christer j Suzuki Hayabusa motor (700+ hp)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

christer j Suzuki Hayabusa motor (700+ hp)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag gör en ny tråd om den fräna turbo Suzuki Hayabusa motorn.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån dec 03, 2007 9:40 am, redigerad totalt 4 gång.
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Hej och tack, jovisst är det jag som busa motorn.
Ang oljud i 4v toppar så det ända jag kommer på så är det väl mest
i toppar med relativt "liten" port area som tutar lite. I tex kolfiber PV´ns
eller Hammarströms M3 topp som jag har gjort så väste det bara gött..
hehe, men kompisen Matte Bohlin`s sugmotor toppar (grymt bra flås
i hans motorer) som är portade efter andra kriterier (hög gashastighet)
så fick man gå ur rummet utan hörselkåpor.
Busa motorn som du såg hos mcx vann ju dynotävlingen i USA 2005
med 701 hk på slangen, vi bromsade 717hk dan innan hos kompisen.
Den skickades hit, och jag har nu byggt en ny motor med inte mycket
gemensamt med den gamla. Det är nästan lättare om ni frågar om
specifika detaljer för annars vet jag knappt var jag ska börja eller sluta
då jag velat med dom flesta detaljer på motorn.
Jag försöker lägga upp några bilder på topp och hela motorn.

Pitebo:
Ja det var fint att ni kunde testa i eran SF600 bänk då jag ville få
det korrelerat mot kompisens flödesbänk.
Planen var ju att bänka för längesedan men en brunnen Motec burk
och alldeles för mycket jobb för andra har fördröjt det hela milt uttryckt!

Hela motorn
Bild

Billett plenum med rullspjäll o annat krims krams.
Bild

Undersida av spjällen
Bild

Billett tratt på hemgjord S400 med billet 74,5mm ind hjul
Bild

DLC coatade standardtryckare och pluggade frostpluggar och lite andra
hemlisar..
Bild

Förbränningsrum med DLC coatade titanventiler på ins (35mm) och
inconel avg 30,5mm
Bild

Förbränningsrum utan ventiler i
Bild

topp på flödesbänken
Bild

Dom koniska rullspjällen i delar och innan eloxering
Bild

Sista bilden för nu, ett billett hjul med 80,5mm ind gjort för mycket
höga laddtryck ,över 4bar relativt
Bild

MVH/Christer
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

bling bling, pimp my busamotor :shock: nej allvarligt ser det ju galet trevligt ju, förstår om det inte blir bromsa av, den passar ju utmärkt som prydnad i finrummet också ju!

Hoppas att det lugnar sig med kundjobb så du kommer upp till skogarna och gasar lite i bänken snart!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christer J skrev: Det är nästan lättare om ni frågar om
specifika detaljer för annars vet jag knappt var jag ska börja eller sluta
då jag velat med dom flesta detaljer på motorn.
:hihi: ja förstår det, den ser igenomarbetad ut :thumbright:

jag vet inte vart jag ska börja ställa frågor heller? :)

men om vi börjar med toppen som jag förstår det ligger nåra timmar på, (vill veta mer om turbosystemet sen också) så skulle det va kul att veta ungefär vad den flöda och ungefär vad det är för aria eller dim på insugnings canalen och insuget?

är kammarna mycket vassare än orginal?


du sa att det är 35x 30.5 ventiler det är ganska mycke större än standard?


vilket rpm område ska den gå på?

borr och slag?

en liknande sugmotor med högre kompa och annat grenrör vad skulle en sån bromsa tro? 170hk standard eller?
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Förlåt att jag kladda ner din andra tråd och tack för att du skapade ny
tråd! Ordning på trådarna här.
Flöde ,har inte papprena här men tittade nyss på dom.
In: 288cfm vid 28" vatten 12mm (standardtopp = ca220cfm)
Ut: 196cfm vid 28" vatten 11mm (standardtopp = ca150cfm)
Att det inte blev mer på insug beror till störst del på att det inte går att
göra kanalen med full tvärsnittsarea hela vägen. Den är trång strax före
styrningen men det går inte att ta mer för då hamnar man i fjäderbrunnen
och neråt i vattenkanalen. Den är ca 24x29mmdär men i D-form.
Det finns inte lika mycket gods till övers i mc topp som i en bil topp.
Tratten är ca 65mm (har jag för mig) konar ner till 58mm ,sedan konar
spjället ner från 58mm till 43mm (ska hålla samma vinkel till porten).
Tungan i porten nerkortad från ca 75mm till 32mm (från säte-uppströms)
annars hade porten blivit annu trängre.
Org ventiler är 33mm in och 27,5mm ut.
Kammarna är custom Megacycle:
In: knappt 12mm lyft 260 vid 1mm org= 8,85mm 240* vid 1mm
Ut: knappt 11mm lyft 265* vid 1mm org= 7,25mm 220* vid 1mm
Effektivt varvtals område är ca 8500-13000rpm
Borr-slag = 81-63mm (org)
Ja org vevaxel effekt är väl ca 175hk (som dom specar den till),
kompisens liknande (men det skiljer lite i upplägget) 1397cc motorer
bromsar ca 270hk på veven.
/CHrister
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Hur blev det med insugskanalen christer, plastade du upp golvet efter att vi testade sist eller?

Minns att vi konstaterade att cylinderväggen begränsade flödet en del, man det kanske blir för lite packningsyta om man går upp i borr? hur som helst så sitter nog inte begänsningen i toppen har jag en känsla av...

en annan sak jag vart nyfiken på är vart du tänker ta ut effekten? blir det genom std-lådan igen eller löser du det på annat sätt? Direkt på veven går väl inte pga varvtalet?
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turbo uffe »

Halloj!

Grym maskin det där! :shock:

Vilket bränsle går den på?

Kombinationen titan insug och inconel på avgas, håller det med titan på insug?
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Pitebo ,nej jag plastade faktiskt inte upp kortradien då det inte gav
speciellt mycket ,inte över 7-8mm lyft ialla fall.
Ja borret begränsar flödet till ca 271 cfm max, men jag har notchat ur
fodrena så mycket jag vågade, så jag hoppas att det hämtar tillbaka
en del. Men det nog inte toppen som är nyckelfiguren i denna kombination
som du säger. Ja det blir utgående axel igen, det blir för krångligt med
direkt på veven. Lådan såg faktiskt helt ok ut efter alla äventyr här
hemma och i USA, jag uppskattar att den gått över 300 pull i bänk
sammanlagt. Det blir mycket snällare belastning i motorbänk (superflow)
jämfört med chassiedyno eller strippen eftersom det inte finns nån kedja
som drar utgående axel bakåt. Lådan är lite uppdaterad dock, med
keramiska kullager och grövre billett utgående axel.

Turbo uffe,
Det var tänkt att den skulle köras på VP import soppa eftersom den
skulle tillbaka till USA ,men nu vet jag inte riktigt.
Titan funkar bra på insug.
/Christer
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:11 pm
Ort: Ekerö

Inlägg av M3 JONAS »

Hur mycket måste man ladda på busamotorn för att få ut den effekten?
Kör ni med originalkolvar?
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

2,3bar hos mcx gav 685hk på utgående axel
2,7bar hos nlr gav 717hk på hjulet
Sedan var nog kompressorn slut.
Jag bifogar en liten film från körningen i USA då den gav 701hk,
ljudet släpar lite tyvärr. Den laddar senare på rulle jämfört med på vägen.
kolla kedjan ..hehe
Bild

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:hihi: kedjan såg ut som ett gummiband på full gas :shock:

du har inte funderat på ett 15mm tjockt kedje skydd?

att det går att få ned 700hk via däcket, ni spänner ned hojen en del?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

underbart.. :twisted: BildBildBildBildBild
..inspirerande!
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

Nä dra mig baklänges... Det var det Coolaste jag sett denna månad :thumbright:
NBR
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turbo uffe »

Christer,

Hur fin är skillnaden emellan skrot-rostfri/inconell på avgassidan? Varför inconel å inte rostfri?

Om,ifall.... att maskinen kommer att köras på mettis, hur mycket tror ni att hp. kommer att höjas? Med eller utan IC?
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Jens,
jo kedjeskydd är nog en bra investering! Spänna ner en hoj är lättare
än med en bil, hojen är smalare och man kan spänna mer rakt ner.
Det är därför det inte är några kåpor på den i filmen. Man börjar med att
spänna ner fram nästan tills gaffeln bottnar, annars skjuter den fram
vid mycket vrid och komprimerar gaffeln. Sedan spänner man bak,
4 spännband, 2 i bakramen rakt ner för tryck på hjulet, sedan 2 i swingen
för att hålla den på plats. Man ställer hjulet ca 5 cm bakom centrum på
rullen för att den kommer att skjuta fram lite ändå, och då kör hjulet in
i en "uppförsbacke" och ökar trycket ännu mer.Vidare rullar man upp
hojen med kanske 1,5bar i däcket och efter man är klar med alla spänn-
band osv så fyller man till 3bar...hehe Allt detta skapar tyvärren hel del
friktion, så vi tappar ju en del uppmätt effekt på detta ,men vad ska man
göra?

Turbo uffe.
Det går nog fint med rostfria ventiler också, jag använder det på dom
flesta motorerna, men det ska väl helst vara lite bättre varianter.
Det finns inga färdiga 30.5mm avgasventiler till busan så jag köpte
"blanks" och svarva till och då la jag till det lilla för att få inconel.
Vissa har haft bekymmer med rostfria avgasventiler (dock inte jag) .
En busa som ger ca 550-560hk på bensin ger ca 620-640hk på mettis
med likadan motorsetup. Det är utan laddis i båda fallen.
/Christer
Skriv svar