Det var en riktigt snygg motor.
Mycket fina lösningar och genomtänkt
För att vara lite kuriosa, så såg jag på discovery när ett gäng gjorde en egen motorcykelmotor med ett monoblock och insugningkanalerna raktupp genom ventilkåpan.
Den var dock en sugmotor som skulle ge 200hk eller vad dom sa.
Men den här var en ordentlig best.
Ser ut att vara liten avgasdel på turbon.
Med ett 74,5 hjul kan jag tänka mig att du gärna ser 4siffrig effekt på dyno pappret
Hoppas det går bra i bänken, såg inte ut att vara mycket kvar.
Vad har man en 700hk motorcykelmotor till? verkar ju sitta i ett vanligt gatchassie.
Tommy...kan väl säga såhär..
Christer e dels mkt kunnig,å dels väldigt trevlig.
En del av behållningen vart la i början..när man såg hayan gå iväg på allmän väg,för det vart mkt enhjulande så fort maskin kom till 5000..oavsett växel
Vart la nått sånt i varvtal med de tidiga setupen Christer?
Tommy Luhr skrev:
Men den här var en ordentlig best.
Ser ut att vara liten avgasdel på turbon.
Med ett 74,5 hjul kan jag tänka mig att du gärna ser 4siffrig effekt på dyno pappret
Christer har väl byggt ett par fräna turbos åt Limmet bland annat.
Antar Pastorn också hade en 'NLR' turbo.
Tja det är ett flertal har jag för mig.
Jag väntar med spänning på 'Jezus' eller vad han kallas, på hans Audi.
Där har juh 'moppechrister'(som han visst kallas *S*) portat toppen också.
hur pass mycket flöde 'tjänade' du på att minska delningen?
Opeltopparna jag kör med är lite för trånga att portas mycket.
Och tjänar man en del på att minska delningen för att öka kanalarean är det juh en väg att gå istället.
Tommy Luhr,
Jag känner en som va med där i filmen lite, Ammar Bazzaz från BPD
han har faktiskt tunat lite på hojen. Avgasdelen är inte så liten 0.9 A/R
ganska perfekt för liten högvarvig motor. Det är en 10 bladig S400
turbin med måtten 84/74,5mm, sedan har jag 3 olika kompressorer
71,5/96mm, billett 74,5/102mm, billett 80,5/110mm, samtliga med ett,
(extended tip technology) fast den största kompressorn sitter ihop med
en turbin som är 91/82mm.
Turbon som vi körde hos mcx och i USA var också en S400 84/74,5mm
turbin fast i ett S300 turbin hus, parat med en 68/96mm kompressor
utan ett.
Motorn har varit klar länge mska bara få tillbaks min motec burk så kan
köra. Ja vad ska man ha den till....? Mest för att det var roligt att åka
till USA och tävla med den, men tanken är motorn nu ska hamna i ett
funnybike chassie.
2,3-16,
Ja med 19T turbon och 1,4bar i ladd så hjulade det vad man än gjorde.
Den börja ladda redan vid 3500rpm med 19T laddaren.
Kaddett4wd,
Ja jag har gjort mer än turbosar till Limmet. Håller på med 2 motorer till
han nu (lite av och till). Pastorns har jag inte gjort dock. Men dock
till Andreas Åhlman, Kai med svarta PV´n osv.
Jezus motor håller jag också på med nu, har dragit ut på tiden som allt
annat. Jag önskar jag kunde svara på hur mycket jag tjäna på att korta
ner tungan, men eftersom jag inte flöda före/efter så kan jag inte det.
Busan har stora "grytor" och tight midja kring styrningarna org, så jag
mätte och mätte lite till och kom fram till att det var enda sättet , väl
färdigt så ser det väldigt "rätt" ut.
Jonas Ohlsson,
jo toppen är lagad vid 2:an ,vi sköt packningen där vid ett tidigare test
hos mcx.
/Christer
Intressant, de billet kompressorhjulen, är det något som kommer från borg warner, eller vem tillverkar dem?
Den 74,5 inducier kompressorn, den blir inte stor för turbinen med 74,5 exducier att driva?
Skiljer ju lite i förhållande mot vad som är brukligt här på sävarturbo, skulle vara väldigt intressant att höra mer om vad du kommit fram till i turbovärlden
Kommer la Christer å nyper mig i skägget om jag har fel,men vill minnas att hjulen e design å CAD by NLR å made by KG(grottköping)
CNC e tuffa grejer
Prydliga e dem så det förslår iaf..
"MoppeChrister" e som kanske alla förstår göteborgs humor....hoppas så iaf..(e kanske inte så mkt moppe över en haya direkt..)
crister jag ser att det är lite anorlunda teorier om grenröret, tänkte uppdelningen mellan cylindrar och ingångarna i avgashuset (visst var det dubbla ingångar i avgashuset)?
J björk.
Billett hjulen kommer inte från BW, men baseras till stor del på dom,
jag önskar en viss design/mått och så gör dom.
På hojmotorn känns inte 74,5mm turbinen för liten ihop med 74,5mm
kompressorn. Allt beror på vilken motor turbon hamnar på.
Kan nämna att på Limmets svarta BMW testade jag med en 78mm ind
kompressor (S500) ihop med samma 74,5mm turbin fast med 1,01A/R
turbihus. Den gav ca 1140hk (1000hk på hjulen) med den. På den vita
BMW´n testade jag med en en billett 80,5mm ind kompressor ihop med
en 82mm exd turbin i ett 0,9A/R hus den gav knappa 1100hk (på en
sämre motor) men då gick det mycket snålt ,lambda 1,01. I båda fallen
var det inte turbon som sa stopp, framför allt inte på den vita. I båda
fallen var avgamottrycket i nivå med laddtrycket som mest.
Tommy Luhr,
Hoppas ovanstående kan vara lite info för dig.
Javisst kan jag lägga ut info från bromsningen, har fått lite nytändning nu
så kanske jag kan fått kört av provet.
2,3-16
Naaa ,KG och co har inte 5axlig maskin som krävs för dom här hjulen
men han/dom har gjort mycket annat bra till mig.
Jonka J
Den gav knappa 350hk i ett svårbemästrat men ack så roligt register.
Jens,
Jo det är lite nya tester på gång på grenröret. En kompis har simulerat
(med dyrt program) grenröret och fann att det gav mer toppeffekt med
denna dragningen, störningarna som blir kommer på varvtal som är
ointressanta. När man drar ett äkta twin entry på den tillgängliga platsen
på en hoj så blir inte det inte så snygga böjar in i kollektorn,med nya
dragnigen så hoppas jag det raka skottet in i turbin ska hjälpa till med
uppladdningen. Standard busa har samma dragning faktiskt fast med X
pipa efter motorn, även BMW WTCC kör med det.
/Christer