Vevaxlar rödblock

Diskussioner för erfaret folk
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

Kadett4wd skrev:Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.

Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.

Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?
sorry då! svägningar kan man ju förflytta till en viss den som du kanske vet? Ingen rödblocksvev är ju riktigt bra,jämför man med ex vis Bmw då är det stor skillnad i största almänhet.

en balanserad smidd marinvev funkar till 1000hk iaf och varvtal under 9000rpm.
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Formeln:

f=(k/m)^(1/2)

gäller tillexempel för en masslös fjäder från vilken en vikt hänger. D.v.s. om fjäderns styvhet (k) skulle vara 100N/m och massan (m) som hänger från fjädern skulle vara 1kg så blir egenfrekvensen för det systemet kvadratroten ur 100, d.v.s f = 10 Hz.

För en vevaxel blir det givetvis mycket mer omständligt. Eftersom det handlar om torsionssvängningar så talar vi inte om massor utan trögheter. Trögheten beror av massan och geometrin. Ett svänghjul med massan i periferin har stor tröghet. På samma sätt skall vevaxelns motvikter ses som trögheter. Teoretiskt gäller alltså att egenfrekvensen höjs ifall motvikterna avlägsnas. Men då havererar vevaxeln av andra orsaker, genom böjning.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vevaxlar

Inlägg av calle Bengtsson »

Jag vet med 110% säkerhet att marinveven är smidd, sen med 230 gjutena axlar skall man använda svarta svängningsdämapern Volvo orginal att dom går av hursomhelst har inte jag hört, Men Smidda axlar är alltid bätttre bättre Billett vevar till och med , vi får väl göra en storbeställning från Bofors av smides gods :) finns inte många marinvevar kvar
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle inte en ricktig race svängdämpare hjälpa volvo vevaxeln på höga rpm?

ATI gör fina dämpare till många bilar, men jag är inte påläst i vevaxel värden då det nog är det som är det minsta problemet i hela volvo motorn på sånna motorer jag varit med och byggt iallafall.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor okt 04, 2007 9:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

svängdämpare

Inlägg av calle Bengtsson »

jaa jag skulle gärna pröva på en volvo motor , för volvos orginal är lite tråkiga med gjutjärn å vulkat gummi , ska kolla Ati Jens dollarn är billig så bra med grejer från USA

Gummi kan släppa , ganska vanligt på BMW dieslar Nya 4orna
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

hur är det eg med dessa sväningsdämapre.

är inte de anpassade för att dämpa torsionsväningar i en viss frekvens?
och hur vet man vilken det är?
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

*L.R* skrev:hur är det eg med dessa sväningsdämapre.

är inte de anpassade för att dämpa torsionsväningar i en viss frekvens?
och hur vet man vilken det är?
Harmoniska dämpare, de med gummiring alltså, fungerar i sin egenfrekvens. Om du vet järnringens mått och kan komma fram med en uppskattning av gummits styhvet då järnringen vrids så kan man räkna frekvensen med den formeln jag gav tidigare. Järnringens mått är ju enkla, men gummits styvhet är rätt svårt att mäta.

Fluid-dämpare skall teoretiskt fungera genom hela varvtalsområdet.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Intressant inlägg

Inlägg av calle Bengtsson »

intressant tråd... intressant svar där Finnsebbe
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Har aldrig sett nån köra med en fluidampr på en 4:a tror jag? Kan det ge så mkt?

Såg nu att det finns både till honda och mitsubishi.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: 6 bultad b18/20 vev(b30 :?: ) er herdet minst 6(!!!) mm inn i stålet( går inte å ha i svarven) mens 8 butad er bare ca 1-2mm herdet......
for å ta bort egensvingningene, bruker SPM å svetse PÅ :shock: :!: motvikter typ 280 gram for att dom ska holde sier han
KANSJE noen har en vevaxel fra SPM hvor dette er jort( fx den killen med amasonen med 3,0liter b230 som finnes i sverige)( tror det iallefall)
kan noen fremskaffe bildet på dette....
ellers er det vel vanlig å knivdreie AV motviktene lite..... :roll:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

jag tror att både pirre och mathias stenström kör med fluidampr men det kan även vara en vanlig svängdämpare men det kan kanse sura här på forumet svara på som har skruvat åt stenström

Mattz
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

går det att köpa en till 4cyl honda och byta centrum? eller är dom räknade på roterande vikt?

har för mig pirre kör med en solid klump fram
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kan nån förklara på svenska vad denna gör för nytta på en rak 4cyl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar