Sida 4 av 5

Postat: lör dec 15, 2007 9:05 am
av Kadett4wd
ja är inte schwitzers kompressor väldigt mycket högre så den komprimerar luften mera innan den skickas ut i exducern?

Postat: lör dec 15, 2007 11:21 pm
av Karel
Hoj.. vart kan man köpa sånna snygga klämmor?

(de rosa eloxerade)

Postat: sön dec 16, 2007 9:40 am
av j björk
Normalt sett brukar man väl säga att det är förhållandet mellan inducier och exducier som avgör vilket tryckförhållande turbon vill jobba med?

Men kan man då alltså istället om man går upp i inducier storlek på en given exducier, göra kompessorhjulet djupare och få samma effekt?

Jag trodde det handlade om att hastigheten ökar när luften kommer längre ut i exduciern.

Postat: sön dec 30, 2007 2:46 pm
av Christer J
Jag vet inte om detta är rätt ställe att lägga dessa bilderna men det blir
jag väl snart varse om. Har gjort en ny snurra åt en kille som ska ha den
på en 3.1liters 16V önskemål om 1000hk potential men ändå gatbruks-
potential (som alla vill ha..hehe) 74,5mm ind i en ny större kåpa som
flödar bättre nära choke (flyttar choke lite). Har försökt att spara så
mycket vikt som möjligt genom att välja lättaste komponenterna och
bearbetat dom flitigt, sparade 3,5kg på en ny cnc fräst backplate i alu
och nästan 1kg på att göra nytt utlopp på turbinhuset. Jag tror att det här
blir en mycket bra turbo.
/Christer
Bild
Bild
Bild

Postat: sön dec 30, 2007 2:54 pm
av mattias
Rätt ställe ? Ja visst. ;)
Jag tycker det är kul att se vad man kan hitta om man vill ha något som är "förädlat".

Postat: sön dec 30, 2007 3:28 pm
av j björk
Imponerande, är det borg warner grejer den baseras på?

Postat: sön dec 30, 2007 5:40 pm
av Christer J
Karel, jag köper wiggins klämmorna från burns stainless i USA.

Jbjörk, jo du har rätt ,normalt sett är det trimmet som till stor del
avgör vilka tryck kompressorn jobbar bra vid. Schwitzer´s hjul är
ca 1/3 djupare än andras (generellt sett) och har en kraftig midja ,
på så vis kan dom hålla nere stora diametern på hjulen och få igång dom
lätter utan att tryck förmåga ,snarare klara tryck som dom andra inte
kommer i närheten av.
Ja turbon på bilderna är baserad på S400 bitar.

/Christer

Postat: sön dec 30, 2007 6:03 pm
av Fred
Ser ut att bli en trevlig pjäs det där. Vad är det för exducer och A/R?

Vad kostar en sådan variant i runda slängar av dig, Christer?


Ser att det ligger fina avlastningsventiler i lådorna och vilar också. ;)

Postat: sön dec 30, 2007 6:49 pm
av Kadett4wd
Riktigt fränt det jobbar med mer än bara kapacitet på turbon.
Jag tänker på vikt och så..

Tror den där kommer sitta på en Volvomotor faktiskt.. så den är postat på helt rätt forum.
Intressant o se om toppen levererar även med turbo :)

EDIT.... Geeezuz.. :doh:
du skrev juh 16v..
ja tänkte på en volvo med 8v evotopp.. doh..

gå å skäms med mig... *S*

Postat: sön dec 30, 2007 8:27 pm
av 2.3-16
Mukke muke pruddligt Christer.
Verkligen.

jepp

Postat: sön jan 06, 2008 6:45 pm
av calle Bengtsson
porr å snusk helt enkelt, Väldigt snyggt gjord, får man fråga vad en sånn pläs kostar ???

jag är nyfiken på turbosar till Volvo femmor med Enkelt inlopp,

jag är sugen på en garret 3582 med rostfria avgashuset från , men jag pratat med Jesper han har lurat i mig att schwitser är bra :)

kan jag skicka ett PM christer?

Postat: mån jan 07, 2008 11:37 pm
av Christer J
Tack för alla snälla ord!

Fred ,denna har turbin exd på 74,5mm och 0,9 A/R.

Det är bara och skicka PM calle.
/Christer

Postat: ons jan 09, 2008 10:36 am
av Steen
Otroligt vackert arbete.

Postat: tis okt 07, 2008 8:12 am
av torpis
Bump :) :thumbright:

Postat: ons okt 08, 2008 5:45 pm
av frejohg
Hur blev busamotorn till slut?