Vevaxlar rödblock

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Big Al skrev:man kan mycket förenklat säga att med ett tungt svänghjul så behöver man en tung remskiva (svängningsdämpare) och med lätt svänghjul så behöver man lätt remskiva för att dämpa rätt torsionssvängningar

ju mer slaglängd , längd på vevaxeln eller ju sämre e-modul i materialet man har i vevaxeln destå värre torsion får man

edit: glömde nästan bort att säga att flex är en helt annan sak som händer i veven och det beror oftast på dålig intärn balans såsom enkla motvikter
oj då har jag något att titta på i vinter.
Jag har ju världens koppling i ena änden jag och ett tråkigt alu hjul i andra.

men har det nått med hur veven ser ut i allmänhet?
om den är grov och stabil blir detta mindre viktigt då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

intressant. hur mycket kan det skilja mellan vändkanterna ungefär? pratar vi mätbara mått? eller är det jätte lite som märks?


Skall kolla min motor som jag varvat 7500 med b23axel med ett super stort svänghjul och inget fram alls.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Big Al skrev:flex kan man t.ex se på var vändkanterna på mittencylindrarna är motför de på ytterkant
och om ramlagren går ner sig ganska fort trots rätt spel för det givna varvtalet
kan du vidare utveckla den tanken, jag förstår inte riktigt sambandet med slitage i cylinder loppen och flexanda vevaxel?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

lagren brukar ju skvallra om motorns kondition och hur den har uppför sig.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Inlägg av THEO »

hej!
jag balanserade en vevaxel till en folkamotor uppsatt
för dragracing killen hade en teori att ha ungefär samma
vikt i varje ända av veven alltså var svänghjulet av
skelett-typ och remskivan gjord av rostfritt för att få upp
tyngden i andra ändan av veven!!! 8)
men en annan sak att beakta vid hög varviga motorer
är oljekontroll med det menar jag den olja som sabbar balansen
för den blir en del av den roterande massan!!
nät under veven är en lösning till cheva-sb finns skrapplåtsatser
mvh E 8)
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Hej på tal om vevaxlar på 80-90 talet då vi köpte vevar av Timos Motor
90 i slag på en 23a vev var motvikterna avsvarvade till 6mm breda
sedan var dom förlängda med ett fyrkantjärn på 6-6mm och
svetsade fast man vinner effekt för vi bytte sedan vev med org,
motvikter och motor vart säj aldrig lik, Jag räknade på vad
motvikterna hade för hastighet fick jag ut att vid 8000rpm
vade motvikterna en hastighet på 208km/h längst ut i perferin,Jag upplever att en sådan vev blir typ en halv torrsump.
Det säjs att vid dom varvtalen följer en liter olja med veven med
motvikterna, Timo lärde oss att man skulle korka hålen mellan
ventillyftarna för att oljan inte skulle rinna ner på veven,
På tal om svängningar i veven gäller det att få svänghjulet så lätt
som möjligt ju tyngre svänghjul ju mera svängningar,Då kolven trycker på och seda tappar kraft då avgas öppnar är överdrivet svänghjulet
på efterkällke sedan hinner den i kapp och sedan för bi ,
230vevar som är slät är gjutna,Dom smidda vevarna har en
typ sömm på motvikterna alla 234f motorer har smidd vev,
Andvänder man alustakar blir det mindre svängningar på grund av
att dom blir som en stötdämpare se i top nittro snurrorna.
Den optimala veven han droppformade motvikter!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Timo lärde oss att man skulle korka hålen mellan
ventillyftarna för att oljan inte skulle rinna ner på veven,
går du över till b20 här från b23? isåfall vet jag inte om det stämmer redigt, korkar man hålen rinner oljan istället ner på kammen och ger bättre smörjning, men det hamnar ju slutligen på veven iaf.
På tal om svängningar i veven gäller det att få svänghjulet så lätt
som möjligt ju tyngre svänghjul ju mera svängningar,Då kolven trycker på och seda tappar kraft då avgas öppnar är överdrivet svänghjulet
på efterkällke sedan hinner den i kapp och sedan för bi ,
jag körde med ett 4,3 kilos svänghjul på b20 turbo, tyckte de var för lätt, fick inget redigt vrid i motorn, den verkade dock väldigt stabil på varv, men saknade ändå bottenkraften som försvann, orkade inte redigt vrida kardan på samma sätt, tycker dock 9-10 kg är för mycket.
230vevar som är slät är gjutna,Dom smidda vevarna har en
typ sömm på motvikterna alla 234f motorer har smidd vev,
Andvänder man alustakar blir det mindre svängningar på grund av
att dom blir som en stötdämpare se i top nittro snurrorna.
Den optimala veven han droppformade motvikter!
hur menar du med droppformad? menar du spetsiga i änden så kallad yxvev? eller spetsig åt rotationsrikningen?

borde inte tanken med en vevaxel vara att motvikterna ska väga lika mycket som kolvarna+stakarna?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

parner mener att en kan se flexingen i vevaxeln, om en varver mycket...( fx b230 marine,86mm) tann remmen fladdrar vældig.... så han hadde sin løsning der( tror åsså han svetsade på motviktarne litt) :roll:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

larsat skrev:
Timo lärde oss att man skulle korka hålen mellan
ventillyftarna för att oljan inte skulle rinna ner på veven,
går du över till b20 här från b23? isåfall vet jag inte om det stämmer redigt, korkar man hålen rinner oljan istället ner på kammen och ger bättre smörjning, men det hamnar ju slutligen på veven iaf.
På tal om svängningar i veven gäller det att få svänghjulet så lätt
som möjligt ju tyngre svänghjul ju mera svängningar,Då kolven trycker på och seda tappar kraft då avgas öppnar är överdrivet svänghjulet
på efterkällke sedan hinner den i kapp och sedan för bi ,
jag körde med ett 4,3 kilos svänghjul på b20 turbo, tyckte de var för lätt, fick inget redigt vrid i motorn, den verkade dock väldigt stabil på varv, men saknade ändå bottenkraften som försvann, orkade inte redigt vrida kardan på samma sätt, tycker dock 9-10 kg är för mycke

230vevar som är slät är gjutna,Dom smidda vevarna har en
typ sömm på motvikterna alla 234f motorer har smidd vev,
Andvänder man alustakar blir det mindre svängningar på grund av
att dom blir som en stötdämpare se i top nittro snurrorna.
Den optimala veven han droppformade motvikter!
hur menar du med droppformad? menar du spetsiga i änden så kallad yxvev? eller spetsig åt rotationsrikningen?

borde inte tanken med en vevaxel vara att motvikterna ska väga lika mycket som kolvarna+stakarna?
Hej Larsat vi tar den först frågan oljan rinner ner i hålet i kamkåpan
och där oljepumpdrevet går ner inte på vevstakarna ,det är på
b20 ,Förlåt jag kanske hoppar lite för mycke!
Lätt svänghjul funkar somså så länge den kan öka i varv så ökar den
fortare men går den ner i varv gör den det fortare,Det har inget
med vridet att göra det är samma vrid i motor för det,
Som jag sa så är den optimala formen på motvikterna droppform
trubbig i framkant spetsig på släppsidan,
Jag läste i engine master hade dom testat detta plus att slipa veven blank
på en 350a och fick 19hp till,Angående balanseringen har du droppformad
vev på varje sida om veven tar dom ut varann.

Vänl, Häls, Lacke
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

just det jag tänkte lite galet :doh:
intressant de du skriver :thumbright:
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Inlägg av PiLlEvAN »

Är du säker på att 234ans vev är smidd?
trodde det var samma vevar i alla nyare 230 motorer?
Lacke skrev:Hej på tal om vevaxlar på 80-90 talet då vi köpte vevar av Timos Motor
90 i slag på en 23a vev var motvikterna avsvarvade till 6mm breda
sedan var dom förlängda med ett fyrkantjärn på 6-6mm och
svetsade fast man vinner effekt för vi bytte sedan vev med org,
motvikter och motor vart säj aldrig lik, Jag räknade på vad
motvikterna hade för hastighet fick jag ut att vid 8000rpm
vade motvikterna en hastighet på 208km/h längst ut i perferin,Jag upplever att en sådan vev blir typ en halv torrsump.
Det säjs att vid dom varvtalen följer en liter olja med veven med
motvikterna, Timo lärde oss att man skulle korka hålen mellan
ventillyftarna för att oljan inte skulle rinna ner på veven,
På tal om svängningar i veven gäller det att få svänghjulet så lätt
som möjligt ju tyngre svänghjul ju mera svängningar,Då kolven trycker på och seda tappar kraft då avgas öppnar är överdrivet svänghjulet
på efterkällke sedan hinner den i kapp och sedan för bi ,
230vevar som är slät är gjutna,Dom smidda vevarna har en
typ sömm på motvikterna alla 234f motorer har smidd vev,
Andvänder man alustakar blir det mindre svängningar på grund av
att dom blir som en stötdämpare se i top nittro snurrorna.
Den optimala veven han droppformade motvikter!
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Har sett tre eller fyra B234F vevaxlar, alla har varit gjutna. De verkar vara gjorda på precis samma gjutesämne som B230 vevarna, endast tappen för remskivan är längre på B234.
Skriv svar