larsat skrev:Timo lärde oss att man skulle korka hålen mellan
ventillyftarna för att oljan inte skulle rinna ner på veven,
går du över till b20 här från b23? isåfall vet jag inte om det stämmer redigt, korkar man hålen rinner oljan istället ner på kammen och ger bättre smörjning, men det hamnar ju slutligen på veven iaf.
På tal om svängningar i veven gäller det att få svänghjulet så lätt
som möjligt ju tyngre svänghjul ju mera svängningar,Då kolven trycker på och seda tappar kraft då avgas öppnar är överdrivet svänghjulet
på efterkällke sedan hinner den i kapp och sedan för bi ,
jag körde med ett 4,3 kilos svänghjul på b20 turbo, tyckte de var för lätt, fick inget redigt vrid i motorn, den verkade dock väldigt stabil på varv, men saknade ändå bottenkraften som försvann, orkade inte redigt vrida kardan på samma sätt, tycker dock 9-10 kg är för mycke
230vevar som är slät är gjutna,Dom smidda vevarna har en
typ sömm på motvikterna alla 234f motorer har smidd vev,
Andvänder man alustakar blir det mindre svängningar på grund av
att dom blir som en stötdämpare se i top nittro snurrorna.
Den optimala veven han droppformade motvikter!
hur menar du med droppformad? menar du spetsiga i änden så kallad yxvev? eller spetsig åt rotationsrikningen?
borde inte tanken med en vevaxel vara att motvikterna ska väga lika mycket som kolvarna+stakarna?
Hej Larsat vi tar den först frågan oljan rinner ner i hålet i kamkåpan
och där oljepumpdrevet går ner inte på vevstakarna ,det är på
b20 ,Förlåt jag kanske hoppar lite för mycke!
Lätt svänghjul funkar somså så länge den kan öka i varv så ökar den
fortare men går den ner i varv gör den det fortare,Det har inget
med vridet att göra det är samma vrid i motor för det,
Som jag sa så är den optimala formen på motvikterna droppform
trubbig i framkant spetsig på släppsidan,
Jag läste i engine master hade dom testat detta plus att slipa veven blank
på en 350a och fick 19hp till,Angående balanseringen har du droppformad
vev på varje sida om veven tar dom ut varann.
Vänl, Häls, Lacke