Vevaxlar rödblock

Diskussioner för erfaret folk
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Eldon »

Jaha 6 år sedan :)? Många som kört av vevar utan svängningsdämparen?

Tankarna är att bygga dit en vitmotor dämpare
Och kunna få multiribb eller en enkel kl alu skiva utan dämpare.. Trött på hoppande kilremmar över 7500
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Se88e_K »

Jag kör med alu remskiva och varvar 8000. I början hade jag b23 remhjul på min motor. Varit så här i 3år. Aldrig varit något preblem
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Erland Cox »

Har du den vanliga veven med uppspänningshack eller en GLT, turbo vev utan hack?

Erland
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Eldon »

Faktiskt dålig koll har inte tittat så noga. veven har legat i maskinen ett bra tag. men standard b234f vev är det iallfall
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Erland Cox »

Då är det en gjuten nyare 230 vev och dom verkar hålla för det mesta.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja de går aldrig av förutom en värkar det? :)
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Jonas Enderlein »

Två, för jag vet en som kör drifting ca 650hk den gick av vid 4ans cyl.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Matti johansson »

Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Pacman »

Får man tro folkracefolket som excenterslipar sina B21/23-vevar med hack och kör med dem som de är så håller det ändå tydligen.
Är kanske mest när man kör turbo som det spelar roll.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Jonas Enderlein »

Matti johansson skrev:Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Han åkte på varvstopp, det hände direkt när varvstoppet gick in.
Modigh
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 20, 2010 3:08 pm

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Modigh »

Jag körde av min vevaxel, okänd orsak. Nyare gjuten b230, utan svängningsdämpare.
Hela vevpartiet balanserat, max varv 7000rpm. Gick av vid en omkörning, tror ej jag varvstoppade.
473whp i Mustang Dyno.
Måste varit något måndags exemplar.. Har lagt upp bild någonstans här tidigare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pacman skrev:Får man tro folkracefolket som excenterslipar sina B21/23-vevar med hack och kör med dem som de är så håller det ändå tydligen.
Är kanske mest när man kör turbo som det spelar roll.
jag kör en sån exenter slipad B20/B21/B23 vev med hack i min comp B18 den har hållit 3 år nu och har varv stopp på 9000rpm och som mest 3 bar. väldigt fint slipad av UMR med stora fina radier och rak och fin samt jag minskar slaget istället för att öka. B230 tapp.

mvh jens
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Matti johansson »

Jonas Enderlein skrev:
Matti johansson skrev:Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Han åkte på varvstopp, det hände direkt när varvstoppet gick in.
Då är ju orsaken där!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det blir väldigt våldsamt då man har varvstop eller olika typer av "bygga ladd i starten" system.

en av de ändå fördelarna med automat där man aldrig behöver stressa motorn på de sätten.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevaxlar rödblock

Inlägg av Erland Cox »

Samma om man ligger på nästan samma varv en längre tid.
De jag vet som gått av har varit i långloppsbilar.
Håller ungefär 30 timmar.
B21-B23 med hack som är excenterslipade.

Erland
Skriv svar