Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor sep 19, 2019 6:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 15, 2007 9:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9459
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja är inte schwitzers kompressor väldigt mycket högre så den komprimerar luften mera innan den skickas ut i exducern?

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 15, 2007 11:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 09, 2006 6:23 pm
Inlägg: 302
Ort: Västerås
Hoj.. vart kan man köpa sånna snygga klämmor?

(de rosa eloxerade)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 16, 2007 9:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Normalt sett brukar man väl säga att det är förhållandet mellan inducier och exducier som avgör vilket tryckförhållande turbon vill jobba med?

Men kan man då alltså istället om man går upp i inducier storlek på en given exducier, göra kompessorhjulet djupare och få samma effekt?

Jag trodde det handlade om att hastigheten ökar när luften kommer längre ut i exduciern.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 30, 2007 2:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Inlägg: 202
Ort: Göteborg
Jag vet inte om detta är rätt ställe att lägga dessa bilderna men det blir
jag väl snart varse om. Har gjort en ny snurra åt en kille som ska ha den
på en 3.1liters 16V önskemål om 1000hk potential men ändå gatbruks-
potential (som alla vill ha..hehe) 74,5mm ind i en ny större kåpa som
flödar bättre nära choke (flyttar choke lite). Har försökt att spara så
mycket vikt som möjligt genom att välja lättaste komponenterna och
bearbetat dom flitigt, sparade 3,5kg på en ny cnc fräst backplate i alu
och nästan 1kg på att göra nytt utlopp på turbinhuset. Jag tror att det här
blir en mycket bra turbo.
/Christer
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 30, 2007 2:54 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9877
Ort: Sävar
Rätt ställe ? Ja visst. ;)
Jag tycker det är kul att se vad man kan hitta om man vill ha något som är "förädlat".

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 30, 2007 3:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Imponerande, är det borg warner grejer den baseras på?

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 30, 2007 5:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Inlägg: 202
Ort: Göteborg
Karel, jag köper wiggins klämmorna från burns stainless i USA.

Jbjörk, jo du har rätt ,normalt sett är det trimmet som till stor del
avgör vilka tryck kompressorn jobbar bra vid. Schwitzer´s hjul är
ca 1/3 djupare än andras (generellt sett) och har en kraftig midja ,
på så vis kan dom hålla nere stora diametern på hjulen och få igång dom
lätter utan att tryck förmåga ,snarare klara tryck som dom andra inte
kommer i närheten av.
Ja turbon på bilderna är baserad på S400 bitar.

/Christer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 30, 2007 6:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör mar 03, 2007 9:05 pm
Inlägg: 110
Ser ut att bli en trevlig pjäs det där. Vad är det för exducer och A/R?

Vad kostar en sådan variant i runda slängar av dig, Christer?


Ser att det ligger fina avlastningsventiler i lådorna och vilar också. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 30, 2007 6:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9459
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Riktigt fränt det jobbar med mer än bara kapacitet på turbon.
Jag tänker på vikt och så..

Tror den där kommer sitta på en Volvomotor faktiskt.. så den är postat på helt rätt forum.
Intressant o se om toppen levererar även med turbo :)

EDIT.... Geeezuz.. :doh:
du skrev juh 16v..
ja tänkte på en volvo med 8v evotopp.. doh..

gå å skäms med mig... *S*

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Senast redigerad av Kadett4wd sön dec 30, 2007 9:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 30, 2007 8:27 pm 
Offline
Camaro American Muscle
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Inlägg: 859
Ort: Göteborg
Mukke muke pruddligt Christer.
Verkligen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: jepp
InläggPostat: sön jan 06, 2008 6:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Inlägg: 791
Ort: Stockholm
porr å snusk helt enkelt, Väldigt snyggt gjord, får man fråga vad en sånn pläs kostar ???

jag är nyfiken på turbosar till Volvo femmor med Enkelt inlopp,

jag är sugen på en garret 3582 med rostfria avgashuset från , men jag pratat med Jesper han har lurat i mig att schwitser är bra :)

kan jag skicka ett PM christer?

_________________
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 11:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Inlägg: 202
Ort: Göteborg
Tack för alla snälla ord!

Fred ,denna har turbin exd på 74,5mm och 0,9 A/R.

Det är bara och skicka PM calle.
/Christer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 09, 2008 10:36 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor dec 13, 2007 10:40 pm
Inlägg: 17
Otroligt vackert arbete.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2008 8:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm
Inlägg: 506
Bump :) :thumbright:

_________________
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2008 5:45 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön sep 28, 2008 9:30 pm
Inlägg: 9
Hur blev busamotorn till slut?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010