Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 18, 2017 10:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: tis jul 05, 2016 11:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Inlägg: 235
Ort: ljungbyhed
Jaha 6 år sedan :)? Många som kört av vevar utan svängningsdämparen?

Tankarna är att bygga dit en vitmotor dämpare
Och kunna få multiribb eller en enkel kl alu skiva utan dämpare.. Trött på hoppande kilremmar över 7500

_________________
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: ons jul 06, 2016 5:32 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1026
Ort: Halmstad
Jag kör med alu remskiva och varvar 8000. I början hade jag b23 remhjul på min motor. Varit så här i 3år. Aldrig varit något preblem

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: ons jul 06, 2016 9:47 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Har du den vanliga veven med uppspänningshack eller en GLT, turbo vev utan hack?

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: ons jul 06, 2016 10:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Inlägg: 235
Ort: ljungbyhed
Faktiskt dålig koll har inte tittat så noga. veven har legat i maskinen ett bra tag. men standard b234f vev är det iallfall

_________________
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: tis jul 12, 2016 10:48 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Då är det en gjuten nyare 230 vev och dom verkar hålla för det mesta.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: tor jul 14, 2016 5:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20330
Ort: Tomterna/sävar
ja de går aldrig av förutom en värkar det? :)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: fre jul 15, 2016 7:54 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 88
Två, för jag vet en som kör drifting ca 650hk den gick av vid 4ans cyl.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: fre jul 15, 2016 8:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: fre jul 15, 2016 2:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1563
Ort: Skånska Landsbygden
Får man tro folkracefolket som excenterslipar sina B21/23-vevar med hack och kör med dem som de är så håller det ändå tydligen.
Är kanske mest när man kör turbo som det spelar roll.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: fre jul 15, 2016 6:52 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 88
Matti johansson skrev:
Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk


Han åkte på varvstopp, det hände direkt när varvstoppet gick in.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: mån aug 01, 2016 3:10 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm
Inlägg: 92
Jag körde av min vevaxel, okänd orsak. Nyare gjuten b230, utan svängningsdämpare.
Hela vevpartiet balanserat, max varv 7000rpm. Gick av vid en omkörning, tror ej jag varvstoppade.
473whp i Mustang Dyno.
Måste varit något måndags exemplar.. Har lagt upp bild någonstans här tidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: mån aug 01, 2016 8:19 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20330
Ort: Tomterna/sävar
Pacman skrev:
Får man tro folkracefolket som excenterslipar sina B21/23-vevar med hack och kör med dem som de är så håller det ändå tydligen.
Är kanske mest när man kör turbo som det spelar roll.


jag kör en sån exenter slipad B20/B21/B23 vev med hack i min comp B18 den har hållit 3 år nu och har varv stopp på 9000rpm och som mest 3 bar. väldigt fint slipad av UMR med stora fina radier och rak och fin samt jag minskar slaget istället för att öka. B230 tapp.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: mån aug 01, 2016 1:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 165
Jonas Enderlein skrev:
Matti johansson skrev:
Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk


Han åkte på varvstopp, det hände direkt när varvstoppet gick in.

Då är ju orsaken där!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: mån aug 01, 2016 2:35 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20330
Ort: Tomterna/sävar
jo det blir väldigt våldsamt då man har varvstop eller olika typer av "bygga ladd i starten" system.

en av de ändå fördelarna med automat där man aldrig behöver stressa motorn på de sätten.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevaxlar rödblock
InläggPostat: mån aug 01, 2016 11:45 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Samma om man ligger på nästan samma varv en längre tid.
De jag vet som gått av har varit i långloppsbilar.
Håller ungefär 30 timmar.
B21-B23 med hack som är excenterslipade.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 126 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010