Saab 16v toppar (bilder på isärsågad topp, flöden mm.)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Saab 16v toppar (bilder på isärsågad topp, flöden mm.)

Inlägg av Gustav N »

Tänkte lägga upp lite bilder och info om Saabs 16v lock. De gäller den sk. ”korttoppen”, som sitter i Saab 900/9000 årsm. 94-98 och har 7mm ventilskaft. Även kallad T5 topp.
9-3/9-5 topparna kallas för T7 och har 5mm ventilskaft, alla toppar från -94 har 33/29mm ventiler (längd 108mm) och är helt lika 2,0 som 2,3. Toppar fram till -93 har dock 32/29 ventiler och helt andra insugskanaler. Tryckarna är 33mm och hydrauliska.

Här kommer rykande färska bilder på en orörd topp ifrån -96.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En helt standard T5 topp flödar 222,5cfm på insug och 192,4cfm på avgas vid 10mm lyft.

Med lite lätt putsning under sätet och tillsnyggning av innerradien ökar flödet till 235cfm vid 10mm på insug, med standard ventiler och säten.

På avgas efter ett lite större portningsarbete ökar flödet till 219cfm vid 10mm och 222cfm vid 12mm med en kanalarea på 0,82, detta också med standard ventil och säte.

Topparna brukar förstärkas emellan cylindrarna vid lite högre effektuttag, då toppen kan ha en tendens att "lyfta" vid höga förbränningstryck.

Bild

Bild

Lånade en bild som visar hur de brukar se ut.
Bild

Tryckarbrunnarna måste slipas ur något i överkant för att köra med kammar med mer lyft än 10,4-11mm, de är lite beroende på gjutning.

Vassaste org. kammarna återfinns i Saab 9000t16 86-88 utan kat och alla 900 t16 86-93. De har 252 duration på insug och 254 på avgas.

Lyftet är 8,65 på i sort sett alla org. kammar med undantag på 84-85 topparna som hade varannan nock på insug med 2mm lägre lyft!

T7 motorer har snällare kammar med 228-230 i duration och 8-8,3mm i lyft, men de sägs att de topparna flödar något bättre. De uppgifter jag sett är dock magra 3cfm på insug.

/Gustav
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fina data och bilder gustav :thumbright:

det såg ut att va bra med alu i canalerna för portning :wink:
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Jens Gustavsson skrev:fina data och bilder gustav :thumbright:

det såg ut att va bra med alu i canalerna för portning :wink:
Jo de finns gott om gods helt klart. Synd bara att de flesta Saabtrimmarna är så hemlighetsfulla, finns inga flödesuppgifter från andra att tillgå och flera jag pratat med flödar aldrig ens topparna. De säger att de som fungerar i flödesbänk inte fungerar i maskin och tvärtom. Kan hålla med om till viss del att kanalarea och totala systemflödet är viktigt men flödar inte toppen suger väl hela dynamiken ändå?

Har iaf plastat upp och höjt en kanal för test, blev ivrig när jag såg Tommys topp. Ska göra några fler olika portningar som vi skulle fått provflöda sen oxå.

Vore roligt om nån kunnig i ämnet ville kommentera kanalernas utformning mm.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vilka tråkiga vattenkanaler det var över kanalerna.

Tycker kanalerna ligger lite väl mycket. alltså 90grader mot toppens långsida och jäms med däckplanet.
skulle vilja få upp dom mer än det går pga vattenkanalerna.

Men den toppen skulle nog gilla perversa lyft och så portar man kanalen så att luften går förbi bventilen istället för på tallriken.
Det är nog en jobbig portning skulle jag tro.

Kanske så man får montera vippor med så man får lyft på 15mm och uppåt hehe.
Bara en parantes. skall kolla bilderna mer sen och se om jag kan komma med mer kommentarer
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Jo jag håller med, speciellt på insug skulle jag vilja höjja kanalen ordentligt. Har portat en topp tidigare som jag är väldigt nära vattenkanalen på, har plastat upp kanalen i botten på den så de blir intressant att se vad de ger.

Sen är innerradien oxå lite väl tunn, kan vara den som ställer till det oxå.

Under sätena är förövrigt diametern 29mm.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kollat lite mer på bilderna och det är väll att göra så som du säger på insug att plasta upp den.

Svårt att skilja på in och ut på vissa bilder jag då jag inte har grejat med saab så mycket.

men avgas skulle man ju kunna sätta en kil i eller om du kan flytta ventilen lite och samtidigt montera en större ventil.
Då kan man ju göra om innerradien bra mycket strax under ventilen.

Men det är mycket jobb och jag är osäker på om det verkligen ger så mycket för det jobbet.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

Hej Gustav, fina tydliga bilder och roligt att se lite saabtoppar här på forumet också :)

Brukar tyvärr hända att folk portar hål mot vattenkanalen ovanför kanalen, räcker väl med att man lyfter kanalen så hålet för spridarna försvinner så är det lövtunt mot kylkanalen.

Hur står det till med de äldre långtopparna, har de vattenkanaler på samma ställe tror du? Man skulle ju tro att alla lider av samma men man vet ju aldrig, T7 har ju kanalen lite högre original så dom kanske är ett bättre utgångsläge. Ventiler går ju att byta hursomhelst.

Roligt att se ifall dom som har nött ut fler slipstift än man själv har några nyttiga tips att komma med :)

Mvh Kenneth
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Ken-1 skrev:Hej Gustav, fina tydliga bilder och roligt att se lite saabtoppar här på forumet också :)

Brukar tyvärr hända att folk portar hål mot vattenkanalen ovanför kanalen, räcker väl med att man lyfter kanalen så hålet för spridarna försvinner så är det lövtunt mot kylkanalen.

Hur står det till med de äldre långtopparna, har de vattenkanaler på samma ställe tror du? Man skulle ju tro att alla lider av samma men man vet ju aldrig, T7 har ju kanalen lite högre original så dom kanske är ett bättre utgångsläge. Ventiler går ju att byta hursomhelst.

Roligt att se ifall dom som har nött ut fler slipstift än man själv har några nyttiga tips att komma med :)

Mvh Kenneth
Hej Kenneth
Tack, jo de är roligt att de finns fler Saab intresserade, är ju trots allt en väldigt vanlig bil att trimma.

Jag har en topp som jag höjt ungefär i lika höjd som spridaruttagen, på den har jag inte kommit in på vattenkanalen men de bör vara bra nära.
Jens gav som förslag att ev. svetsa igen den och höjja hela kanalen om man vill göra en fullracetopp.

Jag har inte sågat isär någon långtopp, men de vore väldigt intressant att leka lite med dem oxå. De har en liten annan innerradie så de vore väldigt lärorikt att porta och flöda en sådan topp oxå.

Provflödade en plastad kanal ikväll, hade ingen seriös tratt runt kanalen men flödet var upp och vände på ca 248cfm innan leran ville sugas in i kanalen. Dock var ingångsarean rätt liten på den kanalen, skulle gissa på att diametern motsvarar en org kanal, och de är 39,5mm.

Däremot flödade jag en helt standard kanal med moddade org ventiler, slipade om dem så de blev betydligt plattare vid hatten. Det ökade flödet till 232cfm vid 10mm :thumbright:
Så man kan med detta säga att org ventilerna suger..

/Gustav
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Gjorde ett test på en insugskanal. Osvetsad kanal, 33mm org ventil med bättre vinkel på hatten. Kanalarea under sätet 0,85x ventildim. Ingångshål omräknat till runt rör på ca 41mm.
Flöde 256cfm vid 12mm så nu börjar de gå åt rätt håll.

Men med ett lätt portat 9000 2,3t insug på flödade skrotet bara 216cfm :shock: Testade för skojs skull förgasaranläggningen oxå, 190cfm..

Insuget löst flödade cirka 240cfm, runners är 115mm långa och ca 42-43mm mot plenumet och svänger inte alltför mycket. Nu frågan till er experter, hur många % flödesförsämring tycker ni är rimligt med insuget på?

Tog en kul bild!
Saab 16v vs Volvo 16v. Bilden talar sitt tydliga språk.
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det är ju lite skillnad:)
Men kan det vara så med saab som det är med 850.
Tror Mats ivarsson sa nått i stil med att motorerna fick inte vara för höga för att dom skulle skjuvas nedåt och under bilen vid eventuell krock.
Båda sitter ju på bredden och har säkert samma tanke med krocksäkerhet.

Då fick man dra ner kanalerna för att få en topp som stjäl mindre med utrymme, och så tror jag det hade nått att göra med bränsleförbrukning, men osäker på det. Tänker på swirl turbulens och allt vaddethetereffekten.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Tommy Luhr skrev:ja det är ju lite skillnad:)
Men kan det vara så med saab som det är med 850.
Tror Mats ivarsson sa nått i stil med att motorerna fick inte vara för höga för att dom skulle skjuvas nedåt och under bilen vid eventuell krock.
Båda sitter ju på bredden och har säkert samma tanke med krocksäkerhet.

Då fick man dra ner kanalerna för att få en topp som stjäl mindre med utrymme, och så tror jag det hade nått att göra med bränsleförbrukning, men osäker på det. Tänker på swirl turbulens och allt vaddethetereffekten.
Ja du bra fråga varför de gjort sådär, är nog många olika saker som vägt in utformandet. Men sen så tror jag inte Saab hade tankarna på någon räsermotor när denna var i planeringsstadiet som tex. Mercedes 16v hade.

Ingen som kan reda ut de här med vad som kan menas med ett bra och ett dåligt insug? Vinklar, areor, flöde, trattar mm.
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 04, 2006 11:04 am
Ort: Torsby

Inlägg av flinty »

Gustav N skrev:
Ken-1 skrev:Hej Gustav, fina tydliga bilder och roligt att se lite saabtoppar här på forumet också

Brukar tyvärr hända att folk portar hål mot vattenkanalen ovanför kanalen, räcker väl med att man lyfter kanalen så hålet för spridarna försvinner så är det lövtunt mot kylkanalen.
Hur står det till med de äldre långtopparna, har de vattenkanaler på samma ställe tror du?


Jag har inte sågat isär någon långtopp, men de vore väldigt intressant att leka lite med dem oxå. De har en liten annan innerradie så de vore väldigt lärorikt att porta och flöda en sådan topp oxå.

/Gustav
Kan lägga upp en bild på min långtopp som kommer från en 9000 2,0 turbo -86. Så här såg det ut när jag började fila upp, höjde kanalen lite som jag tyckte "såg bra ut" typ. Ser lite ut som Musse Pigg i figur :hihi: svetsade sedan upp kanalen i botten, ska se om jag finner nån bild på det med.

Bild

Den fick nya ventiler också, men tyvärr så blev den aldrig flödestestad, mycket dumt nu i efterhand med tanke på att jag bor ca två mil från Halvarsson Racing.
8,854 201m Volvo 340


-"DEN knappen...e fanimig RESPEKT!"-

Så...nu vet ni det!
Heter inte launch...heter RESPEKT knapp... (citat 2,3-16)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Flinty:
Ser att du filat lite, men så stor skillnad mot original är det väll ändå inte?

hmm!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 04, 2006 11:04 am
Ort: Torsby

Inlägg av flinty »

Tommy Luhr skrev:Flinty:
Ser att du filat lite, men så stor skillnad mot original är det väll ändå inte?

hmm!
eh, ja jo, nu när du säger det så :oops:
I slutändan blev det en höjning av kanalen av ca 10mm. Hehe, det hörde nog till allmän motorteknik det, dumstrut på för mig.
8,854 201m Volvo 340


-"DEN knappen...e fanimig RESPEKT!"-

Så...nu vet ni det!
Heter inte launch...heter RESPEKT knapp... (citat 2,3-16)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nej inte mening att klanak ner men jag tyckte mig inte se så mycket gjort:)

Bilden kan ju ljuga
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar