Vevaxlar rödblock
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
GOD JUL på er alla motornissar!!
234f motor kan man sse att veven är smidd genom att titta på
sömmen på motvikterna smal söm gjuten vev ,bred söm smidd
vev, Jag har volvo org,verkstadshandbok,den heter TP31310/1
AVD2(20-22,25-27) B204,234 ,740 1988-19,,,
Gemensamman kännetecken b204 och b234är
Rak fyrcylindrig väskekyld motor
Lutar 20 grader till höger
Cylinderblock i gjutjärn lopp borrar direkt i block
Gjuta kolvar i lättmetall
Vevstakar och vevaxel smidd i stål
cylinderhuvud i lättmetall
Crossflow
Dubbla överliggande kamaxlar
Fyra ventiler per cyl,
Dubbla balansaxlar
Kuggremdrift av kamaxel
B204
cylindervolym 2 liter
Kolvar mindre dia,
ventiler mindre dia,
Balansaxlar mindre svängmassa
GOD JUL HÄLS; FRÅN LACKE TILL ER ALLA!
234f motor kan man sse att veven är smidd genom att titta på
sömmen på motvikterna smal söm gjuten vev ,bred söm smidd
vev, Jag har volvo org,verkstadshandbok,den heter TP31310/1
AVD2(20-22,25-27) B204,234 ,740 1988-19,,,
Gemensamman kännetecken b204 och b234är
Rak fyrcylindrig väskekyld motor
Lutar 20 grader till höger
Cylinderblock i gjutjärn lopp borrar direkt i block
Gjuta kolvar i lättmetall
Vevstakar och vevaxel smidd i stål
cylinderhuvud i lättmetall
Crossflow
Dubbla överliggande kamaxlar
Fyra ventiler per cyl,
Dubbla balansaxlar
Kuggremdrift av kamaxel
B204
cylindervolym 2 liter
Kolvar mindre dia,
ventiler mindre dia,
Balansaxlar mindre svängmassa
GOD JUL HÄLS; FRÅN LACKE TILL ER ALLA!
Efter fredagens knackande i motorn så rekomenderar jag inte att man kör över 700hk med en org vevaxel iaf.Nicke Blom skrev:B 230 finns bara med gjuten vev, förutom marinveven som är smidd.
Det är flertalet som kört över 700hk utan att det vart problem med den gjutna orginalveven.
Så den duger nog för dom flesta iaf.
Tog isär motorn och den var av vid 4ans vevtapp
Det sjuka är att vi körde två varv på Mantorp/SLC med denna utan att det tokrasade
/R
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
hjälp
faaan ser inte bra ut det där
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör okt 06, 2007 9:44 am
- Ort: Tromsø/Norge
- Kontakt:
Opplevde det samme på en kunde motor i sommer.EklundTPR skrev:Efter fredagens knackande i motorn så rekomenderar jag inte att man kör över 700hk med en org vevaxel iaf.Nicke Blom skrev:B 230 finns bara med gjuten vev, förutom marinveven som är smidd.
Det är flertalet som kört över 700hk utan att det vart problem med den gjutna orginalveven.
Så den duger nog för dom flesta iaf.
Tog isär motorn och den var av vid 4ans vevtapp
Det sjuka är att vi körde två varv på Mantorp/SLC med denna utan att det tokrasade
/R
735hk/840nm i den.
Smidd B23 vev dock.
Gikk av på eksakt samme måten.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 284
- Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
- Ort: Denmark
- Kontakt:
Can you switch your camera to a "Macro" function, and take some extreme close-ups of the fracture?
I would expect such a fracture to have a specific cause, could be too high stresses on the stress relief radiusses, or even material defects.
Could be intersting to see a series of photos of the fracture.
I would expect such a fracture to have a specific cause, could be too high stresses on the stress relief radiusses, or even material defects.
Could be intersting to see a series of photos of the fracture.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
det är faktiskt nära 100% tillförlitlighet att avgöra om det är gjute eller smide på det sättet.
i ett smide har de denna lilla extra bredd mellan smidesformarna för att matrialet ska få ta vägen nånstans.
ett gjute behöver inte det så där är det väldigt lite som sipprar ut mellan gjuthalvorna.(sand formen) därav det blir en liten smalare kant vid skarven.
Edit: jaha,, nu försvann inlägget jag svarade på.
i ett smide har de denna lilla extra bredd mellan smidesformarna för att matrialet ska få ta vägen nånstans.
ett gjute behöver inte det så där är det väldigt lite som sipprar ut mellan gjuthalvorna.(sand formen) därav det blir en liten smalare kant vid skarven.
Edit: jaha,, nu försvann inlägget jag svarade på.
Nu får de allt redas upp detta med att se om de är gjutet eller mitt. Har ju en B234f-vev framför mig och lixom påstå att de bara satt smidda vevar i dessa motorer är ju fel. Eller så är jag blind. För den veven har verkligen en gjutskarv och ingen bredare "rand" som de mera brukar se ut som på de smidda vevarna. Och vill du ha bild så säg tillLacke skrev:GOD JUL på er alla motornissar!!
234f motor kan man sse att veven är smidd genom att titta på
sömmen på motvikterna smal söm gjuten vev ,bred söm smidd
vev, Jag har volvo org,verkstadshandbok,den heter TP31310/1
AVD2(20-22,25-27) B204,234 ,740 1988-19,,,
Gemensamman kännetecken b204 och b234är
Rak fyrcylindrig väskekyld motor
Lutar 20 grader till höger
Cylinderblock i gjutjärn lopp borrar direkt i block
Gjuta kolvar i lättmetall
Vevstakar och vevaxel smidd i stål
cylinderhuvud i lättmetall
Crossflow
Dubbla överliggande kamaxlar
Fyra ventiler per cyl,
Dubbla balansaxlar
Kuggremdrift av kamaxel
B204
cylindervolym 2 liter
Kolvar mindre dia,
ventiler mindre dia,
Balansaxlar mindre svängmassa
GOD JUL HÄLS; FRÅN LACKE TILL ER ALLA!
Sen har jag iofs även sett smidda vevar utan denna smala gjutskarv.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Har en b234 motor här och randen på den veven är ca 2mm bred.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
SPM Billet
Det finns säker lika många åsikter som vevaxlar, Men min effarenhet vid främst sugisar med hög effekt är att både B23;ans vev och B230/2,5L Marin är dåliga alternativ när varvet skall upp och det är ganska höga cylindertryck ! B23,an har gått av vid 2 tillfällen, marinaxeln har vid de flesta tillfällen efter ett tag skakat av sig svänghjulen, oavsett om de har stiftats eller används ARP bultar,
Den vev som fungerat bäst för mig är Parners Billet vev, hård och stark, ger t o m ett annat ljud i motorn
Den vanliga gjutna B230 veven funkar bäst av std vevarna för de ja bygger iaf...
Den vev som fungerat bäst för mig är Parners Billet vev, hård och stark, ger t o m ett annat ljud i motorn
Den vanliga gjutna B230 veven funkar bäst av std vevarna för de ja bygger iaf...
Hej Fredde och alla andra Jag var i dag och syna 234 kontra230Fredde Holmgren skrev:Har en b234 motor här och randen på den veven är ca 2mm bred.
veven med min motorkompis Brage R, Skillnaden var att
230 veven hade en gjutskarv på 1mm och 234 veven var 3,5mm
bred och 230veven var mycke slätare i ytan än 234 det såg ut som
den var blästrad med typ kopparslagg plus att den var slipad längst ut
på varje motvikt det var inte 230veven plus att den hade innstansat
massa siffror som intr 234veven hade,gjutskarven var på ett ställe
ca5mm bred,vi tror faktisk den är smidd kanske med en förfinad
smideverktyg för att spara material som gör att den inte blir lika
bred som typ b20-b21-b23,Vi skulle lägga ut bilder om någon vill
men vi glömde kameran,Jag återkommer sedan.
Häls Lacke