Sida 8 av 9

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: tis jul 05, 2016 11:47 pm
av Eldon
Jaha 6 år sedan :)? Många som kört av vevar utan svängningsdämparen?

Tankarna är att bygga dit en vitmotor dämpare
Och kunna få multiribb eller en enkel kl alu skiva utan dämpare.. Trött på hoppande kilremmar över 7500

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: ons jul 06, 2016 5:32 am
av Se88e_K
Jag kör med alu remskiva och varvar 8000. I början hade jag b23 remhjul på min motor. Varit så här i 3år. Aldrig varit något preblem

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: ons jul 06, 2016 9:47 pm
av Erland Cox
Har du den vanliga veven med uppspänningshack eller en GLT, turbo vev utan hack?

Erland

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: ons jul 06, 2016 10:00 pm
av Eldon
Faktiskt dålig koll har inte tittat så noga. veven har legat i maskinen ett bra tag. men standard b234f vev är det iallfall

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: tis jul 12, 2016 10:48 pm
av Erland Cox
Då är det en gjuten nyare 230 vev och dom verkar hålla för det mesta.

Erland

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: tor jul 14, 2016 5:47 pm
av Jens Gustavsson
ja de går aldrig av förutom en värkar det? :)

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: fre jul 15, 2016 7:54 am
av Jonas Enderlein
Två, för jag vet en som kör drifting ca 650hk den gick av vid 4ans cyl.

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: fre jul 15, 2016 8:43 am
av Matti johansson
Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: fre jul 15, 2016 2:16 pm
av Pacman
Får man tro folkracefolket som excenterslipar sina B21/23-vevar med hack och kör med dem som de är så håller det ändå tydligen.
Är kanske mest när man kör turbo som det spelar roll.

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: fre jul 15, 2016 6:52 pm
av Jonas Enderlein
Matti johansson skrev:Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Han åkte på varvstopp, det hände direkt när varvstoppet gick in.

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: mån aug 01, 2016 3:10 am
av Modigh
Jag körde av min vevaxel, okänd orsak. Nyare gjuten b230, utan svängningsdämpare.
Hela vevpartiet balanserat, max varv 7000rpm. Gick av vid en omkörning, tror ej jag varvstoppade.
473whp i Mustang Dyno.
Måste varit något måndags exemplar.. Har lagt upp bild någonstans här tidigare.

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: mån aug 01, 2016 8:19 am
av Jens Gustavsson
Pacman skrev:Får man tro folkracefolket som excenterslipar sina B21/23-vevar med hack och kör med dem som de är så håller det ändå tydligen.
Är kanske mest när man kör turbo som det spelar roll.
jag kör en sån exenter slipad B20/B21/B23 vev med hack i min comp B18 den har hållit 3 år nu och har varv stopp på 9000rpm och som mest 3 bar. väldigt fint slipad av UMR med stora fina radier och rak och fin samt jag minskar slaget istället för att öka. B230 tapp.

mvh jens

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: mån aug 01, 2016 1:04 pm
av Matti johansson
Jonas Enderlein skrev:
Matti johansson skrev:Jonas, åkte han med respons? Eller i varvstopp?


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Han åkte på varvstopp, det hände direkt när varvstoppet gick in.
Då är ju orsaken där!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: mån aug 01, 2016 2:35 pm
av Jens Gustavsson
jo det blir väldigt våldsamt då man har varvstop eller olika typer av "bygga ladd i starten" system.

en av de ändå fördelarna med automat där man aldrig behöver stressa motorn på de sätten.

mvh jens

Re: Vevaxlar rödblock

Postat: mån aug 01, 2016 11:45 pm
av Erland Cox
Samma om man ligger på nästan samma varv en längre tid.
De jag vet som gått av har varit i långloppsbilar.
Håller ungefär 30 timmar.
B21-B23 med hack som är excenterslipade.

Erland