Placera trattar i plenum

Diskussioner för erfaret folk
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

big al, jaa, du menar altså 60 grader från flödes riktningen.

har du mätt gashastigheten i en flödesbänk vid 60grader från flödesriktningen?

jag har inte hört nån som sagt så att det drar luft "bakom tratten"?

syns inte heller på diverse CFD analyser


bara nyfiken, har inte själv testat så...


/Andre'
BMW_pelaren^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
Ort: HELSINGBORG

Inlägg av BMW_pelaren^^ »

2.3-16 skrev:
sen hur långt instick beror oftast på vars matningen av luften är
har man matningen bakom tratten så vill man ha ett långt instick för att få luften att fördelas snyggt och matar man trattarna rakt framifrån så vill man ha litet instick som möjligt för att trycket ska lägga sig där tratten suger som mest ifrån dvs 120grader ifrån flödesriktningen

Bästa insuget på turbobilar jag vet av är MIS insuget som fanns/finns till cosworth motorer de hade en flödesdelning på max 4% mellan cylindrarna
Bror.
Inget illa ment nu,men har du överhuvudtaget en aning om vilken otroligt dynamisk process vi snackar om?
Att generalisera till den grad du gör där kan jag berätta är direkt farligt.

Ämnet e mer komplext än du överhuvudtaget anar,å ett tips e att söka efter studier bara på vakområden via SAE...så kanske du blir lite mer ödmjuk i vad du så konkret påstår.
Ha i det i tanke att vakområdena bara e en av variablerna.
Vad man än gör för att förbättra något så försämrar man samtidigt något annat. Det är lagen om alltings jävelskap
Karln vet vad han talar om... :hihi:

ja då ja hänger med en hel del har räknat på både insug å grenrör så vist fasen vet ja vad vi pratar om men kanske förklarade lite dåligt där ber så mycke om ursökt för de dåliga svaret
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

studera dessa big al:

Bild

Bild


/Andre'
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

BA.
I en fungerande motor e tryck samt hastighetsförhållanden mkt mkt komplexa.
Desvärre finns det fortfarande folk som tror att man kan kika på det genom ngn statisk beräkning av Helmholtz(längd/diameter) mm,men som Erland mkt mkt vist skriver...

Anledningen till att jag reagerar e att jag bla just läst aerodynamik mm på universitetsnivå.

Om du är seriöst intresserad tycker jag tex att du googlar ordet "wake study",å applicerar det du lär på det dynamiska konceptet av en motor som går(dvs tryckpulser samt åtföljdande ljudvågor i slutna rum).
Om du kan komma åt SAE material kan jag rekommendera de studier framför allt Mitsubishi släppt på området vakområden för subsonisk strömningslära.
Den e åtminstånde hyggligt modern.(Tror den e runt 4-5 år ngt sånt i sista släppet)

Kan la säga såhär...att tro att man kan räkna specifikt på reaktionen med hjälp av mini räknarn på bordet å 10 minuter...e fel...riktigt fel...

Därav att jag iaf,i likhet med andra ombord här,nog håller det enkelt..
"We cut n try"..vilket bevisligen funkar ganska bra.

Turbomotorer gör det om ngt ännu mer komplext eftersom flödet ur en kallsida e allt annat än varken statiskt eller konstant,å det skall ganska lite till för att stjälpa lasset.Vad vidare e är ju kallsidans arbete en funktion av varmsidans,vilket om ngt förvärrar chanserna för att det skall bli rätt.

Kan tex nämna att man just nu på Ford i england slåss med en resonans av 3e graden för en kommande V8 som inte ens SKALL kunna finnas för den givna resonanslängden..å om de med alla sina resurser går i väggen...så...nej..sannolikheten för att du räknat på det till punkt håller jag för ganska liten.
Absolut inget illa ment...
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Andre.
Ngt jag saknade i kompendiet var testförutsättningarna.
Vad var det som "drog" i trattarna för att skapa ett givet spitback?
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

tobiasw

Jag skulle tro att om du vill ha tag i eliptiska rör så sök på flygmateriel så får du träff.
Minns inte namnet på firman,men vet att det bla ligger en leverantör av just eliptiska rör i olika grader i stockholm.(levererar bla mkt till hobby flygkillarna)

Själva tratten blir du nog hänvisad till att forma själv.?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

tobbe, om du menar sådana trattar som finns i pdf filen jag länkade till så skall ju inte rörets form vara eliptisk utan profilen på tratten.

/andre'
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Placera trattar i plenum

Inlägg av Jim Holmgren »

Sprida åsikter! :hihi:

Hur tycker ni nu då efter fem år?

Jag tycker som Erland att det borde vara bättre att placera trattarna jäms i kant med plenumet!? Hur många fyrportsförgasare har utstickande trattar?

Det ni mena är bättre med utstickande trattar är att de bryter turbulensen i plenumet?

Det borde ju vara bättre med ett insug/plenum med jämn fördelning då man kan har mindre plenum ju.

Sen angående spjället placering så borde ju undertill i mitten vara bäst för jämn fördelning likt svanhalsinsuget?
Även två spjäll kan ju vara vettigt i varsin ände utav plenumet. Jens insug på hans b20 se också vettigt ut med sin 1-2-4 design.

Insug med spjället längs fram på ett trattformat plenum verka ju har katastrofalt dålig fördelning ju!

Sen med gas-spjäll utav butterfly typ så bör ju spjället placeras en bit innan plenumet då de olika gas-lägena på spjället ta och ändra på luftströmmen.
Devilbizz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 22, 2015 4:23 pm

Re: Placera trattar i plenum

Inlägg av Devilbizz »

Jeg blir litt nyfiken.
Jeg lærte at ett godt pleniumet kunne bygges på sierra cosworth sitt innsug, bruke bakplata med traktene, og gjøre selve volumet dobbelt så stort.
Lage kileformet innsug med spesifikt vinkel på max 14 grader og la det gå 10cm forbi bakre runner.
Lengden på runnerene skulle tilpasses i forhold til ønsket turtall.
Noen som kan gjøre en datasimulering på ett slikt innsug?
Skriv svar