Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 13, 2019 4:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jul 14, 2019 12:28 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.

innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?

vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??


om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 15, 2019 7:54 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6213
Ort: Lund
Turbon är väl det som bestämmer mest och sen hållbarheten på det som ska turboladdas.
Högeffekts definieras ju av användningsområdet.
Snabbast i dynon eller snabbast på banan eller var man nu ska köra.
Olika motorsporter kräver ju olika typer av motorer.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 15, 2019 11:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 1039
Ort: bjursås
Lyssna på denna video så får ni en bra grund (tycker jag) en mycket sympatisk kille.
/ Peter
www.youtube.com/watch?v=1pV_tLbZY0A&t=552s


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2019 7:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1115
Ort: Torpshammar
Jag tror de största begränsningarna sitter i den som bygger.........det gäller nog att veta vad man gör och ha lite mer kunskap i annat än att bara klicka hem lite balla delar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 16, 2019 10:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kylning samt stabilitet.
Sen går det att tvinga liv i vafan som helst :)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 18, 2019 9:21 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 84
Maximalt cylindertryck ligger mellan 300-400 bar. Över det blir ont om plats med kolvtapp. Oilfilm bryts ner för hastigheten mellan ytorna är lågt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 18, 2019 10:55 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 27, 2012 2:03 pm
Inlägg: 17
Jag har fått för mig att man alltid kämpar emot spikningar och att det är dessa tendenser som till stor del begränsar vad man kan uppnå, har man kommit så pass långt nu att det är ett mindre problem i sammanhanget? Eller är spikningar underförstått en del av problemet av det ni redan nämnt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 18, 2019 3:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1653
Ort: Skelleftehamn
Med alkoholbränslen så kan man få andra problem och det är att det går höja tändningen för långt utan att det spikar och man får en farlig tryckstegring.
Problemet uppstår t.ex när man letar efter MBT på en motor som har lågt avgasmottryck, I bänken så ökar man tändningen och momentet ökar, problemet är att du har redan låtit peaktrycket hamna före den optimala vevaxelgrad där du får maximalt av peaktrycket mot vevaxeln.
Du har nu fått ett peaktryck som är på ett ytterst ogynnsamt ställe för motorns hållbarhet.

Ofta så är det tyvärr så att folk är hos mappare som inte har koll på detta och letar blint efter MBT och max effekt på bakhjulen och mapparen går på med tändning tills max effekt är uppnådd och gärna med så lågt laddtryck som möjligt (då peaktrycket blir ännu skadligare om det hamnar fel).
( Bänkas bilen/motorn på ett ställe med cylindertrycksmätning så är detta inte ett problem då bänkoperatören har koll på var peaktrycket ligger. )
Ägaren av bilen far sedan och kör på stan eller på en racingbana och får då helt annan svephastighet , motorn som redan gick med peaktrycket för tidigt hamnar då vid vissa tillfällen med ett peaktryck ÄNNU tidigare och motorhaveri är ett faktum.

Jag har alltid förespråkat att bänka bilen på bensin först och spara ner tändmappen för att sen byta bränsle och ytterst försiktigt lägga på tändning från bensin mappen med alkohol i tanken. Då säkerställer man att tändningen inte är ljusår ifrån "rätt MBT" då bensin nästan alltid spikar före peaktrycket hamnar på fel vevaxelgrad.
Tips till er som är rädd om motorn.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 18, 2019 4:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 407
Ort: Norge
Jens Gustavsson skrev:
Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.

innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?

vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??


om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.

mvh jens

Ett åpent og rundt spörsmål. men hvis man ser til USA så er det färre og färre som bygger höyeffektmotorer på originale motorblokker og originale topplokk. Begrensningene ser derfor först og fremst ut til å väre den fysiske styrken på OEM blokker og topper.

Hvis vi så ser til Dragweek o.l. hvor mange kjörer Billet motorblokker osv., så er det ventilsystemet som skaper de fleste utfordringene.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 19, 2019 4:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Här kan ni väl kika lite och inspireras av vad han lagt fokus på:
https://www.youtube.com/watch?v=Dx-zPNxsrIs&t=463s

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 19, 2019 5:50 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1481
Ort: Umeå
Bra koll på läget då man håller fast motorn så länge :thumbright:

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 20, 2019 10:24 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
jo såg den filmen för några dagar sen och det är imponerande :thumbright: men 1 bar ladd och 7000rpm är väl inte en högeffekts turbo direkt? står full trottel inte full boost.

inget speciellt men ca 30 sec pull 2012 med förgasare i en b200 den motorn som sitter i min SN turbo RC 240 i dag. https://www.youtube.com/watch?v=lVJFwtA ... bX&index=7

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 20, 2019 10:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9533
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jaså.. då vart det värdelöst då mao? *lol*
det är ju iaf 1200hk på 4.2liter i fem minuter.
lite som som att köra en b20 på 2.1 liter och 600hk i fem minuter på ynka 1bar, fixa det först ;)

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 20, 2019 2:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 1039
Ort: bjursås
Låter som vilken röd blockare som helst i drifting svängen !!!!!!!!!!!!!!!!
Och dom har väl mer än 1bar laddtryck...
Jo det är väl bra men inte direkt jätte impad.
MBs AMG motorer är väl mer avancerade.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 20, 2019 6:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20905
Ort: Tomterna/sävar
som jag sa det är imponerande (inte värdelöst :lol: ) men inte en högeffekts turbo motor med mycket laddtryck och cylindertryck heller. man såg alldrig effekten heller på vidion tror inte den ger 1200hk vid 1 bar och 7000rpm på 260cui

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010