christer j Suzuki Hayabusa motor (700+ hp)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
christer j Suzuki Hayabusa motor (700+ hp)
jag gör en ny tråd om den fräna turbo Suzuki Hayabusa motorn.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån dec 03, 2007 9:40 am, redigerad totalt 4 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Hej och tack, jovisst är det jag som busa motorn.
Ang oljud i 4v toppar så det ända jag kommer på så är det väl mest
i toppar med relativt "liten" port area som tutar lite. I tex kolfiber PV´ns
eller Hammarströms M3 topp som jag har gjort så väste det bara gött..
hehe, men kompisen Matte Bohlin`s sugmotor toppar (grymt bra flås
i hans motorer) som är portade efter andra kriterier (hög gashastighet)
så fick man gå ur rummet utan hörselkåpor.
Busa motorn som du såg hos mcx vann ju dynotävlingen i USA 2005
med 701 hk på slangen, vi bromsade 717hk dan innan hos kompisen.
Den skickades hit, och jag har nu byggt en ny motor med inte mycket
gemensamt med den gamla. Det är nästan lättare om ni frågar om
specifika detaljer för annars vet jag knappt var jag ska börja eller sluta
då jag velat med dom flesta detaljer på motorn.
Jag försöker lägga upp några bilder på topp och hela motorn.
Pitebo:
Ja det var fint att ni kunde testa i eran SF600 bänk då jag ville få
det korrelerat mot kompisens flödesbänk.
Planen var ju att bänka för längesedan men en brunnen Motec burk
och alldeles för mycket jobb för andra har fördröjt det hela milt uttryckt!
Hela motorn
Billett plenum med rullspjäll o annat krims krams.
Undersida av spjällen
Billett tratt på hemgjord S400 med billet 74,5mm ind hjul
DLC coatade standardtryckare och pluggade frostpluggar och lite andra
hemlisar..
Förbränningsrum med DLC coatade titanventiler på ins (35mm) och
inconel avg 30,5mm
Förbränningsrum utan ventiler i
topp på flödesbänken
Dom koniska rullspjällen i delar och innan eloxering
Sista bilden för nu, ett billett hjul med 80,5mm ind gjort för mycket
höga laddtryck ,över 4bar relativt
MVH/Christer
Ang oljud i 4v toppar så det ända jag kommer på så är det väl mest
i toppar med relativt "liten" port area som tutar lite. I tex kolfiber PV´ns
eller Hammarströms M3 topp som jag har gjort så väste det bara gött..
hehe, men kompisen Matte Bohlin`s sugmotor toppar (grymt bra flås
i hans motorer) som är portade efter andra kriterier (hög gashastighet)
så fick man gå ur rummet utan hörselkåpor.
Busa motorn som du såg hos mcx vann ju dynotävlingen i USA 2005
med 701 hk på slangen, vi bromsade 717hk dan innan hos kompisen.
Den skickades hit, och jag har nu byggt en ny motor med inte mycket
gemensamt med den gamla. Det är nästan lättare om ni frågar om
specifika detaljer för annars vet jag knappt var jag ska börja eller sluta
då jag velat med dom flesta detaljer på motorn.
Jag försöker lägga upp några bilder på topp och hela motorn.
Pitebo:
Ja det var fint att ni kunde testa i eran SF600 bänk då jag ville få
det korrelerat mot kompisens flödesbänk.
Planen var ju att bänka för längesedan men en brunnen Motec burk
och alldeles för mycket jobb för andra har fördröjt det hela milt uttryckt!
Hela motorn
Billett plenum med rullspjäll o annat krims krams.
Undersida av spjällen
Billett tratt på hemgjord S400 med billet 74,5mm ind hjul
DLC coatade standardtryckare och pluggade frostpluggar och lite andra
hemlisar..
Förbränningsrum med DLC coatade titanventiler på ins (35mm) och
inconel avg 30,5mm
Förbränningsrum utan ventiler i
topp på flödesbänken
Dom koniska rullspjällen i delar och innan eloxering
Sista bilden för nu, ett billett hjul med 80,5mm ind gjort för mycket
höga laddtryck ,över 4bar relativt
MVH/Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ja förstår det, den ser igenomarbetad utChrister J skrev: Det är nästan lättare om ni frågar om
specifika detaljer för annars vet jag knappt var jag ska börja eller sluta
då jag velat med dom flesta detaljer på motorn.
jag vet inte vart jag ska börja ställa frågor heller?
men om vi börjar med toppen som jag förstår det ligger nåra timmar på, (vill veta mer om turbosystemet sen också) så skulle det va kul att veta ungefär vad den flöda och ungefär vad det är för aria eller dim på insugnings canalen och insuget?
är kammarna mycket vassare än orginal?
du sa att det är 35x 30.5 ventiler det är ganska mycke större än standard?
vilket rpm område ska den gå på?
borr och slag?
en liknande sugmotor med högre kompa och annat grenrör vad skulle en sån bromsa tro? 170hk standard eller?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Förlåt att jag kladda ner din andra tråd och tack för att du skapade ny
tråd! Ordning på trådarna här.
Flöde ,har inte papprena här men tittade nyss på dom.
In: 288cfm vid 28" vatten 12mm (standardtopp = ca220cfm)
Ut: 196cfm vid 28" vatten 11mm (standardtopp = ca150cfm)
Att det inte blev mer på insug beror till störst del på att det inte går att
göra kanalen med full tvärsnittsarea hela vägen. Den är trång strax före
styrningen men det går inte att ta mer för då hamnar man i fjäderbrunnen
och neråt i vattenkanalen. Den är ca 24x29mmdär men i D-form.
Det finns inte lika mycket gods till övers i mc topp som i en bil topp.
Tratten är ca 65mm (har jag för mig) konar ner till 58mm ,sedan konar
spjället ner från 58mm till 43mm (ska hålla samma vinkel till porten).
Tungan i porten nerkortad från ca 75mm till 32mm (från säte-uppströms)
annars hade porten blivit annu trängre.
Org ventiler är 33mm in och 27,5mm ut.
Kammarna är custom Megacycle:
In: knappt 12mm lyft 260 vid 1mm org= 8,85mm 240* vid 1mm
Ut: knappt 11mm lyft 265* vid 1mm org= 7,25mm 220* vid 1mm
Effektivt varvtals område är ca 8500-13000rpm
Borr-slag = 81-63mm (org)
Ja org vevaxel effekt är väl ca 175hk (som dom specar den till),
kompisens liknande (men det skiljer lite i upplägget) 1397cc motorer
bromsar ca 270hk på veven.
/CHrister
tråd! Ordning på trådarna här.
Flöde ,har inte papprena här men tittade nyss på dom.
In: 288cfm vid 28" vatten 12mm (standardtopp = ca220cfm)
Ut: 196cfm vid 28" vatten 11mm (standardtopp = ca150cfm)
Att det inte blev mer på insug beror till störst del på att det inte går att
göra kanalen med full tvärsnittsarea hela vägen. Den är trång strax före
styrningen men det går inte att ta mer för då hamnar man i fjäderbrunnen
och neråt i vattenkanalen. Den är ca 24x29mmdär men i D-form.
Det finns inte lika mycket gods till övers i mc topp som i en bil topp.
Tratten är ca 65mm (har jag för mig) konar ner till 58mm ,sedan konar
spjället ner från 58mm till 43mm (ska hålla samma vinkel till porten).
Tungan i porten nerkortad från ca 75mm till 32mm (från säte-uppströms)
annars hade porten blivit annu trängre.
Org ventiler är 33mm in och 27,5mm ut.
Kammarna är custom Megacycle:
In: knappt 12mm lyft 260 vid 1mm org= 8,85mm 240* vid 1mm
Ut: knappt 11mm lyft 265* vid 1mm org= 7,25mm 220* vid 1mm
Effektivt varvtals område är ca 8500-13000rpm
Borr-slag = 81-63mm (org)
Ja org vevaxel effekt är väl ca 175hk (som dom specar den till),
kompisens liknande (men det skiljer lite i upplägget) 1397cc motorer
bromsar ca 270hk på veven.
/CHrister
Hur blev det med insugskanalen christer, plastade du upp golvet efter att vi testade sist eller?
Minns att vi konstaterade att cylinderväggen begränsade flödet en del, man det kanske blir för lite packningsyta om man går upp i borr? hur som helst så sitter nog inte begänsningen i toppen har jag en känsla av...
en annan sak jag vart nyfiken på är vart du tänker ta ut effekten? blir det genom std-lådan igen eller löser du det på annat sätt? Direkt på veven går väl inte pga varvtalet?
Minns att vi konstaterade att cylinderväggen begränsade flödet en del, man det kanske blir för lite packningsyta om man går upp i borr? hur som helst så sitter nog inte begänsningen i toppen har jag en känsla av...
en annan sak jag vart nyfiken på är vart du tänker ta ut effekten? blir det genom std-lådan igen eller löser du det på annat sätt? Direkt på veven går väl inte pga varvtalet?
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Pitebo ,nej jag plastade faktiskt inte upp kortradien då det inte gav
speciellt mycket ,inte över 7-8mm lyft ialla fall.
Ja borret begränsar flödet till ca 271 cfm max, men jag har notchat ur
fodrena så mycket jag vågade, så jag hoppas att det hämtar tillbaka
en del. Men det nog inte toppen som är nyckelfiguren i denna kombination
som du säger. Ja det blir utgående axel igen, det blir för krångligt med
direkt på veven. Lådan såg faktiskt helt ok ut efter alla äventyr här
hemma och i USA, jag uppskattar att den gått över 300 pull i bänk
sammanlagt. Det blir mycket snällare belastning i motorbänk (superflow)
jämfört med chassiedyno eller strippen eftersom det inte finns nån kedja
som drar utgående axel bakåt. Lådan är lite uppdaterad dock, med
keramiska kullager och grövre billett utgående axel.
Turbo uffe,
Det var tänkt att den skulle köras på VP import soppa eftersom den
skulle tillbaka till USA ,men nu vet jag inte riktigt.
Titan funkar bra på insug.
/Christer
speciellt mycket ,inte över 7-8mm lyft ialla fall.
Ja borret begränsar flödet till ca 271 cfm max, men jag har notchat ur
fodrena så mycket jag vågade, så jag hoppas att det hämtar tillbaka
en del. Men det nog inte toppen som är nyckelfiguren i denna kombination
som du säger. Ja det blir utgående axel igen, det blir för krångligt med
direkt på veven. Lådan såg faktiskt helt ok ut efter alla äventyr här
hemma och i USA, jag uppskattar att den gått över 300 pull i bänk
sammanlagt. Det blir mycket snällare belastning i motorbänk (superflow)
jämfört med chassiedyno eller strippen eftersom det inte finns nån kedja
som drar utgående axel bakåt. Lådan är lite uppdaterad dock, med
keramiska kullager och grövre billett utgående axel.
Turbo uffe,
Det var tänkt att den skulle köras på VP import soppa eftersom den
skulle tillbaka till USA ,men nu vet jag inte riktigt.
Titan funkar bra på insug.
/Christer
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kedjan såg ut som ett gummiband på full gas
du har inte funderat på ett 15mm tjockt kedje skydd?
att det går att få ned 700hk via däcket, ni spänner ned hojen en del?
du har inte funderat på ett 15mm tjockt kedje skydd?
att det går att få ned 700hk via däcket, ni spänner ned hojen en del?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Jens,
jo kedjeskydd är nog en bra investering! Spänna ner en hoj är lättare
än med en bil, hojen är smalare och man kan spänna mer rakt ner.
Det är därför det inte är några kåpor på den i filmen. Man börjar med att
spänna ner fram nästan tills gaffeln bottnar, annars skjuter den fram
vid mycket vrid och komprimerar gaffeln. Sedan spänner man bak,
4 spännband, 2 i bakramen rakt ner för tryck på hjulet, sedan 2 i swingen
för att hålla den på plats. Man ställer hjulet ca 5 cm bakom centrum på
rullen för att den kommer att skjuta fram lite ändå, och då kör hjulet in
i en "uppförsbacke" och ökar trycket ännu mer.Vidare rullar man upp
hojen med kanske 1,5bar i däcket och efter man är klar med alla spänn-
band osv så fyller man till 3bar...hehe Allt detta skapar tyvärren hel del
friktion, så vi tappar ju en del uppmätt effekt på detta ,men vad ska man
göra?
Turbo uffe.
Det går nog fint med rostfria ventiler också, jag använder det på dom
flesta motorerna, men det ska väl helst vara lite bättre varianter.
Det finns inga färdiga 30.5mm avgasventiler till busan så jag köpte
"blanks" och svarva till och då la jag till det lilla för att få inconel.
Vissa har haft bekymmer med rostfria avgasventiler (dock inte jag) .
En busa som ger ca 550-560hk på bensin ger ca 620-640hk på mettis
med likadan motorsetup. Det är utan laddis i båda fallen.
/Christer
jo kedjeskydd är nog en bra investering! Spänna ner en hoj är lättare
än med en bil, hojen är smalare och man kan spänna mer rakt ner.
Det är därför det inte är några kåpor på den i filmen. Man börjar med att
spänna ner fram nästan tills gaffeln bottnar, annars skjuter den fram
vid mycket vrid och komprimerar gaffeln. Sedan spänner man bak,
4 spännband, 2 i bakramen rakt ner för tryck på hjulet, sedan 2 i swingen
för att hålla den på plats. Man ställer hjulet ca 5 cm bakom centrum på
rullen för att den kommer att skjuta fram lite ändå, och då kör hjulet in
i en "uppförsbacke" och ökar trycket ännu mer.Vidare rullar man upp
hojen med kanske 1,5bar i däcket och efter man är klar med alla spänn-
band osv så fyller man till 3bar...hehe Allt detta skapar tyvärren hel del
friktion, så vi tappar ju en del uppmätt effekt på detta ,men vad ska man
göra?
Turbo uffe.
Det går nog fint med rostfria ventiler också, jag använder det på dom
flesta motorerna, men det ska väl helst vara lite bättre varianter.
Det finns inga färdiga 30.5mm avgasventiler till busan så jag köpte
"blanks" och svarva till och då la jag till det lilla för att få inconel.
Vissa har haft bekymmer med rostfria avgasventiler (dock inte jag) .
En busa som ger ca 550-560hk på bensin ger ca 620-640hk på mettis
med likadan motorsetup. Det är utan laddis i båda fallen.
/Christer