Vevaxlar rödblock
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
bra att veta om man ska väcka nånJonas T skrev:Klangen......
Jämför en gjuten B230 med en smidd B23 genom att ge den ett lätt slag på en av motvikterna med hammarn samtidigt som man håller upp den från underlaget. B23 är ju värsta stämgaffeln medans B230 TAPPAR KLANGEN PÅTAGLIGT FORTARE.
Visserligen behöver man ha båda lösa för jämförelsens skull
NBR
Tryckspänning är bra att ha.
Och veven var givetvis inte heller kulpenad där den är påkänd, eller....
Detta haveri hade förmodligen kunnat undvikas genom en tillsnyggning av radien och efterföljande kulpening. Vevaxlar skall man dessutom alltid magnetpulver prova av och till, speciellt på dessa ytor.
Detta haveri hade förmodligen kunnat undvikas genom en tillsnyggning av radien och efterföljande kulpening. Vevaxlar skall man dessutom alltid magnetpulver prova av och till, speciellt på dessa ytor.
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
J-lundin
Kanske dum früga men Magnet pulver ?? Magna Flux leta sprickor??
är det samma sak?? svårt med Radier på vevaxlar då endel av Radierna är gjorde i Fabrik, Frampressade i gigatiska maskiner Men berätta hur man bär sig med Radierna Kulpening har jag koll på lite grann iaf
Nu har jag turen att ha smidda Vevar till mitt 855 Projekt
MVH Calle
är det samma sak?? svårt med Radier på vevaxlar då endel av Radierna är gjorde i Fabrik, Frampressade i gigatiska maskiner Men berätta hur man bär sig med Radierna Kulpening har jag koll på lite grann iaf
Nu har jag turen att ha smidda Vevar till mitt 855 Projekt
MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
Ja, det är samma sak, för mig är Magnaflux ett firmanamn även om metoden kallades för detta i början.
När det gäller radierna så är det inget märkvärdigt, dom brukar ju vara maskinbearbetade och kräver många gånger en tillslipning med efterföljande polering, hålkälen på standard vevar kan ju ibland se ut som själve fan med repor och dylikt och sådant vill man inte åka runt med. När man kulpenar ytor så blir dessutom den resulterande ytan bättre om den från början var slät och fin. Kulpeningen i sig brukar göra befintliga ojämnheter större och mer synliga. Många tror att man kan strunta i att slipa och polera bitarna om man kulpenar dom och det kan man till viss del göra. Min personliga erfarenhet är dock att slutresultatet brukar bli bra mycket bättre om ytorna är släta och fina från start.
När det gäller radierna så är det inget märkvärdigt, dom brukar ju vara maskinbearbetade och kräver många gånger en tillslipning med efterföljande polering, hålkälen på standard vevar kan ju ibland se ut som själve fan med repor och dylikt och sådant vill man inte åka runt med. När man kulpenar ytor så blir dessutom den resulterande ytan bättre om den från början var slät och fin. Kulpeningen i sig brukar göra befintliga ojämnheter större och mer synliga. Många tror att man kan strunta i att slipa och polera bitarna om man kulpenar dom och det kan man till viss del göra. Min personliga erfarenhet är dock att slutresultatet brukar bli bra mycket bättre om ytorna är släta och fina från start.
Senast redigerad av J.Lundin den sön dec 13, 2009 11:52 pm, redigerad totalt 2 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Spricksökning
Fördelen med just magnetpulver provning är att den kan visa sprickor som ligger en bit under ytan på materialet, dessa kan man inte se med penetrant provning. Sedan så finns det flera nivåer på en penetrants känslighet, skall man se de allra minsta ytsprickorna så måste man använda en ultra känslig penetrant.
När Volvo gick över från B20 till B21 så fick man problem med hållbarheten på vevaxeln, den ville gärna dela på sig. För modligen handlade det om problem med torsionsvängningar, exakt vad för problem det handlade om och hur Volvo löste det hela var dock inget Volvo "delade" med sig av.
Sedan är det alltid vanskligt att använda bitar som gått i en standard motor, man har ingen som helst historia på bitarna. Trimmar man så är det i min värld helt nya bitar som gäller och helst då inga standardbitar som används vad gäller vevaxel,vevstakar, svänghjul osv.
När Volvo gick över från B20 till B21 så fick man problem med hållbarheten på vevaxeln, den ville gärna dela på sig. För modligen handlade det om problem med torsionsvängningar, exakt vad för problem det handlade om och hur Volvo löste det hela var dock inget Volvo "delade" med sig av.
Sedan är det alltid vanskligt att använda bitar som gått i en standard motor, man har ingen som helst historia på bitarna. Trimmar man så är det i min värld helt nya bitar som gäller och helst då inga standardbitar som används vad gäller vevaxel,vevstakar, svänghjul osv.
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej Janne
tjena joo det är sant som du säger att man inte ska använda standard bitar. vid trimning.. Men vissa av bitar är väldigt ut provade , och om man får ett ras så går det fort att köpa nytt
Visst det finns nügra tillverkare som man har koll som gör riktigt bra grejjer, men risken att nån säljer skit till är stor,,,,
samtidigt håller man på med Motorsport får man tyvärr räkna med att det går sönder i bland. till och med dom stor a firmorna gör missar ibland med sina högprestanda motorer.
Men visst vore det kul att kunna beställa Allt till ett motor bygge Från Pankel eller Arrows.
Visst det finns nügra tillverkare som man har koll som gör riktigt bra grejjer, men risken att nån säljer skit till är stor,,,,
samtidigt håller man på med Motorsport får man tyvärr räkna med att det går sönder i bland. till och med dom stor a firmorna gör missar ibland med sina högprestanda motorer.
Men visst vore det kul att kunna beställa Allt till ett motor bygge Från Pankel eller Arrows.
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Varför köra med gjutet skit när det finns billiga smidda vevar att köpa: http://yhst-26451710505916.stores.yahoo ... b243f.html .
Erland.
Erland.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Jag får snart en sån vev med 94.5 slag.Erland Cox skrev:Varför köra med gjutet skit när det finns billiga smidda vevar att köpa: http://yhst-26451710505916.stores.yahoo ... b243f.html .
Erland.
/Andre'
power
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt: