Lurigt dedära. Känner igen de du sett men jag tycker båda ser otroligt gjutna ut.. Känns inte som någon av de vackla smidda vevarna man annars träffar på. Även den sjungande klangen som man finner i en smidd vev tycker jag ej efterspeglar sig alls i B234f veven. Ne jag tror på gjutet även i B234f. Vore iofs kul om någon kunde bevisa motsatsen givetvis.Lacke skrev:Hej Fredde och alla andra Jag var i dag och syna 234 kontra230Fredde Holmgren skrev:Har en b234 motor här och randen på den veven är ca 2mm bred.
veven med min motorkompis Brage R, Skillnaden var att
230 veven hade en gjutskarv på 1mm och 234 veven var 3,5mm
bred och 230veven var mycke slätare i ytan än 234 det såg ut som
den var blästrad med typ kopparslagg plus att den var slipad längst ut
på varje motvikt det var inte 230veven plus att den hade innstansat
massa siffror som intr 234veven hade,gjutskarven var på ett ställe
ca5mm bred,vi tror faktisk den är smidd kanske med en förfinad
smideverktyg för att spara material som gör att den inte blir lika
bred som typ b20-b21-b23,Vi skulle lägga ut bilder om någon vill
men vi glömde kameran,Jag återkommer sedan.
Häls Lacke
Vevaxlar rödblock
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det har ju med hastighet och matning att göra med
eller skall man testa alla hastigheter osv..
hur mycket hårdare är en smidd bit än en gjuten.
En hårdhets testare?
eller skall man testa alla hastigheter osv..
hur mycket hårdare är en smidd bit än en gjuten.
En hårdhets testare?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ser inte vart problemet ligger, om det nu står i en verkstadshandbok så är det väl ingen idé att gissa om den är smidd eller gjuten?Lacke skrev:GOD JUL på er alla motornissar!!
234f motor kan man sse att veven är smidd genom att titta på
sömmen på motvikterna smal söm gjuten vev ,bred söm smidd
vev, Jag har volvo org,verkstadshandbok,den heter TP31310/1
AVD2(20-22,25-27) B204,234 ,740 1988-19,,,
Gemensamman kännetecken b204 och b234är
Rak fyrcylindrig väskekyld motor
Lutar 20 grader till höger
Cylinderblock i gjutjärn lopp borrar direkt i block
Gjuta kolvar i lättmetall
Vevstakar och vevaxel smidd i stål
cylinderhuvud i lättmetall
Crossflow
Dubbla överliggande kamaxlar
Fyra ventiler per cyl,
Dubbla balansaxlar
Kuggremdrift av kamaxel
B204
cylindervolym 2 liter
Kolvar mindre dia,
ventiler mindre dia,
Balansaxlar mindre svängmassa
GOD JUL HÄLS; FRÅN LACKE TILL ER ALLA!
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
- Ort: Denmark
- Kontakt:
Wiki suggest the B234 is all forged internals:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B234_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B234_engine
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Finns det inget bombsäkert sätt att avgöra detta? Litar inte riktigt på vad det står skrivet i volvos böcker att den skulle vara smidd. Jag tycker inte att 234 veven ser särskild smidd ut men eftersom det står att den ska vara smidd så blir man lite osäker.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ser ut som en b20 vs b230?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tycker också det helt klart ser ut som det.
Tycker också det ser ut som: B20, B234, B230
Tycker också det ser ut som: B20, B234, B230
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Klangen......
Jämför en gjuten B230 med en smidd B23 genom att ge den ett lätt slag på en av motvikterna med hammarn samtidigt som man håller upp den från underlaget. B23 är ju värsta stämgaffeln medans B230 TAPPAR KLANGEN PÅTAGLIGT FORTARE.
Visserligen behöver man ha båda lösa för jämförelsens skull
Jämför en gjuten B230 med en smidd B23 genom att ge den ett lätt slag på en av motvikterna med hammarn samtidigt som man håller upp den från underlaget. B23 är ju värsta stämgaffeln medans B230 TAPPAR KLANGEN PÅTAGLIGT FORTARE.
Visserligen behöver man ha båda lösa för jämförelsens skull