Frågor angående Jens turboskola2
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Frågor angående Jens turboskola2
Tja.
Först bra skrivet, jag har ungefär samma uppfattning. Känns dock som du har något mer erfarenhet än vad jag har. En sak som jag tycker skapar myter är ord som mycket, relativt, stora, små Då dessa ord betyder olika för alla människor. Du gjorde ofta exempel vilket var bra. Hittade dock en sak som intresserar mig. Där vill jag veta om du har ytterligare tankar.
Det du skrev om mottryck på avgassidav VS insugstryck... Jag har en Mitzu TD04-18T, 7ans avgashus på mitt bygge. Räknas det som en stor eller liten turbo? Min motor är på 1.6l 170hp i NA. Turbon ska på kompressorsidan kunna ge drygt 350hp Men det hjälper inte mycket om avgashuset är för trångt så min motor börjar använda insuget som avgasrör... Jag vill kunna ladda iaf 1-1.2bar i sommar.
Fattar inte att det inte finns flödesdiagram på avgashusen. På kompressorsidan kan man ju måtta ganska bra, men på avgassida känns det som man måste skjuta från höften.
Först bra skrivet, jag har ungefär samma uppfattning. Känns dock som du har något mer erfarenhet än vad jag har. En sak som jag tycker skapar myter är ord som mycket, relativt, stora, små Då dessa ord betyder olika för alla människor. Du gjorde ofta exempel vilket var bra. Hittade dock en sak som intresserar mig. Där vill jag veta om du har ytterligare tankar.
Det du skrev om mottryck på avgassidav VS insugstryck... Jag har en Mitzu TD04-18T, 7ans avgashus på mitt bygge. Räknas det som en stor eller liten turbo? Min motor är på 1.6l 170hp i NA. Turbon ska på kompressorsidan kunna ge drygt 350hp Men det hjälper inte mycket om avgashuset är för trångt så min motor börjar använda insuget som avgasrör... Jag vill kunna ladda iaf 1-1.2bar i sommar.
Fattar inte att det inte finns flödesdiagram på avgashusen. På kompressorsidan kan man ju måtta ganska bra, men på avgassida känns det som man måste skjuta från höften.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
En T18 på en så pass fin sugmotor är inte så stort(motorns storlek har inte så stor betydelse), men det beror på vad man ska ha bilen till. avgastrycket måste man mäta om man vill veta, montera en rostfri 6mm rörstump i 90 grader(statiskt tryck)just före turbon. sedan är det bara att göra ett par belastning på lite olika varv. om du har snö ute pallar du bara upp bilen fram och bromsa lite på 3-4växel (ej över ca 8 sec bromsarna blir varm).har du kammarna orginal sjusterade?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Japp. Jag har inte ställt isär dom för att minska överlappet. Men det är nog dags att investera i stälbara kamdrev. Jag tänkte på det där med röret för att mäta mottrycket. Det är ju snabt gjort. Man får nog dra ganska lång bit rör för att minska värmen så en slang kan kopplas på.
Vad ska man jaga för förhållande mindre än <1?
Hade du något förslag på tändkablar?
Vad ska man jaga för förhållande mindre än <1?
Hade du något förslag på tändkablar?
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du rostfritt rör räcker det med 10cm annars bör du ha 15cm. kommer du undet 1 allså lite mindre avgas tryck så får du nog va nöjd med den ganska lilla turbon. köp Honda org kablar dom är nog bra.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Mina kammar är ca 11mm lyft insug 10mm avgas.
242 graders duration på insug och 228 på avgas.
Overlappet är 22grader.
Bilen går orent när jag laddar på över 0.4bar. Desto mer jag laddar desto värre blir det. Ungefär samma som om den gick för fett. Svårt att förklara hur den beter sig. Om man lyssnar utifrån när bilen blåser förbi på full belastning så låter det som tusentals små små smällar i avgasröret typ smatter. Ungefär som när en tvåtaktare "4-taktar". Men som sagt den går inte för fett.
Jag tror att jag stött på problemet med för högt avgastryck när vi satte turbo på en accord. Men då blev känslan av att motorn tappade karaktär.. Råheten försvann och den orkade liksom inte skjuta på som den skulle. Man kände där att motorn kvävdes på något sätt.
Jag har som sagt var mätt och ser att det finns störningar. Frågan är bara var dom kommer ifrån? Är störningarna skapade av "problemet" jag har, eller skapar "problemet" störningarna?
/Jonas
242 graders duration på insug och 228 på avgas.
Overlappet är 22grader.
Bilen går orent när jag laddar på över 0.4bar. Desto mer jag laddar desto värre blir det. Ungefär samma som om den gick för fett. Svårt att förklara hur den beter sig. Om man lyssnar utifrån när bilen blåser förbi på full belastning så låter det som tusentals små små smällar i avgasröret typ smatter. Ungefär som när en tvåtaktare "4-taktar". Men som sagt den går inte för fett.
Jag tror att jag stött på problemet med för högt avgastryck när vi satte turbo på en accord. Men då blev känslan av att motorn tappade karaktär.. Råheten försvann och den orkade liksom inte skjuta på som den skulle. Man kände där att motorn kvävdes på något sätt.
Jag har som sagt var mätt och ser att det finns störningar. Frågan är bara var dom kommer ifrån? Är störningarna skapade av "problemet" jag har, eller skapar "problemet" störningarna?
/Jonas
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
jens: du tyckte ju att det va noga med grenröret om man plockade effekt.
hur tycker ni att dessa grenrör ser ut? kan dom fungera bra?
http://groups.msn.com/_Secure/0OwDWAhIR ... 3412906842
samt http://groups.msn.com/_Secure/0QAD*Ah4R ... 2256693251
hur tycker ni att dessa grenrör ser ut? kan dom fungera bra?
http://groups.msn.com/_Secure/0OwDWAhIR ... 3412906842
samt http://groups.msn.com/_Secure/0QAD*Ah4R ... 2256693251
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag skulle vilja ha lite mer collektor (längre).det korta fungerar säkert hyfsat bra på snällare motorer med org cam,men jag skulle välja det långa på både snälla och lite vassare motorer så länge det ryms i motor- rumet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
mmm... jag vill oxå ha längre rör men det verkar funka med korta rör oxå, kolfiber-pv:ns grenrör är inte långt.....
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Hej!
Har man inte ett väl uträknat grenrör och insugningssystem så tror jag snarare man förlorar på att bygga ett långt rör.
Att använda sig av backpulser är inte direkt det lättaste ,finns inte många i vårt avlånga land som kan få detta att funka på en motor. Många bygger ju långa rör "på en höft" ,och i verkligheten kanske man får hjälpen i registret där man inte alls behöver det,utan snarare ger nackdelar.
Jag tror att i 99 % av fallen så tjänar man på att bygga ett grenrör med så bra flöde som möjligt. Och inte en massa tvära böjar,och långa rör.
Men rätt uträknat och utprovat så kan man kanske vinna lite på ett "långt" rör.
Två exempel är ju som nämns ovan kolfiber Pvn ,Str volvon . De har väl rör på ca 30-40cm. Och är väl bland de volvos som har åkt fortast i detta land.
De riktigt avancerade byggena byggs ju med olika långa rör till exempel.. Någon som vet varför?
Det var min åsikt!
Mvh Ante
Har man inte ett väl uträknat grenrör och insugningssystem så tror jag snarare man förlorar på att bygga ett långt rör.
Att använda sig av backpulser är inte direkt det lättaste ,finns inte många i vårt avlånga land som kan få detta att funka på en motor. Många bygger ju långa rör "på en höft" ,och i verkligheten kanske man får hjälpen i registret där man inte alls behöver det,utan snarare ger nackdelar.
Jag tror att i 99 % av fallen så tjänar man på att bygga ett grenrör med så bra flöde som möjligt. Och inte en massa tvära böjar,och långa rör.
Men rätt uträknat och utprovat så kan man kanske vinna lite på ett "långt" rör.
Två exempel är ju som nämns ovan kolfiber Pvn ,Str volvon . De har väl rör på ca 30-40cm. Och är väl bland de volvos som har åkt fortast i detta land.
De riktigt avancerade byggena byggs ju med olika långa rör till exempel.. Någon som vet varför?
Det var min åsikt!
Mvh Ante
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Sundsten kör med kring 70cm rör nu och det gjorde han även på 8 ventilaren och det funkar ju bevisligen fint.... verkar gå få effekt ur motorn hur man än gör..
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Rörigt...
Den motorn är ganska högvarvig och när varven ökar kortas primärpiporna. Att tänka på är att ett avstämt system alltid drabbas av megafonitis på lägre varv, frågan är bara hur mycket.phredde skrev:mmm... jag vill oxå ha längre rör men det verkar funka med korta rör oxå, kolfiber-pv:ns grenrör är inte långt.....
Mvh Peter
Jag har tuffare bil än du.
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
WG-fråga
Läste precis turboskolan del2. Bra läsning tycker jag!
Men jag har en fråga jag inte hittat svar på angående extern WG.
Har en Turbo med dubbelt inlopp men bara en WG, kan jag koppla den till bara ena inloppet? Eller måste båda kopplas in?
Har sett en bild nånstans där det såg ut som om bara ena inloppet var kopplat till WGn.
Motorn ska bli en ganska standard B20 med en weber på sugsidan, turbon är en koltätad Schwitzer 3 LD som kommer ladda ca 0,8bar, WGn är ca 35mm.
Orginal dubbelförgasar grenrör med adapter för att få lika långa rör upp till turbon.
Men jag har en fråga jag inte hittat svar på angående extern WG.
Har en Turbo med dubbelt inlopp men bara en WG, kan jag koppla den till bara ena inloppet? Eller måste båda kopplas in?
Har sett en bild nånstans där det såg ut som om bara ena inloppet var kopplat till WGn.
Motorn ska bli en ganska standard B20 med en weber på sugsidan, turbon är en koltätad Schwitzer 3 LD som kommer ladda ca 0,8bar, WGn är ca 35mm.
Orginal dubbelförgasar grenrör med adapter för att få lika långa rör upp till turbon.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
du måste kopla westgaten på båda sidorma. det blir hel kasst annars.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/