Mitsubishis 4G63-motor

Diskussioner för erfaret folk
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Jag kan mäta ventilerna på min 7bults topp

Du kör lätt 700hk utan betong
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

youask skrev: Du kör lätt 700hk utan betong
Jo men det gör jag ju i mitt obetongade volvo-block också.. Skulle va kul o veta hur tjocka cylinderväggar blocken har.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Galant turbo skrev:Du kan väl be någon att svetsa igen det om du inte har egen svets, eller gänga upp det och skruva i en plugg.
Ok, jag tänkte så man inte behöver isär med motorn och plugga något inuti. Tackar!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

phredde skrev:
youask skrev: Du kör lätt 700hk utan betong
Jo men det gör jag ju i mitt obetongade volvo-block också.. Skulle va kul o veta hur tjocka cylinderväggar blocken har.
jo det är ju offtast där begränsningen ligger till slut.

de har 83mm borr std och de flästa värstig kolvar värkar va 85-86mm och då borde det va ganska bra med gods??
nms
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis nov 28, 2006 5:04 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av nms »

Dessa har också lite lull-lull för Mitsubishi (och andra märken):
http://www.importperformanceparts.net/
http://www.crower.com/

Vet dock inte hur priserna ligger i förhållande till andra leverantörer.
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Jens Gustavsson skrev: jo det är ju offtast där begränsningen ligger till slut.

de har 83mm borr std och de flästa värstig kolvar verkar va 85-86mm och då borde det va ganska bra med gods??
Standard är 85mm borr och 87mm slag. Smidda kolvar finns som 85, 85,5 och 86mm. Kanske större också men sånna har jag inte sett.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Galant turbo skrev:
Jens Gustavsson skrev: jo det är ju offtast där begränsningen ligger till slut.

de har 83mm borr std och de flästa värstig kolvar verkar va 85-86mm och då borde det va ganska bra med gods??
Standard är 85mm borr och 87mm slag. Smidda kolvar finns som 85, 85,5 och 86mm. Kanske större också men sånna har jag inte sett.
oj jag såg nog fel :doh:

vad var det för ventilstorlekar?
Användarvisningsbild
MathiasLBR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:46 pm
Ort: Skepplanda

Inlägg av MathiasLBR »

Hej!

Ventilerna är 34mm in och 30.5mm ut.

Hittade en bild på min bottendel:

Bild

Vet inte om jag har någon bild utan packning på.
/Mathias
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Verkar finnas potential i dessa motorer, fina flödessiffror på topparna.

Vad är det för ventilskaftsdiameter?
Användarvisningsbild
MathiasLBR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:46 pm
Ort: Skepplanda

Inlägg av MathiasLBR »

Gustav N skrev:
Vad är det för ventilskaftsdiameter?
6,5 mm skall det vara. :thumbright:
/Mathias
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Jag har numera både en orginal evo2 topp ligger och en big-port 6 bult topp. Om nån med flödesbänk och bra portar-skillz vill ha prova och se vad det går och få ut så hör av er.

Har även lite olika kammar
Isf är tanken och köra med den toppen nästa år då jag kör helt oportat nu.
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Inlägg av Hewran »

Jag har en maxportad evo topp, 1mm överdimensions ventiler, hårdare ventilfjädrar och titanretainers. Sitter på min evo3.

Skulle kunna plockas av och flödas lite senare om det finns intresse.

Har dock problem med hög avgastemp. 90km/h nästan noll gas ~3000rpm 720 grader ungefär. Och det är med originalbox.

Har felsökt massor, bytt delar men kommer inte på vad det kan vara för problem. Har även provat att köra med mitt Haltech E8 utan framgång.

Skulle kunna vara mottryck, för besiktningssystem (orig avgas med kat) har suttit på hela tiden sen den plockades ihop med den nya smidda botten och allt i vintras.

/O
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Galant turbo skrev:Jag har tappat bort en topp i verkstaden verkar det som, dags att städa igen... Jag har iaf en sönderplanad topp som man kan offra för vetenskapen :)

]
du har inte en cylinder över du kan skicka till mig an gen 1 toppen?
Fred
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör mar 03, 2007 9:05 pm

Inlägg av Fred »

Jens Gustavsson skrev:
Galant turbo skrev:Jag har tappat bort en topp i verkstaden verkar det som, dags att städa igen... Jag har iaf en sönderplanad topp som man kan offra för vetenskapen :)

]
du har inte en cylinder över du kan skicka till mig an gen 1 toppen?
Som sagt youask har en gen 1 också liggandes. Jag har även en skrotad gen 2 topp jag kan såga i bitar och skicka om du vill. Skiljer inte mycket mellan dem bara att gen 1 är bra mycket större på insug.

Kan för övrigt fylla i tråden angående blocken, en motor jag skruvat ihop med sista överdimensionen på kolvar (86mm) håller utan några problem med 591hk och 697nm på alla fyra hjulen i varje fall.
Skriv svar