Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.
innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?
vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??
om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.
mvh jens
innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?
vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??
om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Turbon är väl det som bestämmer mest och sen hållbarheten på det som ska turboladdas.
Högeffekts definieras ju av användningsområdet.
Snabbast i dynon eller snabbast på banan eller var man nu ska köra.
Olika motorsporter kräver ju olika typer av motorer.
Erland
Högeffekts definieras ju av användningsområdet.
Snabbast i dynon eller snabbast på banan eller var man nu ska köra.
Olika motorsporter kräver ju olika typer av motorer.
Erland
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Lyssna på denna video så får ni en bra grund (tycker jag) en mycket sympatisk kille.
/ Peter
www.youtube.com/watch?v=1pV_tLbZY0A&t=552s
/ Peter
www.youtube.com/watch?v=1pV_tLbZY0A&t=552s
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Jag tror de största begränsningarna sitter i den som bygger.........det gäller nog att veta vad man gör och ha lite mer kunskap i annat än att bara klicka hem lite balla delar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Kylning samt stabilitet.
Sen går det att tvinga liv i vafan som helst
Sen går det att tvinga liv i vafan som helst
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Maximalt cylindertryck ligger mellan 300-400 bar. Över det blir ont om plats med kolvtapp. Oilfilm bryts ner för hastigheten mellan ytorna är lågt.
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Jag har fått för mig att man alltid kämpar emot spikningar och att det är dessa tendenser som till stor del begränsar vad man kan uppnå, har man kommit så pass långt nu att det är ett mindre problem i sammanhanget? Eller är spikningar underförstått en del av problemet av det ni redan nämnt?
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Ett åpent og rundt spörsmål. men hvis man ser til USA så er det färre og färre som bygger höyeffektmotorer på originale motorblokker og originale topplokk. Begrensningene ser derfor först og fremst ut til å väre den fysiske styrken på OEM blokker og topper.Jens Gustavsson skrev:Hej klipper ut från en annan tråd som jag tycker är intressant ämne i vad som gör en bra högeffekts turbo motor och hur man får de att hålla skapligt.
innan jag börjar med vad jag tror är de viktiga ingredienserna vad tycker ni andra som byggt såna motorer i verkligheten?
vi kan också gå in lite i hur de bromsas och används .... svep hastigheter i bänk och i bil på vilka rpm??
om vi kan hålla en lugn och trevlig ton kan det bli en mycket intressant och givande tråd tror jag.
mvh jens
Hvis vi så ser til Dragweek o.l. hvor mange kjörer Billet motorblokker osv., så er det ventilsystemet som skaper de fleste utfordringene.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Här kan ni väl kika lite och inspireras av vad han lagt fokus på:
https://www.youtube.com/watch?v=Dx-zPNxsrIs&t=463s
https://www.youtube.com/watch?v=Dx-zPNxsrIs&t=463s
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Bra koll på läget då man håller fast motorn så länge
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
jo såg den filmen för några dagar sen och det är imponerande men 1 bar ladd och 7000rpm är väl inte en högeffekts turbo direkt? står full trottel inte full boost.
inget speciellt men ca 30 sec pull 2012 med förgasare i en b200 den motorn som sitter i min SN turbo RC 240 i dag. https://www.youtube.com/watch?v=lVJFwtA ... bX&index=7
inget speciellt men ca 30 sec pull 2012 med förgasare i en b200 den motorn som sitter i min SN turbo RC 240 i dag. https://www.youtube.com/watch?v=lVJFwtA ... bX&index=7
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
jaså.. då vart det värdelöst då mao? *lol*
det är ju iaf 1200hk på 4.2liter i fem minuter.
lite som som att köra en b20 på 2.1 liter och 600hk i fem minuter på ynka 1bar, fixa det först
det är ju iaf 1200hk på 4.2liter i fem minuter.
lite som som att köra en b20 på 2.1 liter och 600hk i fem minuter på ynka 1bar, fixa det först
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
Låter som vilken röd blockare som helst i drifting svängen !!!!!!!!!!!!!!!!
Och dom har väl mer än 1bar laddtryck...
Jo det är väl bra men inte direkt jätte impad.
MBs AMG motorer är väl mer avancerade.
Och dom har väl mer än 1bar laddtryck...
Jo det är väl bra men inte direkt jätte impad.
MBs AMG motorer är väl mer avancerade.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vart sitter begränsningarna i en högeffekts turbo motor?
som jag sa det är imponerande (inte värdelöst ) men inte en högeffekts turbo motor med mycket laddtryck och cylindertryck heller. man såg alldrig effekten heller på vidion tror inte den ger 1200hk vid 1 bar och 7000rpm på 260cui
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/