kolvbult skrev:Hej , jag byggde några ford pintomotorer på 1990 talet , då var det mycket snack om att dom gick bättre med långa stakar , så vi provade ,men som sagt var, även en kortare kolv monterades, det blev märkbar skillnad , bromsades aldrig men varvade ut betydligt bättre .lång stake anses vara bra om insugningskanalen flödar för lite .
Hej Bulten, interessant diskussion här och just vad det gäller Pinton jag levererade för ett par år sen stakar o kolvar till en kompis dörborta som höll på att friska upp Pinton i sin escort rallybil...
Dome som jag skicdae var 139mm c-c o 22mm kolvbult..Standard pinto kanske du kommer ihåg är 126,5mm så mina var 12,5mm längre... OEM r/s var typisk Ford 1,64 som dom verkar älska..
Nya r/s blev 1.80..Bättre men..
Det stösta skillnad blev att dom nya kolv hade komp höjden av 29,1mm mot orginalens 41,6mm
och kolv vikten gick ner till circa 300g..en minskning på cirka 290g..
Och inte bara 290g utan 290g av fram o återgåande vikt eller reciprocating weight----som är det värsta sorten vikt...
Enlight rapporten motorn var ''fantastisk''..och sist jag kollade han vann klassen sista rally.
Ingen har snackat om kraftiga reducering av reciprocating vikt..
I Volvo B23T rödmotor men den äckliga 46mm komp hjöden och 145mm c+c stakar minskningen är över 425g per cylindern...
R/S går till 2:1 och man stressar veven mindre, det skakar mindre, motrn är rappare..
men ingen tycks vara intereserad.....
ja ä storligen förvirra.