Sida 1 av 9

Vevaxlar rödblock

Postat: fre sep 28, 2007 10:25 pm
av Fredde Holmgren
Har läst att b23 vevar vill röra för mkt på sig över 8000 varv och t.o.m kan gå av p.ga självsvängningar, men det skulle vara intressant att veta hur mkt som är sant av nån som verkligen provat olika vevaxlar i volvo motorer på över 700hk. Tydligen så kör ju dom som har bromsat mest med marinveven som har dubbla motvikter men om det är bara för att eller om det är dom som håller bäst?

Postat: fre sep 28, 2007 11:08 pm
av Tommy Luhr
jag kör 23axeln i min och den är ju på 744hk. inte haft några problem, dock tycker jag vevlagren tar stryk men inte ramlagren som borde ta stryk när den flexar och kommer i självsvänging.
Jag varvar ju inte mer än 7500rpm heller.
Men skall du varva mer med 23axeln är det läge att kolla på en svängningsdämpare avsedd för varv och axel. finns några fimor som gör sådana på beställning.

Men det är ju en anledning till att alla nya motorer som tillverkas idag har dubbla motvikter och svängningsdämpare.

Kanske inte bara för att få en jämnare och finare gång.
Nästa bromsning kommer det sitta en parner vev i min iaf..
Stor som ett berg och inte optimal för rally men verkar tåla mängder med stryk. ev oljekanalerna som behövs bearbetas, det får vi se..

Postat: lör sep 29, 2007 7:40 am
av Jens Gustavsson
jag har varvat min 8bultade vev till dryga 8000rpm ibland till 8500 sista 10 åren och när jag kollar lagren ser dom alltid ut som ny fast det har varit div vatten sjuker imellan åt?

vid 9500+ så brukar man tappa svänghjulet så då blir det nog fina svägningar i veven har jag sett på andra bilar. :)

dimensjonerna på vevtapparna skiljer ju rätt mycke mellan B23-B230 (56mm mot 49) är det inget att bry sig i vid 1000+ maskiner?

matrealen hur är det med de B23 vs B230?

Postat: lör sep 29, 2007 10:03 am
av j björk
Jag har hört något vagt någon gång att man inte ska varva med vanliga 230 veven, för att den är gjuten.
Vet inte om det ligger något i det dock.

Postat: lör sep 29, 2007 10:42 am
av Mattz Larsson
när jag pratade med Professorn(gunnar l ) sa han att vid 8000 börjar det gå tungt för att veven börjar svänga . Han vill att man minskar slaget på B23 veven om man skall varva mycket. Själv kommer jag att åka B17 vev och varva mycke :D

Postat: lör sep 29, 2007 11:50 am
av Tommy Luhr
ja 230veven är ju gjuten och den kan ju tydligen bara gå av heltplötsligt av utmattningen enligt internet information. har aldrig varit med om det eller sett någon som haft nått sådant brott.

Däremot har jag varvat en 230vev lite över 8000 med lustgas och hx50 några tävlingar och inte ett fel på lagren efteråt.
Det var standard vevlagerspel och allt med piratlager har jag för mig.

Det verkar ju som om det är en rejäl skopa med tur som skall till med hur man får det att fungera.

Postat: lör sep 29, 2007 1:00 pm
av Jens Gustavsson
är marin vevaxel också gjuten på B230 (B250)?

Postat: lör sep 29, 2007 1:05 pm
av Tommy Luhr
Jens Gustavsson skrev:är marin vevaxel också gjuten på B230 (B250)?
marinaxeln skall vara smidd

Postat: sön sep 30, 2007 7:28 am
av Nicke Blom
har man bara koll på kolvhastigheter och bra solida tryckare kan man varva rätt mkt, och ej ett gjutet svänghjul :wink:

Postat: sön sep 30, 2007 7:50 am
av Fredde Holmgren
Jag har varvat 8.500 rätt länge nu med b23 vev men börjar bli lite nervis om man ska ta ut nån hundring hästar till.

Postat: sön sep 30, 2007 7:51 am
av Kadett4wd
Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.

Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.

Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?

Postat: sön sep 30, 2007 12:46 pm
av Finnsebbe
Kadett4wd skrev:Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.

Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.

Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?
Egenfrekvensens formel är ungefär kvadratroten ur styvheten dividerat med massan. M.a.o. sänkt vikt höjer egenfrekvensen ifall styvheten bibehålls. Egenfrekvensen är det varvtal som är kritiskt. Vid egenfrekvensen uppstår självsvängningarna.

Postat: sön sep 30, 2007 1:14 pm
av Tommy Luhr
Finnsebbe skrev:
Kadett4wd skrev:Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.

Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.

Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?
Egenfrekvensens formel är ungefär kvadratroten ur styvheten dividerat med massan. M.a.o. sänkt vikt höjer egenfrekvensen ifall styvheten bibehålls. Egenfrekvensen är det varvtal som är kritiskt. Vid egenfrekvensen uppstår självsvängningarna.
Kan du inte göra ett exempel så en dummie förstår?
eller är det ett helvete att räkna på typ en b23vev som väger runt 18kg.

Eller så har jag inte en aning om vad jag säger nu hehe

Postat: sön sep 30, 2007 1:28 pm
av Jens Gustavsson
om man ska ha mycket effekt under säg 8500rpm med MYCKET laddtryck måste ju ändå gamla 6 bultade va bäst då den har största vevtapparna och möjlighet att dubbla till 12 bultar mot svänghjulet?

Postat: sön sep 30, 2007 1:29 pm
av *L.R*
men det är ett kritiskt varvtal som självsväningarna uppstår vid. man ligger ju sällan länge på samma varvtal vid acceleration genom registret