Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jul 19, 2019 3:06 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 12:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5506
Ort: Arvika
Det var en riktigt snygg motor.
Mycket fina lösningar och genomtänkt :thumbright:

För att vara lite kuriosa, så såg jag på discovery när ett gäng gjorde en egen motorcykelmotor med ett monoblock och insugningkanalerna raktupp genom ventilkåpan.

Den var dock en sugmotor som skulle ge 200hk eller vad dom sa.

Men den här var en ordentlig best.

Ser ut att vara liten avgasdel på turbon.

Med ett 74,5 hjul kan jag tänka mig att du gärna ser 4siffrig effekt på dyno pappret :)

Hoppas det går bra i bänken, såg inte ut att vara mycket kvar.

Vad har man en 700hk motorcykelmotor till? verkar ju sitta i ett vanligt gatchassie.

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 10:55 am 
Offline
Camaro American Muscle
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Inlägg: 859
Ort: Göteborg
Tommy...kan väl säga såhär..
Christer e dels mkt kunnig,å dels väldigt trevlig.

En del av behållningen vart la i början..när man såg hayan gå iväg på allmän väg,för det vart mkt enhjulande så fort maskin kom till 5000..oavsett växel :hihi:

Vart la nått sånt i varvtal med de tidiga setupen Christer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 12:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9407
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tommy Luhr skrev:

Men den här var en ordentlig best.

Ser ut att vara liten avgasdel på turbon.

Med ett 74,5 hjul kan jag tänka mig att du gärna ser 4siffrig effekt på dyno pappret :)



Christer har väl byggt ett par fräna turbos åt Limmet bland annat.
Antar Pastorn också hade en 'NLR' turbo.
Tja det är ett flertal har jag för mig.
Jag väntar med spänning på 'Jezus' eller vad han kallas, på hans Audi.
Där har juh 'moppechrister'(som han visst kallas *S*) portat toppen också.

ska bli kul att se.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 1:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9407
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag sitter och kollar på Hayabusatoppen.

hur pass mycket flöde 'tjänade' du på att minska delningen?
Opeltopparna jag kör med är lite för trånga att portas mycket.
Och tjänar man en del på att minska delningen för att öka kanalarean är det juh en väg att gå istället.

Mvh
Patrick

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 1:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Kan inte säga så mycket annat än imponerande :thumbright:

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 7:59 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing

Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Inlägg: 1928
Ort: Umeå
är toppen lagad på insugsidan vid cylinder 2? eller är det en synvilla?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 9:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Inlägg: 202
Ort: Göteborg
Tommy Luhr,
Jag känner en som va med där i filmen lite, Ammar Bazzaz från BPD
han har faktiskt tunat lite på hojen. Avgasdelen är inte så liten 0.9 A/R
ganska perfekt för liten högvarvig motor. Det är en 10 bladig S400
turbin med måtten 84/74,5mm, sedan har jag 3 olika kompressorer
71,5/96mm, billett 74,5/102mm, billett 80,5/110mm, samtliga med ett,
(extended tip technology) fast den största kompressorn sitter ihop med
en turbin som är 91/82mm.
Turbon som vi körde hos mcx och i USA var också en S400 84/74,5mm
turbin fast i ett S300 turbin hus, parat med en 68/96mm kompressor
utan ett.
Motorn har varit klar länge mska bara få tillbaks min motec burk så kan
köra. Ja vad ska man ha den till....? Mest för att det var roligt att åka
till USA och tävla med den, men tanken är motorn nu ska hamna i ett
funnybike chassie.

2,3-16,
Ja med 19T turbon och 1,4bar i ladd så hjulade det vad man än gjorde.
Den börja ladda redan vid 3500rpm med 19T laddaren.

Kaddett4wd,
Ja jag har gjort mer än turbosar till Limmet. Håller på med 2 motorer till
han nu (lite av och till). Pastorns har jag inte gjort dock. Men dock
till Andreas Åhlman, Kai med svarta PV´n osv.
Jezus motor håller jag också på med nu, har dragit ut på tiden som allt
annat. Jag önskar jag kunde svara på hur mycket jag tjäna på att korta
ner tungan, men eftersom jag inte flöda före/efter så kan jag inte det.
Busan har stora "grytor" och tight midja kring styrningarna org, så jag
mätte och mätte lite till och kom fram till att det var enda sättet , väl
färdigt så ser det väldigt "rätt" ut.

Jonas Ohlsson,
jo toppen är lagad vid 2:an ,vi sköt packningen där vid ett tidigare test
hos mcx.
/Christer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 9:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Intressant, de billet kompressorhjulen, är det något som kommer från borg warner, eller vem tillverkar dem?

Den 74,5 inducier kompressorn, den blir inte stor för turbinen med 74,5 exducier att driva?

Skiljer ju lite i förhållande mot vad som är brukligt här på sävarturbo, skulle vara väldigt intressant att höra mer om vad du kommit fram till i turbovärlden :thumbright:

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 10:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5506
Ort: Arvika
intressant angående aggregatet.
Skall själv köra med ett s480 på min nya race motor med 1,10 avgas och 83mm ut.

Hur är dom angående avgasmottryck och så dom aggen.
Får ångest ibland för att jag har för litet avgashus.

Får kontroll räkna bladen men dom är lite få.
Skall med spänning följa bromsningen, hoppas du lägger ut mycket spännande information om den.

Vad mäter du för insignaler till motec boxen från motorn?

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 10:29 pm 
Offline
Camaro American Muscle
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Inlägg: 859
Ort: Göteborg
Björk.

Kommer la Christer å nyper mig i skägget om jag har fel,men vill minnas att hjulen e design å CAD by NLR å made by KG(grottköping)
CNC e tuffa grejer :hihi:
Prydliga e dem så det förslår iaf..

"MoppeChrister" e som kanske alla förstår göteborgs humor....hoppas så iaf..(e kanske inte så mkt moppe över en haya direkt..)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 8:05 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån nov 26, 2007 6:43 pm
Inlägg: 1
Ort: Kalmar
Hej christer
undrade bara hur mycke effekt den gav med 19t

mvh Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 8:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9407
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
2.3-16 skrev:

"MoppeChrister" e som kanske alla förstår göteborgs humor....hoppas så iaf..(e kanske inte så mkt moppe över en haya direkt..)


Nej jag vet.. det är en kompis här i Ludvika som kallade han så.
'Fastmec Fredrik' och han känner väl er göteborgsgossar lite :)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 07, 2007 1:23 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20805
Ort: Tomterna/sävar
crister jag ser att det är lite anorlunda teorier om grenröret, tänkte uppdelningen mellan cylindrar och ingångarna i avgashuset (visst var det dubbla ingångar i avgashuset)?

röret som du hadde på MCX var mer traditionellt.

varför? utrymmes skäl eller nya teorier? :)

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hej
InläggPostat: fre dec 07, 2007 2:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Inlägg: 791
Ort: Stockholm
jag är mkt impad av kompressor Hjulet, :) Jaa hela motorn är ren Porr.

Mkt genomtänkt å vackert Byggd. Funderar på En Radical bil 700hk *s*

Vad kostar motorn Crister??? bara så jag vet hur mkt jag skall spara ihop till,

MVH Calle

_________________
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 07, 2007 2:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Inlägg: 202
Ort: Göteborg
J björk.
Billett hjulen kommer inte från BW, men baseras till stor del på dom,
jag önskar en viss design/mått och så gör dom.
På hojmotorn känns inte 74,5mm turbinen för liten ihop med 74,5mm
kompressorn. Allt beror på vilken motor turbon hamnar på.
Kan nämna att på Limmets svarta BMW testade jag med en 78mm ind
kompressor (S500) ihop med samma 74,5mm turbin fast med 1,01A/R
turbihus. Den gav ca 1140hk (1000hk på hjulen) med den. På den vita
BMW´n testade jag med en en billett 80,5mm ind kompressor ihop med
en 82mm exd turbin i ett 0,9A/R hus den gav knappa 1100hk (på en
sämre motor) men då gick det mycket snålt ,lambda 1,01. I båda fallen
var det inte turbon som sa stopp, framför allt inte på den vita. I båda
fallen var avgamottrycket i nivå med laddtrycket som mest.

Tommy Luhr,
Hoppas ovanstående kan vara lite info för dig.
Javisst kan jag lägga ut info från bromsningen, har fått lite nytändning nu
så kanske jag kan fått kört av provet.

2,3-16
Naaa ,KG och co har inte 5axlig maskin som krävs för dom här hjulen
men han/dom har gjort mycket annat bra till mig.

Jonka J
Den gav knappa 350hk i ett svårbemästrat men ack så roligt register.

Jens,
Jo det är lite nya tester på gång på grenröret. En kompis har simulerat
(med dyrt program) grenröret och fann att det gav mer toppeffekt med
denna dragningen, störningarna som blir kommer på varvtal som är
ointressanta. När man drar ett äkta twin entry på den tillgängliga platsen
på en hoj så blir inte det inte så snygga böjar in i kollektorn,med nya
dragnigen så hoppas jag det raka skottet in i turbin ska hjälpa till med
uppladdningen. Standard busa har samma dragning faktiskt fast med X
pipa efter motorn, även BMW WTCC kör med det.
/Christer


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010