Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 12:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: fre sep 28, 2007 10:25 pm 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Har läst att b23 vevar vill röra för mkt på sig över 8000 varv och t.o.m kan gå av p.ga självsvängningar, men det skulle vara intressant att veta hur mkt som är sant av nån som verkligen provat olika vevaxlar i volvo motorer på över 700hk. Tydligen så kör ju dom som har bromsat mest med marinveven som har dubbla motvikter men om det är bara för att eller om det är dom som håller bäst?

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 28, 2007 11:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5491
Ort: Arvika
jag kör 23axeln i min och den är ju på 744hk. inte haft några problem, dock tycker jag vevlagren tar stryk men inte ramlagren som borde ta stryk när den flexar och kommer i självsvänging.
Jag varvar ju inte mer än 7500rpm heller.
Men skall du varva mer med 23axeln är det läge att kolla på en svängningsdämpare avsedd för varv och axel. finns några fimor som gör sådana på beställning.

Men det är ju en anledning till att alla nya motorer som tillverkas idag har dubbla motvikter och svängningsdämpare.

Kanske inte bara för att få en jämnare och finare gång.
Nästa bromsning kommer det sitta en parner vev i min iaf..
Stor som ett berg och inte optimal för rally men verkar tåla mängder med stryk. ev oljekanalerna som behövs bearbetas, det får vi se..

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 29, 2007 7:40 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
jag har varvat min 8bultade vev till dryga 8000rpm ibland till 8500 sista 10 åren och när jag kollar lagren ser dom alltid ut som ny fast det har varit div vatten sjuker imellan åt?

vid 9500+ så brukar man tappa svänghjulet så då blir det nog fina svägningar i veven har jag sett på andra bilar. :)

dimensjonerna på vevtapparna skiljer ju rätt mycke mellan B23-B230 (56mm mot 49) är det inget att bry sig i vid 1000+ maskiner?

matrealen hur är det med de B23 vs B230?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 29, 2007 10:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6106
Ort: Linköping
Jag har hört något vagt någon gång att man inte ska varva med vanliga 230 veven, för att den är gjuten.
Vet inte om det ligger något i det dock.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 29, 2007 10:42 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Inlägg: 395
Ort: Gävle
när jag pratade med Professorn(gunnar l ) sa han att vid 8000 börjar det gå tungt för att veven börjar svänga . Han vill att man minskar slaget på B23 veven om man skall varva mycket. Själv kommer jag att åka B17 vev och varva mycke :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 29, 2007 11:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5491
Ort: Arvika
ja 230veven är ju gjuten och den kan ju tydligen bara gå av heltplötsligt av utmattningen enligt internet information. har aldrig varit med om det eller sett någon som haft nått sådant brott.

Däremot har jag varvat en 230vev lite över 8000 med lustgas och hx50 några tävlingar och inte ett fel på lagren efteråt.
Det var standard vevlagerspel och allt med piratlager har jag för mig.

Det verkar ju som om det är en rejäl skopa med tur som skall till med hur man får det att fungera.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 29, 2007 1:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
är marin vevaxel också gjuten på B230 (B250)?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 29, 2007 1:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5491
Ort: Arvika
Jens Gustavsson skrev:
är marin vevaxel också gjuten på B230 (B250)?

marinaxeln skall vara smidd

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 7:28 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Inlägg: 250
Ort: Månkarbo
har man bara koll på kolvhastigheter och bra solida tryckare kan man varva rätt mkt, och ej ett gjutet svänghjul :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 7:50 am 
Offline
Impellerhead
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Inlägg: 2512
Ort: Skellefte
Jag har varvat 8.500 rätt länge nu med b23 vev men börjar bli lite nervis om man ska ta ut nån hundring hästar till.

_________________
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 7:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.

Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.

Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 12:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm
Inlägg: 325
Kadett4wd skrev:
Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.

Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.

Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?


Egenfrekvensens formel är ungefär kvadratroten ur styvheten dividerat med massan. M.a.o. sänkt vikt höjer egenfrekvensen ifall styvheten bibehålls. Egenfrekvensen är det varvtal som är kritiskt. Vid egenfrekvensen uppstår självsvängningarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 1:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5491
Ort: Arvika
Finnsebbe skrev:
Kadett4wd skrev:
Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.

Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.

Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?


Egenfrekvensens formel är ungefär kvadratroten ur styvheten dividerat med massan. M.a.o. sänkt vikt höjer egenfrekvensen ifall styvheten bibehålls. Egenfrekvensen är det varvtal som är kritiskt. Vid egenfrekvensen uppstår självsvängningarna.


Kan du inte göra ett exempel så en dummie förstår?
eller är det ett helvete att räkna på typ en b23vev som väger runt 18kg.

Eller så har jag inte en aning om vad jag säger nu hehe

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 1:28 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20364
Ort: Tomterna/sävar
om man ska ha mycket effekt under säg 8500rpm med MYCKET laddtryck måste ju ändå gamla 6 bultade va bäst då den har största vevtapparna och möjlighet att dubbla till 12 bultar mot svänghjulet?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 30, 2007 1:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
men det är ett kritiskt varvtal som självsväningarna uppstår vid. man ligger ju sällan länge på samma varvtal vid acceleration genom registret


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010