Vevaxlar rödblock

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Har hittat en som säljer helt nya b230
marin vevar 86 mm i slag för 9500 kr st..
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

Jonas T skrev:Klangen......

Jämför en gjuten B230 med en smidd B23 genom att ge den ett lätt slag på en av motvikterna med hammarn samtidigt som man håller upp den från underlaget. B23 är ju värsta stämgaffeln medans B230 TAPPAR KLANGEN PÅTAGLIGT FORTARE.

Visserligen behöver man ha båda lösa för jämförelsens skull :wink:
bra att veta om man ska väcka nån :thumbright:
NBR
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

EklundTPR skrev: Efter fredagens knackande i motorn så rekomenderar jag inte att man kör över 700hk med en org vevaxel iaf. :idea:
Tog isär motorn och den var av vid 4ans vevtapp :shock:
Bild

Det sjuka är att vi körde två varv på Mantorp/SLC med denna utan att det tokrasade :doh:

/R
Ett år senare.. :)
Va jag kan se på bilden så har veven gått av mitt i radien mellan veven och slipade tappen.
Skulle inte detta gå att avhjälpa bara genom att slipa en större radie där?
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Tryckspänning är bra att ha.

Inlägg av J.Lundin »

Och veven var givetvis inte heller kulpenad där den är påkänd, eller.... :wink:
Detta haveri hade förmodligen kunnat undvikas genom en tillsnyggning av radien och efterföljande kulpening. Vevaxlar skall man dessutom alltid magnetpulver prova av och till, speciellt på dessa ytor. :)
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

J-lundin

Inlägg av calle Bengtsson »

Kanske dum früga men Magnet pulver ?? Magna Flux leta sprickor??
är det samma sak?? svårt med Radier på vevaxlar då endel av Radierna är gjorde i Fabrik, Frampressade i gigatiska maskiner Men berätta hur man bär sig med Radierna Kulpening har jag koll på lite grann iaf

Nu har jag turen att ha smidda Vevar till mitt 855 Projekt

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Ja, det är samma sak, för mig är Magnaflux ett firmanamn även om metoden kallades för detta i början.
När det gäller radierna så är det inget märkvärdigt, dom brukar ju vara maskinbearbetade och kräver många gånger en tillslipning med efterföljande polering, hålkälen på standard vevar kan ju ibland se ut som själve fan med repor och dylikt och sådant vill man inte åka runt med. När man kulpenar ytor så blir dessutom den resulterande ytan bättre om den från början var slät och fin. Kulpeningen i sig brukar göra befintliga ojämnheter större och mer synliga. Många tror att man kan strunta i att slipa och polera bitarna om man kulpenar dom och det kan man till viss del göra. Min personliga erfarenhet är dock att slutresultatet brukar bli bra mycket bättre om ytorna är släta och fina från start.
Senast redigerad av J.Lundin den sön dec 13, 2009 11:52 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Intressant...
Jag börjar fundera om det inte är nått med just volvos vevar att många just får problem vid 4ans vevlager. Kan det vara svikt som gör att ett vevlager går tex?
För är problemet att vevarna är klena eller är det torosionssvängingarna som tar död på dem?
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Kan ju annars rekommendera bycotests penetrantprovning i stället för magnetpulver vid sprick och por-test. Mycket lättare att använda och tydligare indikeringar. Man lägger bara på en röd penetrantvätska och spräyar sen på activator, sen är det klart.
Peter Lindberg
0768032059
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Eller så får man se till att känna nån som tillverkar kätting för offshorebruk, där kollar dom svetsarna i alla länkar med ultraljud.

///Jerry Lundgren
Br
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: fre feb 15, 2008 6:28 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av Br »

Jag körde av en sådan vevaxel ca 15 år sen i bromsbänken. Och sen den sista för 5 år sedan! Spm har bra vevaxlar "stål" har köpt ca 10 st och de funkar bra ! :)
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Spricksökning

Inlägg av J.Lundin »

Fördelen med just magnetpulver provning är att den kan visa sprickor som ligger en bit under ytan på materialet, dessa kan man inte se med penetrant provning. Sedan så finns det flera nivåer på en penetrants känslighet, skall man se de allra minsta ytsprickorna så måste man använda en ultra känslig penetrant.

När Volvo gick över från B20 till B21 så fick man problem med hållbarheten på vevaxeln, den ville gärna dela på sig. För modligen handlade det om problem med torsionsvängningar, exakt vad för problem det handlade om och hur Volvo löste det hela var dock inget Volvo "delade" med sig av.

Sedan är det alltid vanskligt att använda bitar som gått i en standard motor, man har ingen som helst historia på bitarna. Trimmar man så är det i min värld helt nya bitar som gäller och helst då inga standardbitar som används vad gäller vevaxel,vevstakar, svänghjul osv.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej Janne

Inlägg av calle Bengtsson »

tjena joo det är sant som du säger att man inte ska använda standard bitar. vid trimning.. Men vissa av bitar är väldigt ut provade , och om man får ett ras så går det fort att köpa nytt :)

Visst det finns nügra tillverkare som man har koll som gör riktigt bra grejjer, men risken att nån säljer skit till är stor,,,,

samtidigt håller man på med Motorsport får man tyvärr räkna med att det går sönder i bland. till och med dom stor a firmorna gör missar ibland med sina högprestanda motorer.

Men visst vore det kul att kunna beställa Allt till ett motor bygge Från Pankel eller Arrows. :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Varför köra med gjutet skit när det finns billiga smidda vevar att köpa: http://yhst-26451710505916.stores.yahoo ... b243f.html .
Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:Varför köra med gjutet skit när det finns billiga smidda vevar att köpa: http://yhst-26451710505916.stores.yahoo ... b243f.html .
Erland.
Jag får snart en sån vev med 94.5 slag.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ska bli kul att höra hur den funkar. Är det till en 234:a? Erland.
Skriv svar