Vevaxlar rödblock

Diskussioner för erfaret folk
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

B 230 finns bara med gjuten vev, förutom marinveven som är smidd.

Det är flertalet som kört över 700hk utan att det vart problem med den gjutna orginalveven.

Så den duger nog för dom flesta iaf. :D
NBR
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

GOD JUL på er alla motornissar!!
234f motor kan man sse att veven är smidd genom att titta på
sömmen på motvikterna smal söm gjuten vev ,bred söm smidd
vev, Jag har volvo org,verkstadshandbok,den heter TP31310/1
AVD2(20-22,25-27) B204,234 ,740 1988-19,,,
Gemensamman kännetecken b204 och b234är
Rak fyrcylindrig väskekyld motor
Lutar 20 grader till höger
Cylinderblock i gjutjärn lopp borrar direkt i block
Gjuta kolvar i lättmetall
Vevstakar och vevaxel smidd i stål
cylinderhuvud i lättmetall
Crossflow
Dubbla överliggande kamaxlar
Fyra ventiler per cyl,
Dubbla balansaxlar
Kuggremdrift av kamaxel

B204
cylindervolym 2 liter
Kolvar mindre dia,
ventiler mindre dia,
Balansaxlar mindre svängmassa

GOD JUL HÄLS; FRÅN LACKE TILL ER ALLA!
Användarvisningsbild
EklundTPR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 17, 2007 11:08 pm
Ort: Åland/Stockholm

Inlägg av EklundTPR »

Nicke Blom skrev:B 230 finns bara med gjuten vev, förutom marinveven som är smidd.

Det är flertalet som kört över 700hk utan att det vart problem med den gjutna orginalveven.

Så den duger nog för dom flesta iaf. :D
Efter fredagens knackande i motorn så rekomenderar jag inte att man kör över 700hk med en org vevaxel iaf. :idea:
Tog isär motorn och den var av vid 4ans vevtapp :shock:
Bild

Det sjuka är att vi körde två varv på Mantorp/SLC med denna utan att det tokrasade :doh:

/R
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hjälp

Inlägg av calle Bengtsson »

faaan ser inte bra ut det där
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Forzaa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör okt 06, 2007 9:44 am
Ort: Tromsø/Norge
Kontakt:

Inlägg av Forzaa »

EklundTPR skrev:
Nicke Blom skrev:B 230 finns bara med gjuten vev, förutom marinveven som är smidd.

Det är flertalet som kört över 700hk utan att det vart problem med den gjutna orginalveven.

Så den duger nog för dom flesta iaf. :D
Efter fredagens knackande i motorn så rekomenderar jag inte att man kör över 700hk med en org vevaxel iaf. :idea:
Tog isär motorn och den var av vid 4ans vevtapp :shock:
Bild

Det sjuka är att vi körde två varv på Mantorp/SLC med denna utan att det tokrasade :doh:

/R
Opplevde det samme på en kunde motor i sommer.
735hk/840nm i den.
Smidd B23 vev dock.
Gikk av på eksakt samme måten.
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

Can you switch your camera to a "Macro" function, and take some extreme close-ups of the fracture?

I would expect such a fracture to have a specific cause, could be too high stresses on the stress relief radiusses, or even material defects.

Could be intersting to see a series of photos of the fracture.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det är faktiskt nära 100% tillförlitlighet att avgöra om det är gjute eller smide på det sättet.

i ett smide har de denna lilla extra bredd mellan smidesformarna för att matrialet ska få ta vägen nånstans.
ett gjute behöver inte det så där är det väldigt lite som sipprar ut mellan gjuthalvorna.(sand formen) därav det blir en liten smalare kant vid skarven.

Edit: jaha,, nu försvann inlägget jag svarade på.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Lacke skrev:GOD JUL på er alla motornissar!!
234f motor kan man sse att veven är smidd genom att titta på
sömmen på motvikterna smal söm gjuten vev ,bred söm smidd
vev, Jag har volvo org,verkstadshandbok,den heter TP31310/1
AVD2(20-22,25-27) B204,234 ,740 1988-19,,,
Gemensamman kännetecken b204 och b234är
Rak fyrcylindrig väskekyld motor
Lutar 20 grader till höger
Cylinderblock i gjutjärn lopp borrar direkt i block
Gjuta kolvar i lättmetall
Vevstakar och vevaxel smidd i stål
cylinderhuvud i lättmetall
Crossflow
Dubbla överliggande kamaxlar
Fyra ventiler per cyl,
Dubbla balansaxlar
Kuggremdrift av kamaxel

B204
cylindervolym 2 liter
Kolvar mindre dia,
ventiler mindre dia,
Balansaxlar mindre svängmassa

GOD JUL HÄLS; FRÅN LACKE TILL ER ALLA!
Nu får de allt redas upp detta med att se om de är gjutet eller mitt. Har ju en B234f-vev framför mig och lixom påstå att de bara satt smidda vevar i dessa motorer är ju fel. Eller så är jag blind. För den veven har verkligen en gjutskarv och ingen bredare "rand" som de mera brukar se ut som på de smidda vevarna. Och vill du ha bild så säg till :wink:
Sen har jag iofs även sett smidda vevar utan denna smala gjutskarv.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Har sett åtminstone tre B234 vevar. Alla har varit gjutna.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

sniffer skrev: Sen har jag iofs även sett smidda vevar utan denna smala gjutskarv.
helt korrekt, en smidd vev har ca 3-6mm bred rand.
en gjtuen ca 0-1.5mm bred
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

under 700 så kör man std vev :thumbright: 700påsar e ju inte dåligt!!

finns det smidda 234vevar???
NBR
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Japp, står högre upp på sidan att b234 har smidd vevaxel.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Har en b234 motor här och randen på den veven är ca 2mm bred.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Banckan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor sep 11, 2008 6:38 pm
Ort: Nora
Kontakt:

SPM Billet

Inlägg av Banckan »

Det finns säker lika många åsikter som vevaxlar, Men min effarenhet vid främst sugisar med hög effekt är att både B23;ans vev och B230/2,5L Marin är dåliga alternativ när varvet skall upp och det är ganska höga cylindertryck ! B23,an har gått av vid 2 tillfällen, marinaxeln har vid de flesta tillfällen efter ett tag skakat av sig svänghjulen, oavsett om de har stiftats eller används ARP bultar,
Den vev som fungerat bäst för mig är Parners Billet vev, hård och stark, ger t o m ett annat ljud i motorn ;)
Den vanliga gjutna B230 veven funkar bäst av std vevarna för de ja bygger iaf...
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Fredde Holmgren skrev:Har en b234 motor här och randen på den veven är ca 2mm bred.
Hej Fredde och alla andra Jag var i dag och syna 234 kontra230
veven med min motorkompis Brage R, Skillnaden var att
230 veven hade en gjutskarv på 1mm och 234 veven var 3,5mm
bred och 230veven var mycke slätare i ytan än 234 det såg ut som
den var blästrad med typ kopparslagg plus att den var slipad längst ut
på varje motvikt det var inte 230veven plus att den hade innstansat
massa siffror som intr 234veven hade,gjutskarven var på ett ställe
ca5mm bred,vi tror faktisk den är smidd kanske med en förfinad
smideverktyg för att spara material som gör att den inte blir lika
bred som typ b20-b21-b23,Vi skulle lägga ut bilder om någon vill
men vi glömde kameran,Jag återkommer sedan.

Häls Lacke
Skriv svar