre svängmassa

GOD JUL HÄLS; FRÅN LACKE TILL ER ALLA!
Ser inte vart problemet ligger, om det nu står i en verkstadshandbok så är det väl ingen idé att gissa om den är smidd eller gjuten? :thumbright:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Big Al skrev:Är jättelätt att kika om veven är smidd eller gjuten
ta migsvetsen och punkta en loppa sen försök slå bort den med huggmejsel
lossnar loppan har du en gjuten vev :)
Eller tiggen så blir den alltid smidd :P
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

Wiki suggest the B234 is all forged internals:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B234_engine
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Finns det inget bombsäkert sätt att avgöra detta? Litar inte riktigt på vad det står skrivet i volvos böcker att den skulle vara smidd. Jag tycker inte att 234 veven ser särskild smidd ut men eftersom det står att den ska vara smidd så blir man lite osäker.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Inlägg av PiLlEvAN »

det står bara att b204 har smidd vev.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

PiLlEvAN skrev:det står bara att b204 har smidd vev.
Låter nog mera sant då kanske då den motorn i övrigt är rätt special. Får ta och kolla de någon dag. Har en stående utanför :)
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej Jag kommer här med några bilder på en 234 vev och en 230 vev
så ni får se skillnaden mellan dom,
Bild
Bild

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser ut som en b20 vs b230?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

på nedersta bilden

smidd - gjuten - gjuten
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tycker också det helt klart ser ut som det.
Tycker också det ser ut som: B20, B234, B230
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Klangen......

Jämför en gjuten B230 med en smidd B23 genom att ge den ett lätt slag på en av motvikterna med hammarn samtidigt som man håller upp den från underlaget. B23 är ju värsta stämgaffeln medans B230 TAPPAR KLANGEN PÅTAGLIGT FORTARE.

Visserligen behöver man ha båda lösa för jämförelsens skull :wink:
Skriv svar